1)

TOSFOS DH NAZIR V'OSEH PESACH NITMA BASAR V'CHEILEV KAYAM EINO ZOREIK ETC.

תוס' ד"ה נזיר ועושה פסח נטמא בשר וחלב קיים אינו זורק כו'

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi regarding the insertion of 'Nazir' in this Beraisa.)

ריב"א אומר, דלא גרס 'נזיר' ...

(a)

Refutation of Text: The Riva omits 'Nazir' from the text ...

דאין חילוק בזה בין נזיר לשאר קרבנות.

1.

Reason: Since there is no difference between a (Shalmei) Nazir and other Korbanos.

ומה שפירש רש"י דבעי שילוח שערו תחת הדוד ...

(b)

Justification of Original Text #1: What Rashi explains that one needs to place the Nazir's hair underneath the pot (containing the Shelamim) ...

אין נראה שיהא עיכוב.

(c)

Refutation: This does not seem to be crucial.

ומה שפי' נמי משום תנופה ...

(d)

Justification of Original Text #2: And what he also explains - because of (the Mitzvah) Tenufah ...

הא כל שאר שלמים נמי בעו תנופה.

(e)

Refutation: Other Shelamim also require Tenufah.

ולא אשכחן תנא דאית ליה תנופה בנזיר מעכבת אלא ר"א, בסוף ג' מינים (נזיר דף מו.).

1.

Refutation (cont.): In fact, wedo not find a Tana who holds that Tenufah is Me'akev other than Rebbi Eliezer, at the end of 'Sheloshah Miynim (Nazir, Daf 46.).

ובתוספתא לא גרס נזיר.

(f)

Support: The Tosefta does not include 'Nazir'in the text.

2)

TOSFOS DH O SHEHAYU KOHANIM TEME'IM YA'ASU B'TUM'AH

תוס' ד"ה או שהיו כהנים טמאים יעשו בטומאה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is so, even it is not appear necessary.)

אע"פ שיכולין ליזהר שלא יגעו בבשר ...

(a)

Implied Question: Even though one can be careful not to touch the Basar ...

כיון דאישתראי טומאת אימורים, אישתראי נמי טומאת בשר ...

(b)

Answer: Since Tum'as Emurim is permitted, so is the Tum'as Basar ...

דאמר במי שהיה טמא (לקמן דף צו.) 'כל היכא דאישתראי טומאת בשר, אישתראי טומאת אימורים' - משמע שהם שוים.

1.

Source: As the Gemara says in 'Mi she'Hayah Tamei' (later on Daf 96.) "Wherever Tum'as Basaris permitted, so is Tum'as Emurim' - implying that they are equal.

3)

TOSFOS DH ELA SHE'NITMA SAKIN B'TAMEI MEIS ETC.

תוס' ד"ה אלא שנטמא סכין בטמא מת כו

(SUMMARY: According to this, Tosfos queries the word 'Afilu'.)

תימה, א"כ מאי 'אפי' ' דקאמר, היינו רישא ממש ...

(a)

Question: Why does the Tana then say 'Afilu', seeing as this is synonymous with the Reisha ...

'היו ישראל טהורים וכהנים וכלי שרת טמאים', כיון דמיטמא גברא מחמת סכין.

1.

Question (cont.): 'Hayu Yisrael Tehorim ve'Kohanim u'Kelei Shareis Teme'im', since the person (i.e. the Kohanim) became via the knife?

4)

TOSFOS DH B'TUM'AS HA'GUF DI'B'KAREIS MISAVEID

תוס' ד"ה בטומאת הגוף דבכרת מיתעביד

(SUMMARY: Tosfos discusses why it is not possible to get round the problem.)

וא"ת, ישחוט בסכין ארוכה, ולא יצטרך ליכנס לעזרה?

(a)

Question #1: Why can one not Shecht using a ling knife, circumventing the need to enter the Azarah?

אי נמי, יאחוז הסכין בפשוטי כלי עץ וישחוט?

(b)

Question #2: Alternatively, one can hold a knife with a straight wooden handle (which is not subject to Tum'ah) and Shecht?

ואומר ר"י, דאין פנאי לכל הפסחים לשחוט בענין זה, ואף להביא סכינים אחרים אין פנאי.

(c)

Answer: The Ri answers that there would not be time to Shecht all the Pesachim in this manner, even if they were to bring additional knives.

79b----------------------------------------79b

5)

TOSFOS DH U'TEME'IN EIN OSIN LO ES HA'RISHON V'LO ES HA'SHEINI

תוס' ד"ה וטמאין אין עושין לא את הראשון ולא את השני

(SUMMARY: Tosfos clarifies Rav Kahana's opinion).

קשה לריב"א, אי פלגא מיקרו 'איש' לידחו לפסח שני, ואי לא מיקרו 'איש' אלא ציבור, ליעביד בטומאה בראשון?

(a)

Question: Mah Nafshach, asks the Riva, if half is considered 'Ish', let them be pushed off to the Pesach Sheini, whereas if it is considered a Tzibur, then let the Pesach Rishon be brought be'Tum'ah?

וליכא למימר דמספקא ליה אי חשיבי 'איש' או 'ציבור'...

(b)

Refuted Answer: One cannot answer that Rav Kahana has a Safeik as to whether it is considered 'Ish' or 'Tzibur' ...

דאם כן, ליטמאו אחד מן הטהורים?

1.

Refutation: Since then, one would be able to be Metamei one of the Tehorim.

דבשלמא אי לא מספקא ליה, אתי שפיר, דלמה יטמאו את הטהור לעשות בטומאה, כיון שדין של טמאין ליפטר לגמרי?

2.

Refutation (concl.): There would not be problem if he did not have a Safek, since then, why would one render a Tahor to bring the Pesach be'Tum'ah, seeing as the Din is that Teme'in are completely Patur.

ואומר ר"י, דלא מיקרו 'איש', ומ"מ לא יעשו הטהורים בטומאה בשבילם, כיון שאין רוב טמאים ...

(c)

Answer: The Ri answers that half is not in fact, considered 'Ish', yet the Tehorim cannot bring it be'Tum'ah on their behalf, seeing as, when all's said and done, there is not a majority of Teme'im ...

ואין עושין נמי אלו לעצמן ואלו לעצמן ...

(d)

Implied Question: Neither can both groups bring it independently ...

דקסבר 'אין קרבן ציבור חלוק'.

1.

Answer: Due to the principle 'Ein Korban Tzibur Chaluk'.

אע"ג דלר' יהודה דאית ליה לקמן 'אין קרבן ציבור חלוק', קאמר 'יעשו כולם בטומאה'?

(e)

Implied Question: Even though Rebbi Yehudah, who holds later (at the beginning of the next Amud) 'Ein Korban Tzibur Chaluk', nevertheless says that 'They should all bring it be'Tum'ah'?

רב כהנא לית ליה הך סברא, אלא קסבר דמהאי טעמא נידחין לגמרי.

(f)

Answer: Rav Kahana does not concur with that S'vara. He holds that, because of that, they are pushed away completely.

6)

TOSFOS DH KASAVAR NASHIM BA'RISHON R'SHUS

תוס' ד"ה קסבר נשים בראשון רשות

(SUMMARY: Tosfos first explains why this goes to Rav but not according to Rav Kahana, then reconciles all the opinions with the Gemara in Sanhedrin.)

משום רב איצטריך למימר הכי...

(a)

Clarification: It is necessary to say this because of Rav ...

דאי בראשון חובה הוה, אמרינן ד'הללו עושין לעצמן ... '.

1.

Ptoof: Since, if it would be a Chovah for them to bring it on Pesach Rishon, we would say that 'Each one makes their own Korban.

אבל לרב כהנא, אפילו הוו בראשון חובה, אתי שפיר, דפלגא בראשון לא עבדי, ובשני עבדי, כיון דבשני נשים רשות, הוו להו טמאים מיעוטא.

2.

Conclusion: Whereas according to Rev Kahana, even if they would be a Chovah on Pesach Rishon, there would be no problem, seeing as half do not bring on Pesach Rishon, but on Pesach Sheini, since on Pesach Sheini women are R'shus, it transpires that Teme'im are the minority.

והא דאמר בפר' קמא דסנהדרין (דף יב.) גבי חזקיהו שהשיא את ישראל לעשות פסח שני - 'היכי דמי? אמר רב אשי, כגון שהיו ישראל מחצה טמאים ומחצה טהורין, ונשים משלימות לטהורים ועודפות עליהן.

(b)

Implied Question: And when, in the first Perek of Sanhedrin (Daf 12.), with regard to Chizkiyahu, who made Yisrael make a Pesach Sheini, in answer to the Kashya 'How does it speak?', Rav Ashi establishes it where Yisrael were half Teme'im and half Tehorim, and where women made up the Tehorim, turning them into a majority.

מעיקרא סבר "נשים בראשון חובה", והוו להו טמאים מיעוטא ומידחו לפסח שני.

1.

Implied Question (cont.): The Gemara first thought that 'Women are Chayav to bring Pesach Rishon, in which the Teme'im there are a minority, and are therefore pushed off to the Pesach Sheini ...

ולבסוף סבר ' "נשים בראשון רשות", והוו להו טמאים רובא, ורובא בשני לא עבדי'.

2.

Implied Question (cont.): but it concludes that, in fact ' "Women by Pesach Rishon are R'shus", in which case the Teme'im were in the majority, and the majority of Teme'im do not bring the Pesach Sheini'.

והשתא לרב וללישנא בתרא דרב כהנא, לא הוה צריך למינקט 'משלימות', אלא עודפות עליהן גרידא, וללישנא קמא דרב כהנא הוה מצי למינקט 'משלימות ולא עודפות'?

3.

Implied Question (concl.): Now, according to both Rav and the second Lashon of Rav Kahana, the Genara need to explain that the women made up the Tehorim' ...

אלא נקט 'משלימות ועודפות' - דהשתא לכולהו לישני עשה שלא כתורה.

(c)

Answer: And the reason that it did was in order to establish that Chizkiyah's ruling did conform with Torah-law according to all opinions.

והוה מצי לשנויי דלבסוף סבר 'נשים בראשון חובה ובשני רשות' ...

(d)

Implied Question: The Gemara could in fact, have established the Chizkiyah's conclusion as being that 'Women are a Chovah by the Pesach Rishon and R'shus by the Pesach Sheini.

ולכך לאו שפיר עבד פסח שני.

1.

Implied Question: Which explains why he was wrong to make them bring the Pesach Sheini.

אלא משום דהתם אליבא דרבי שמעון קיימינן, דאית ליה לקמן בפרק האשה (דף צא:) 'נשים בראשון רשות'.

(e)

Answer #1: Only the Gemara there goes according to Rebbi Shimon, who holds later in Perek ha'Ishah (Daf 91:) 'Nashim ba'Rishon R'shus!'

אי נמי, ניחא ליה למידחי דאף מה שלא עשו בראשון היה שלא כדין.

(f)

Answer #2: Alternatively, the Gemara prefers to explain why the fact that Chizkiyahu did not make them bring the Pesach Rishon was also not according to the Halachah.

7)

TOSFOS DH NASHIM BA'RISHON R'SHUS

תוס' ד"ה נשים בראשון רשות

(SUMMARY: Tosfos presents an alternative explanation that the Beraisa could have presented.)

הוה מצי למינקט בברייתא 'רוב טהורים, וע"י נשים היו רוב טמאים, נדחין לפסח שני'

(a)

Implied Question: The Beraisa could have referred to a case where the majority are Tahor, and the women make it a majority of Teme'im, where they are pushed off to the Pesach Sheini ...

כיון דנשים בראשון רשות, והוו להו מיעוט טמאים.

1.

Implied Question (cont.): Since when it comes to the Pesach Rishon, women are R'shus, in which case there are only a minority of Teme'im.

8)

TOSFOS DH V'RAV KAHANA METARETZ LAH HACHI ETC.

תוס' ד"ה ורב כהנא מתרץ לה הכי כו'

(SUMMARY: Tosfos offers an alternative explanation, and explains why the Gemara prefers the one it presents.)

השתא נמי הוה מצי למינקט בברייתא רבותא, דאפי' רוב טהורין, אין הטמאין עושין את השני ...

(a)

Implied Question: Now too, the Beraisa could have mentioned a Chidush, namely even where the Teme'in do not bring the Pesach Sheini ...

כיון שבלא נשים הוו טהורים מיעוטא.

1.

Implied Question (cont.): Since, without the women, the Tehorim are the minority.

ומצינו למימר דנקט בכי האי גוונא, לאשמועי' דמחצה על מחצ' אינו כרוב.

(b)

Answer: Perhaps the Tana mentions the case that it does, to teach that 'Mechtzah al Mechtzah is not considered a majority'.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF