12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 2-5 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף ה. א

מהיכן לומדים שצריך להשבית את החמץ כבר מי"ד?

מאיזה פסוק וכיצד?
לאביי - לר' יוסי הגלילי "אך" ביום הראשון תשביתו - אך חילק [1]
דבי ר' ישמעאל אך ביום "הראשון" תשביתו - ומצינו י"ד שנקרא ראשון
לרב נחמן בר יצחק אך ביום "הראשון" תשביתו - ופי' "ראשון" מעיקרא משמע [2]
לרבא - ר' ישמעאל לא תשחט על חמץ דם זבחי - לא תשחט הפסח ועדיין חמץ קיים [3]
לר' עקיבא אך ביום הראשון "תשביתו" - ומצינו להבערה שהיא אב מלאכה [4]

פסחים דף ה: א

מהיכן לומדים את הדינים דלהלן?

מהיכן הלימוד
מנין שמותר לראות חמץ של אחרים ושל גבוה "לא יראה לך שאור" - שלך אי אתה רואה וכו'
מנין שאסור לקבל פקדונות באחריות מהנכרי "לא ימצא" - אף הטמנה בכלל המצוי לך היא [5]
מנין שלא יקבל פקדונות בנכרי שלא כיבשתו [6] "לא ימצא" - מדלא כתיב "לא תמצא"
מנין שמותר לראות חמץ של נכרי שכיבשתו משום שנאמר "לך" "לך" תרי זימני [7]
מנין שגם בבורות ובשיחין והמערות אסור "בכל גבולך" וילפינן גז"ש "שאור" "שאור" [8]
-------------------------------------------------

[1] ולא שייך לחלק את יום ט"ו לומר שחלקו אסור וחלקו מותר, ועל כרחך שהכוונה א"כ על יום י"ד.

[2] פי', משמע מלשון ראשון שהוא קודם ימי החג, וממילא ידעינן שצריך להשבית מי"ד.

[3] ומשעה שמתחלת זמן השחיטה אסור לכל ישראל לקיים חמצם, וזמן השחיטה הוא מחצות - דהיינו תחילת השעה השביעית.

[4] פי', ר"ע סובר דאין ביעור חמץ אלא שריפה, ואסור לעשות מלאכת שריפה ביו"ט, דס"ל כמ"ד דלא אמרינן מתוך שהותרה לצורך הותרה נמי שלא לצורך. וכן ס"ל כמ"ד שהבערה לחלק יצאת, דהיינו שהיא אב מלאכה כשאר מלאכות (ולא כמ"ד ללאו יצאת).

[5] ולענין בל יראה ילפינן מגז"ש ד"שאור "שאור".

[6] כן פירש אביי את כוונת הברייתא, ואמר בה "איפוך" שבאה הברייתא לחדש שאפי' נכרי שלא כיבשתו ואינו תחת ידך ג"כ אתה עובר על חמצו ב"בל יראה".

[7] פירש"י דכין שנאמר פעמיים גבי "לא יראה", לכך הוא מיותר ושדינן ליה באם אינו ענין גבי "לא ימצא" לומר לך שאם לא קיבלת עליו אחריות אפי' שהנכרי הזה מצוי אצלך - שהוא כבוש תחת ידך אתה לא עובר על חמצו ב"לא ימצא".

[8] פי', בדין בל יראה כתוב להדיא "בכל גבולך" ובדין בל ימצא, אף שכתוב רק "בתיכם", ילפינן מגז"ש לאסור בכל הגבולין.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף