1)

FIXING DAMAGED CHANNELS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 2b)

ומתקנין את המקולקלות במועד. דבר שהוא לצורך המועד אבל דבר שאינו לצורך המועד אסור

(a)

They may fix damaged water channels on Chol Hamoed, but only if it is needed for the festival.

בשל יחיד אבל בשל רבים אפי' דבר שאינו לצורך המועד מותר

(b)

This law applies to an individual, but for the public, it is permitted even if it is not for the festival.

[דף ג עמוד א] גמרא כהדא דבני דסכותא איתפחת' במועדא ושרא לון רבי אבהו מעבדינה במועדא

(c)

(Gemara): It is like the case of the bathhouse of Sachusa that became unusable and R. Abahu permitted them to fix it on Chol Hamoed.

בטריח וכיוני לא סברון מימר ובלבד שלא יכוין את מלאכתו במועד

(d)

If something involves toil and they left it until the festival to be fixed, they suggested that even if it for the public, it may not be done.

אמרין אין לא מתעבדא כדון לא מתעבדא עוד

(e)

Nevertheless, it is permitted - if they do not fix it now, when people are not working and labor is cheap, they will never fix it.

איירא דציפורין איתפחת במועדא חברייא סברין מימר שרי מן הדא ומתקנין את קילקולי המים (ואסר ר' ירמיה)

(f)

The water channel in Tzipori split open. Chevraya thought that based on our Mishnah, it was permitted to fix it on Chol Hamoed. R. Yirmiyah prohibited it.

א"ר פינחס לא אסר ר' ירמיה אלא משם הלכת הפטיש

(g)

R. Pinchas: R. Yirmiyah only prohibited it because of the noise from using a hammer (which R. Yochanan ben Zakkai prohibited on Chol Hamoed).

בית עלמא דבר מקטיא איתפחת במועדא רב חונה סבר מימר שרי מן הדא ועושין כל צורכי הרבים.

(h)

The cemetery of Bar Mekatya became damaged on the festival. Rav Chuna wished to permit it because the Mishnah permits "all public needs".

א"ל ר' מנא ולא תני שמואל אלא להיות שפיר את סדקיהן

(i)

R. Mana to Rav Chuna: Did Shmuel not teach in a Beraisa that one may only plaster up the cracks (but not completely fix it)?

חוטטן אותן גרפין לון

(j)

The Mishnah had taught: (Fixing means that) they may clear out the dirt that fell into the channel.

כיי דתנינן תמן החוטט בצינור לקבל צרורות

(k)

This is like the Mishnah in Mikvaos that teaches about one who digs and hollows out a pipe.

ועושין כל צורכי הרבים. אלו הן צורכי הרבים דנין דיני ממונות ודיני נפשות דיני מכות ופודין את השבויין וערכים וחרמים והקדישות ומשקין את הסוטה ושורפין את הפרה ועורפין עגלה ערופה. ורוצעין עבד עברי ומטהרין את המצורע ומפרקין את המנעל מעל גבי האימוס אבל לא מחזירין אותו

(l)

The Mishnah had taught: One may carry out all public needs. The following are considered public needs - Judging monetary cases, cases of life and death, cases of lashes, redeeming captives, consecrations to the Temple, giving the Sota to drink, burning the Red Heifer, breaking the neck of the calf (if an unidentified person was found murdered), boring the ear of the Jewish slave; purifying the leper and removing the shoe from its mould, although it may not be returned to the mould.

ומציינין על הקברות.

(m)

The Mishnah had taught: They may mark the graves.

לא כבן ציינו מאדר.

(n)

Question: Did they not mark them in Adar?

תיפתר שירד שטף של גשמים ושטפו

(o)

Answer: Rain fell since then and washed away the markings.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF