1)

DO PAUSES INVALIDATE THE MITZVAH? (Yerushalmi Halachah 2 Daf 18b)

מתני' קראה סירוגין נתנמנם יצא

(a)

(Mishnah): If one read [the Megilah] Seirugin (intermittently) or while dozing, he was Yotzei.

היה כותבה דורשה ומגיהה אם כיון לבו יצא ואם לאו לא יצא

(b)

If one [read it wile he] was writing it, expounding it or proofreading it, if he intended [to be Yotzei], he was Yotzei. If not, he was not Yotzei.

היתה כתובה בסם ובסיקרא. ובקומוס [דף יט עמוד א] ובקנקנתום על הנייר ועל הדיפתרא לא יצא עד שתהא כתובה אשורית על הספר בדיו:

(c)

If it was written in Sam, Sikra (types of dye), Kumus (sap), Kankantom (vitriol, i.e. a yellow earth), on paper or Diftera (a hide salted and treated with flour, but not with gallnuts), he was not Yotzei. One is Yotzei only if the Megilah is written in Ashuris, in a Sefer, with ink.

גמ' תני סירוגים יצא סירוסים לא יצא סירוגין קיטועין סירוסים חד פרה חד אמר

(d)

(Gemara - Beraisa): [If one read] Seirugin, he was Yotzei. [If it was] Seirusim, he was not Yotzei. Seirugin is segments (with pauses in between). Seirusim is [he reads a verse] and skips [a verse and] reads [a verse].

ר' חגי סירוגים וחלוגלוגות ומי גדול בחכמה או בשנים איצורכת לחברייא אמרין ניסוק נישאול לבית ר'

(e)

R. Chagi: Seirugin, Chaluglugos (in the Mishnah Shevi'is 9:1), and whether "the Gadol" depends on Chachmah or years - the Talmidim did not know these. They said, let us go ask Rebbi's house;

סלקין מישאול ואמרון יצאת שפחה משל בית רבי אמרה להם היכנסו לשנים אמרון ייעול פלן קמי ייעול פלון קמי

1.

They went to ask, and said [discussed who should enter first...] A Shifchah came: out of Rebbi's house and said to them "[the greatest in] years should enter [first."] This answered their third question. They] said "Ploni will enter [first, for he is oldest, and then] Ploni will enter..."

שרון עלין קטעין קטעין אמרה להם למה אתם נכנסין סירוגין סירוגין

2.

They started entering intermittently. She said to them "why do you enter Seirugin Seirugin?"

חד רבי הוה טעון פרחינין ונפלין מיניה אמרה ליה ר' נתפזרו חלגלוגיך אמרה לה אתייא מטאטא ואייתת אלבינה

3.

One of them was carrying Parchinin (a kind of vegetable), and they fell from him. She told him "Rebbi, your Chaluglugos scattered." She said [to another servant] "bring a Metatei", and she brought a broom. (This taught Chachamim what is "b'Mat'atei ha'Shemad" - Yeshayah 14:23.)

ר' מנא אמר בשם ר' יודה שאמר משם ר' יוסה הגלילי הפסיק בה כדי לקרות את כולה לא יצא ידי חובתו

(f)

(R. Mana citing R. Yudah citing R. Yosi ha'Gelili): If one paused enough to read the entire [Keri'as Shma], he did not fulfill his obligation.

ר' בא רב ירמיה בשם רב הלכה כר' מנא שאמר בשם ר' יהודה שאמר משם ר' יוסי הגלילי הפסיק בה

(g)

(R. Ba citing Rav Yirmeyah citing Rav): The Halachah follows R. Mana in the name of R. Yosi ha'Gelili [regarding] one who paused in it.

ר' יוחנן בשם ר"ש בן יוצדק אף בהלל ובמגילה כן

(h)

(R. Yochanan citing R. Shimon ben Yehotzadak): The same applies to Hallel and Megilah.

אבא בר הונא ורב חסדא הוון יתבין אמרין אף בתקיעות כן

(i)

Aba bar Huna and Rav Chisda were sitting. They said "does the same apply to Teki'os?"

סלקון לבית (ר"ש) [צ"ל רב - קרבן העדה] רב חונה בשם רב אפילו שמען (עד תשע) [צ"ל בתשע - פני משה] שעות יצא

(j)

They went to Rav's house. Rav Huna said in the name of Rav "even if he heard [the nine Teki'os] at nine times [during the day], he was Yotzei."

א"ר זעירה עד דאנא תמן איצרכת לי סלקית להכא שמעית דאמר ר' יסא בשם ר' יוחנן אפילו שמען כל היום יצא והוא ששמען על סדר

(k)

(R. Ze'irah): When I was there (in Bavel), I did not know [whether one may hear the Teki'os b'Seirugin]. When I came to here (Eretz Yisrael), I heard R. Yosa say in the name of R. Yochanan that even if he heard [the Teki'os] over the course of the entire day, he was Yotzei. This is if he heard them in order (Teki'ah Teru'ah Teki'ah...)

ר' יוסה בעי היה זה צריך לפשוטה ראשונה וזה צריך לפשוטה אחרונה תקיעה אחת מוציאה ידי שניהן

(l)

Question (R. Yosah): If [Reuven] needs to hear a Pashut (sound, i.e. Teki'ah) at the beginning [of Teki'ah Teru'ah Teki'ah], and [Shimon] needs to hear a [Teki'ah] at the end [of Teki'ah Teru'ah Teki'ah], can one Teki'ah be Motzi both of them? (This is not resolved.)

ר' בון בר חייה בעי כגון קרית שמע וברכותיה היא ולא ברכותיה ברכותיה ולא היא

(m)

Question (R. Bun bar Chiyah): (We ruled that if one paused in Kri'as Shma enough to read all of it, he was not Yotzei. What is "all of it?" Is it) Kri'as Shma and its Brachos (if one paused in them enough to read all of them, he was not Yotzei), or [the time to read Kri'as Shma] without its Brachos [if one paused in Kri'as Shma, and [if one paused in the Brachos, the time for] the Brachos without [Kri'as Shma]?

הפסיק שלישה וחזר והפסיק שלישה

(n)

Question: If one paused [enough to read] a third of it, and returned [to read] and paused a third a third [and again a third time], what is the law?

ובקורא משערים ובכל אדם משערים

(o)

Question: Do we gauge [the time to read it] based on the reader, or on an average person?

א"ר מתניה לא מסתברא בקורא

(p)

Answer (Rav Matanyah): Is it not reasonable [that it depends] on the reader?! (Pnei Moshe.)

מנשה הוה יתיב קומי ר' זעירה ואינמנם א"ל חזור לך דלא כוונית

(q)

Menasheh was sitting in front of R. Zeirah (who was reading the Megilah), and he dozed. [R. Zeirah] told him "read it again, for you did not have intent" (Mordechai. The Mishnah is Machshir one who dozed while reading, but not one who dozed while listening.)

2)

OTHER LAWS RELATED TO OUR MISHNAH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 19a)

היה כותבה הדא אמרה שהוא מותר בעשיית מלאכה

(a)

Inference: The Mishnah discusses one who was writing the Megilah [while reading it]. This teaches that it one may do Melachah [on Purim]!

נאמר בארבעה עשר בכרכים

(b)

Rebuttal: We can say that [Melachah is forbidden on the primary day of Purim. The Mishnah discusses when the 15th was on Shabbos, and he was reading] on the 14th, in a Kerach. (Therefore, Melachah was permitted.)

ודורשה ובלבד שלא יפליג עצמו לעניינות אחרים:

(c)

Pesak: [The Mishnah says that he was Yotzei if] he was expounding it [while reading it]. This is only if he does not divert himself to [discuss] other matters.

ומגיהה:

(d)

(Mishnah): Or he was proofreading it.

תני אין מדקדקין בטעיותיה

(e)

(Beraisa): We are not particular about mistakes in it.

ר' יצחק בר אבא בר מחסיה ורב חננאל הוון יתיבין קומי רב חד אמר יהודים וחד אמר יהודיים ולא חזר חד מינהון

(f)

R. Yitzchak bar Aba of Chasiyah and Rav Chananel were sitting in front of Rav. One read "Yehudim", and one read "Yehudiyim", and not one of them returned [to read again like the other opinion, since the meaning is the same].

ר' יוחנן הוה קרי כולה יהודים

(g)

R. Yochanan read all of them "Yehudim" (even where it is written with two Yudim).

ר' חלבו רב ירמיה בשם רב כתוב אומר [אסתר ט לב] ספר וכתוב אחר אומרת [שם כט] איגרת

(h)

Question (R. Chelbo citing R. Yirmeyah citing Rav): It says "Sefer", and it says "Igeres"!

הא כיצד קל היקילו בתפירתה שאם תפר בה שנים או ג' תכים שהיא כשירה:

(i)

Answer: "Igeres" teaches a leniency. If he sews [parchments together with] two or three stitches, it is Kosher.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF