1)

WHY IS HAKHEL PUSHED OFF (Yerushalmi Halachah 4 Daf 5b)

ובהקהל:

(a)

(Mishnah): Hakhel. (If it falls on Shabbos, we delay it, but do not advance it.)

ר' בא בריה דר' חייא בר בא אמר מפני התקיעה

(b)

(R. Ba brei d'R. Chiya bar Ba): We do not [fulfill Hakhel on Shabbos] due to the Teki'ah (they blow the Shofar).

ר' יצחק בי ר' חייה אמר מפני הבימה

(c)

(R. Yitzchak bei R. Chiya): It is due to the podium (on which the king reads the Torah).

ויעשו אותה מאתמול

(d)

Question: They should make the podium the day before [Yom Tov, and read on Shabbos]!

שלא לדחוק את העזרה

(e)

Answer #1: This would cramp [people in] the Azarah. (It was filled with people during the festivals.)

א"ר מתניה על שם [דברים טז כא] לא תטע לך אשרה כל עץ

(f)

Answer #2 (R. Matanyah): It is due to "Lo Sita Lecha Asheirah Kol Etz [Etzel Mizbach Hash-m." Leaving a podium there for so long resembles planting an Asheirah.]

2)

THE ISURIM OF MEGILAS TA'ANIS (Yerushalmi Halachah 4 Daf 5b)

מתניתא דר' מאיר

(a)

Our Mishnah [which said that even though we may read earlier, eulogies and fasting are permitted] is like R. Meir (ha'Gaon Rav C. Kanievsky, Shlita);

דא"ר מאיר די לא למיספד אסור להתענות ודי לא להתענות מותר בהספד ודי לא סתם כדי לא להתענייה

1.

R. Meir said that [days in Megilas Ta'anis that it says that] one may not eulogize, it is forbidden to fast. [Days that it says that] one may not fast, one may eulogize. [Days that it says] Stam "one may not", [only] fasting is forbidden. (Since Purim itself is written Stam, eulogies are permitted, and all the more so on the days beforehand!)

א"ר יונה אילין יומיא די לא להתענאה בהון ומקצתהון די לא למיספד בהון

(b)

(R. Yonah): [It says in Megilas Ta'anis, these days] one may not fast Behon (on them), and on some of them, it is forbidden to eulogize Behon.

אמר רשב"ג מה תלמוד לומר בהון בהון ב' פעמים אלא מלמד שלילה מותר והיום אסור

(c)

(R. Shimon ben Gamliel): Why does it say "Behon" twice? This teaches that the night is permitted, and the day is forbidden.

[דף ו עמוד א] (כהדא) [צ"ל הא - קרבן העדה] דתני להן אינש דיהוי עלוהי אסר בצלו

(d)

Citation (Megilas Ta'anis): "Except for what a person forbade to himself in Tefilah" (if he accepted to fast a number of fasts, and one fell on a day in Megilas Ta'anis, he fasts).

א"ר יוסי בי רבי בון שהוא צריך להזכיר מבערב

(e)

(R. Yosi bei R. Bun): He must mention (accept a fast) the day before [at Minchah. If not, it is not considered a fast.]

ואתיא כהיא דא"ר זעירה בשם רב חונה אומרו כלילי שבת וכיומו

1.

This is like R. Ze'irah said in the name of Rav Chuna, that [one who fasts] says (Aneinu in all Tefilos of the day), like [one mentions Shabbos in all Tefilos,] on Shabbos night and day. (He says it even the night before, for he already accepted the fast.)

מתניתא או בי"א כר' יוסי או בי"ב כר' מאיר

(f)

Our Mishnah [which permits fasting and eulogies on days that villages read earlier] permits only the 11th according to R. Yosi, or [also] the 12th according to R. Meir. (All forbid the 14th and 15th. The 13th is forbidden, for it is a Yom Tov of Megilas Ta'anis, i.e. Yom Nikanor. R. Yosi forbids also the 12th, for it is before Yom Nikanor.)

וקשיא על דר' מאיר לא כן תני בתרין עשר ביה יום טיריון

(g)

Question: Also according to R. Meir, it is difficult (to say that he permits the 12th). It is taught [in Megilas Ta'anis that] on the 12th [is forbidden, for] it is Yom Tiryon! (We do not explain like Korban ha"Edah, who changes the text.)

וא"ר יעקב בר אחא בטל יום טיריון יום שנהרג לולניינוס ופפוס.

(h)

Answer (R. Yakov bar Acha): [The Yom Tov of] Yom Tiryon ceased, for Lulanainus and Papus (great Tzadikim who were Moser Nefesh for Yisrael) were killed that day.

בתלת עשר ביה יום ניקנור מהו יום ניקנור

(i)

Question: [Megilas Ta'anis says that] the 13th is Yom Nikanor. What is Yom Nikanor?

שלטון משל מלכות יון היה עובר לאלכסנדריאה וראה את ירושלם וחירף וניאץ וגידף ואמר בשובי בשלום אתוץ את המגדל הזה

(j)

Answer: [Nikanor was] a top officer of the Greek kingdom. He was going to [fight in] Alexandria and saw Yerushalayim, and reviled, insulted and blasphemed, and said "when I return in peace, I will cut down this tower (the Beis ha'Mikdash)";

ויצא אחד משל חשמוניי והיה הורג בחיילותיו עד שהגיע לקרוכין שלו וכיון שהגיע לקרוכין שלו קטע את ידיו וחתך את ראשו ותחבן בעץ וכתב מלמטן הפה שדיבר באשמה והיד שפשטה בגאוה ותליין בקונטס נגד ירושלם

1.

One of the Chashmona'im went out and was killing [Nikanor's] soldiers, until he reached Nikanor's wagon. Once he reached his wagon, he cut off his hands and cut off his head and stuck them on a piece of wood and wrote underneath "the mouth that spoke with sin, and the hand that stretched out with pride (he used to wave it against Yerushalayim - Ta'anis 18b), are hung on a pole opposite Yerushalayim."

על דעתיה דרבי (מאיר) [צ"ל יוסי - קרבן העדה] ניחא בא לוסר לפניו.

(k)

Observation: According to R. Yosi, this is fine. [Yom Nikanor] comes to forbid the day before.

על דעתיה דר' (יוסה) [צ"ל מאיר - קרבן העדה] מה בא לוסר לפניו לית ליה עצמו אסור מפני י"ד

(l)

Question: According to R. Meir, what does it come to forbid? He does not hold that the day before [Yom Nikanor is forbidden, since only fasting is forbidden on Yom Nikanor. The 13th] itself is forbidden due to the 14th [since even eulogies are forbidden on the 14th, it forbids the day before]!

להודיעך שאסור בהספד

(m)

Answer #1: It teaches that we may not eulogize [on the 13th].

ואפי' על (דר"מ) [צ"ל דר' יוסי - קרבן העדה] לית היא מקשייא לא כן תני בתרין עשר ביה יום טיריון וא"ר יעקב בר אחא בטל יום שנהרג לולינוס ופפוס

(n)

Support (and retraction from the above Observation): And is it not difficult according to R. Yosi?! Was it not taught that the 12th is Yom Tiryon, and R. Yakov bar Acha said that the Yom [Tov] ceased, for Lulinus and Papus were killed that day? (All the more so, we no longer say that due to the 13th, the 12th is a Yom Tov! Rather, also R. Yosi must say that Yom Nikanor comes to forbid eulogies on the 13th.)

בי"ד ובט"ו פורייא די לא למיספד בשית עשר ביה שרון למיבנא שור ירושלם די לא למיספד

(o)

Citation (Megilas Ta'anis): On the 14th and 15th is Purim, that one may not eulogize. On the 16th they began to build a wall around Yerushalayim. One may not eulogize.

על דעתיה דר"מ ניחא בא לוסר (לפניו) [צ"ל לעצמו - קרבן העדה]

(p)

Observation: According to R. Meir, this is fine. [It teaches about the 16th] to forbid [the day] itself.

על דעתיה דר' יוסה מה בא לאסור לאסור שלפניו לית ליה עצמו אסור מפני ט"ו

(q)

Question: According to R. Yosah what does this come to forbid? He does not [need it to] forbid the day before (it is already forbidden due to Purim). It itself is forbidden due to the 15th! (This is the Tana R. Yosi. The Yerushalmi uses the names Yosi and Yosah [and Yosa] interchangeably. Below, an Amora R. Yosi answers this.)

בא להודיעך שהוא אסור בהספד

(r)

Answer #1: It comes to teach that the day itself one may not eulogize. (Due to the 15th, we would forbid the 16th only for fasting.)

(בשובעת) [צ"ל בשבעה - קרבן העדה] עשר ביה קמון עממיא על פליטת ספרייא במדינת בלקיס ובית זבדין והוה פרקן

(s)

Citation (Megilas Ta'anis): On the 17th the nations came against the remnant of Chachamim in the land of Balkis and Beis Zavdin, and there was a salvation.

על דעתיה דר"מ ניחא בא לאסור עצמו

(t)

Observation: According to R. Meir, this is fine. It comes to forbid the day itself.

על דעתיה דר' יוסה מה בא לאסור

(u)

Question: According to R. Yosah what does this come to forbid? (The day before is already forbidden, and the 17th itself is forbidden due to the 16th!)

א"ר יוסי כל אילין מיליא לא מסייען ולא תברן לא על דר"מ ולא על דר' יוסי לא בא אלא למנות ימים שנעשו בהן ניסים לישראל

(v)

Answer (and Answer #2 to the previous questions - R. Yosi): All of these do not support nor refute R. Meir, and not R. Yosi. [Megilas Ta'anis] comes to list days that miracles were done for Yisrael (even if we would already know that they are forbidden due to the days before or after).

תדע לך שהוא כן דתנינן בריש ירחא דניסן דיתקם תמידא די לא למיספד בלא כך אינו אסור משום ר"ח

(w)

Proof: This must be so, for [Megilas Ta'anis] teaches that on Rosh Chodesh Nisan, the Tamid was established. (Chachamim refuted the Baisusim, who said that an individual may volunteer to bring it.) One may not eulogize. [This was taught] even though without this, it is forbidden due to Rosh Chodesh!

אבל בשבתות ובימים טובים מתענין לפניהן ולאחריהן

(x)

Distinction: Shabbos and Yom Tov, one may fast before them and after them.

מה ראיתה להקל באלו ולהחמיר באלו

(y)

Question: Why are you lenient about these, and stringent about these [of Megilas Ta'anis]?

שאלו דברי תורה ואין דברי תורה צריכין חיזוק ואלו דברי סופרים ודברי סופרין צריכין חיזוק

(z)

Answer: These (Shabbos and Yom Tov) are mid'Oraisa. We need not strengthen Divrei Torah. These (of Megilas Ta'anis) are mid'Rabanan. They need to be strengthened.

3)

IS MEGILAS TA'ANIS BATEL? (Yerushalmi Halachah 4 Daf 6a)

הדא דאת אמר עד שלא בטלה מגילת תענית אבל משבטלה מגילת תענית בטלו כל אלו

(a)

Limitation: These (Isurim of fasting and eulogies) were before Megilas Ta'anis was Batel, but after [the Churban, that] Megilas Ta'anis is Batel, all these [days] are Batel.

ר' חנינה ורבי יהושע בן לוי תריהון אמרין בטלה מגילת תענית

(b)

(R. Chaninah and R. Yehoshua ben Levi): Megilas Ta'anis is Batel.

ר' בא ור' סימון אמרי בטלה מגילת תענית

(c)

(R. Ba and R. Simon): Megilas Ta'anis is Batel.

ר' יונתן אמר בטלה מגילת תענית

(d)

(R. Yonason): Megilas Ta'anis is Batel.

א"ר יוחנן אמש הייתי יושב ושונה מעשה שגזרו תענית בחנוכה בלוד ואמרו עליו על ר' אליעזר שסיפר ועל ר' יהושע שרחץ אמר להן רבי יהושע צאו והתענו על מה שהתעניתם

(e)

Objection (R. Yochanan): Last night, I sat and taught an episode that they decreed a fast during Chanukah in Lud, and they said that R. Eliezer cut his hair, and R. Yehoshua bathed. (These are forbidden on a fast.) R. Yehoshua told [those who fasted]: Go fast after Chanukah, to atone] for fasting [during Chanukah]!

ואת אמר בטלה מגילת תענית

1.

Do you say that Megilas Ta'anis is Batel?! (If so, there was no reason not to fast! This is difficult only if the episode was after the Churban. Perhaps R. Yochanan had a tradition that it was so. Alternatively, before the Churban, R. Yochanan ben Zakai was alive, and R. Yehoshua would not rule [that they must fast again] in front of his Rebbi.)

א"ר בא אף על גב דאת אמר בטלה מגילת תענית חנוכה ופורים לא בטלו

(f)

Answer (R. Ba): Even though [the rest of] Megilas Ta'anis is Batel, [the Isurim of] Chanukah and Purim are not Batel.

מילהון דרבנן אמרין בטלה מגילת תענית

(g)

Support: The actions of Rabanan show that Megilas Ta'anis is Batel;

ר' אבון ציים כל ערובת שובא ר' (יוחנן) [צ"ל יונתן - ע"פ תענית ב:ו, נדרים ח:א] ציים כל ערובת ריש שתא ר' זעירה צם תלת מאוון דצומין ואית דאמרין תשע מאוון ולא חש על מגילת תענית

1.

R. Avun fasted every Erev Shabbos. R. Yonason fasted every Erev Rosh Hashanah. (Megilas Ta'anis forbids completing a fast on Erev Shabbos or Erev Yom Tov - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL Ta'anis 2:12.) R. Ze'irah fasted 300 fasts, and some say 900, and he was not concerned for Megilas Ta'anis.

ר' יעקב בר אחא מפקד לספרייה אין אתת איתא מישאלנכון אימרין לה בכל מתענין חוץ משבתות וימים טובים וראשי חדשים וחולו של מועד וחנוכה ופורים.

(h)

R. Yakov bar Acha instructed teachers of children "if a woman (who brings her son to you) will ask you, tell her that one may fast on any day, except for Shabbos, Yom Tov, Rosh Chodesh, Chol ha'Mo'ed, Chanukah and Purim."

4)

WHEN DOES THE HALACHAH FOLLOW A STAM MISHNAH? (Yerushalmi Halachah 4 Daf 6b)

שמעון בר בא אמר אתא עובדא קומי ר' יוחנן והורי כרבי יוסי והוה ר' לעזר מצטער ואמר שבקין סתמא ועבדין כיחידייא

(a)

Shimon bar Ba: An episode occurred in front of R. Yochanan, and he ruled like R. Yosi (that one may begin a set of three fasts on Thursday. The episode is in Ta'anis 2:13.) R. Lazar was pained. He said "he abandons the Stam [Mishnah], and does like an individual?!"

אשכח תני לה ר' חייה בשם ר"מ כד שמע דתני לה ר' חייה בשם ר"מ אמר יאות סבא ידע (פרקי) [צ"ל פריק - הגר"ח קניבסקי שליט"א, תענית ב:יג] גרמיה

(b)

[Later,] R. Lazar found that R. Chiyah taught [the first Tana's opinion] in the name of R. Meir. When he heard that R. Chiyah taught it in the name of R. Meir, he said "the elder (R. Yochanan) knows how to answer for himself!" (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL, Ta'anis 2:13)

ר' מנא בעא קומי ר' יודן לא כן א"ר חזקיה ר' אבהו בשם ר' לעזר כל מקום ששנה רבי מחלוקת ואח"כ שנה סתם הלכה כסתם

(c)

Question (R. Mana, to R. Yudan): Didn't R. Chizkiyah say in the name of R. Avahu in the name of R. Lazar "wherever Rebbi taught a Machlokes [in a Mishnah] and afterwards a Stam, the Halachah follows the Stam"? (The same applies here, that R. Chiyah taught a Machlokes, and Rebbi taught Stam.)

א"ל לא ר' דילמא חורן

(d)

Answer #1 (R. Yudan): Is that not [when] Rebbi taught [both the Machlokes and the Stam? Perhaps [it is not when] another [taught one of them]!

מה הן אן דאשכח רבי מחלוקת וחזר ושנה סתם הלכה כסתם אתר דלא אשכח רבי מתני מחלוקת אלא אחרים שנו מחלוקת ורבי שנה סתם לא כל שכן תהא הלכה כסתם

(e)

Objection: If when we find that Rebbi taught an argument, and later he taught Stam, the Halachah follows the Stam - in a place that we do not find that Rebbi taught an argument, rather, others taught an argument, and Rebbi taught Stam, all the more so the Halachah should follow the Stam!

אתא ר' חזקיה רבי יעקב בר אחא ר' שמעון בר אבא בשם ר' לעזר ואפי' אחרים שנו מחלוקת ורבי שנה סתם הלכה כסתם

(f)

Strengthening of objection: Came R. Chizkiyah, R. Yakov bar Acha, and R. Shimon bar Aba in the name of R. Lazar, and [said] that even if others taught an argument, and Rebbi taught Stam, the Halachah follows the Stam.

ולמה הוא מורה ליה כיחידייא

(g)

Question: (If so, R. Lazar's question returns!) Why did [R. Yochanan] rule like an individual?

ר' שמואל בר יונה בשם ר' אחא הדא דאת אמר כשאין מחלוקת אצל סתם אבל אם יש מחלוקת אצל סתם לא בדא הלכה כסתם

(h)

Answer #2 (R. Shmuel bar Yonah in the name of R. Acha): We say [that the Halachah follows the Stam] when the argument was not taught next to (in the same Mishnah as) the Stam. However, when the argument was taught next to the Stam (it is called Stam because one opinion is anonymous) the Halachah does not [necessarily] follow the Stam.

ר' יודן נשייא שלח לרבי הושעיה רבה חדא עטם וחד לגין דחמר שלח וא"ל קיימת בנו [אסתר ט כב] ומתנות לאביונים

(i)

R. Yudan the Nasi sent to R. Hoshayah Rabah a piece of meat and a Log (four Reviyos) of wine. [R. Hoshayah] replied "you fulfilled through me "u'Matanos la'Evyonim" (he was poor. R. Yudan did not fulfill Mishlo'ach Manos, for it is proper for the Nasi to give more than this - Pnei Moshe.)

חזר ושלח ליה חד עיגל וחד גרב דחמר שלח וא"ל קיימת בנו [אסתר ט כב] ומשלוח מנות איש לרעהו.

(j)

[R. Yudan] returned and sent to him a calf and a barrel of wine. [R. Hoshayah] replied '[now] you fulfilled through me "u'Mishlo'ach Manos Ish l'Re'ehu".'

תני במקום שנכנסין קורין אותה בי"ד

(k)

(Beraisa): In a place where [villagers] enter [on Mondays and Thursdays], we read it [only] on the 14th. (This is unlike our Mishnah.)

ר' יוסה בעי אם במקום שנכנסין אל יקראו אותה כל עיקר:

(l)

Objection (R. Yosah): If where they enter [we read only on the 14th, all the more so where they do not enter! If so,] we do not read it at all [on the other days that we expounded to include! Rather, our Mishnah is primary.]

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF