1)

TOSFOS DH 'R. YEHUDAH OMER 'CHASEREI MADA'.

תוס' ד"ה 'רבי יהודה אומר (בעינן יתירי כח ו) 'חסירי מדע'.

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yehudah does not require specifically unintelligent people, but that it doesn't matter if they do).

נ"ל דפליג אתנא קמא דאמר אין מעמידין כלל חסירי מדע, דאין מדקדקין בדבר.

(a)

Explanation: It seems that R. Yehudah argues with the Tana Kama, who holds that one does not appoint people who are lacking in intelligence at all, whereas he holds that Beis-Din is not particular about that.

דבהא טעמא דגמרא אין נכון לכאורה לומר דלרבי יהודה מעמידין דוקא חסירי מדע.

(b)

Refuted Explanation: It would not be correct to explain that R. Yehudah requires specifically people who are lacking in intelligence (see Tosfos Shantz).

2)

TOSFOS DH 'SHENEIHEM SHAVIM BE'RE'I'.

תוס' ד"ה 'שניהם שוים בריעי'.

(SUMMARY: Tosfos extrapolates what the Din will be regarding urinating.)t

מיהו אשה אף במים.

(a)

Clarification: But a woman is Patur even if she merely urinates.

3)

TOSFOS DH 'KALAH'.

תוס' ד"ה 'קלה'.

(SUMMARY: Tosfos explains the difference between the P'tur of a sinner who sullies himself and one who is Patur when the strap breaks).

כל הנתקלקל בריעי איש ואשה, משהגביה הרצועה להלקותו, בראשונה או בשניה, פוטרין אותו ואין מכין אותו כלל.

(a)

Explanation: Whoever sullies himself (man or woman), is Patur, from the moment the Lokeh raises the strap to strike him, and receives no further lashes, irrespective of whether it is the first stroke or a subsequent one.

אבל נפסקה, דוקא כי נפסקה בשניה שלקה אחת, ולא שנפסקה בראשון קודם שלקה כלל.

(b)

Explanation (cont.): But if the strap merely broke, then he is only Patur if it did so after he has received at least one stroke, but not if it broke prior to that.

23b----------------------------------------23b

4)

TOSFOS DH 'VA'HAVA'AS MA'ASER'.

תוס' ד"ה 'והבאת מעשר'.

(SUMMARY: Citing Rashi, Tosfos presents two ways of explaining the Takanah of Hava'as Ma'aser).

פריש הקונט', שקנס עזרא ללוים, ותיקן שיביאוהו לכהנים כמו התרומה.

(a)

Clarification #1: Rashi explains that Ezra penalized the Levi'im and instituted that one should bring one's Ma'aser to the Kohanim, just like Terumah. Note, that Tosfos Shantz cites, not Rashi, but the Rashbam.

וכמדומה מלשונו שעוד פירש פירוש אחר - שיפרשו מכל פירות אילן כמו שתיקן חזקיהו, וכדכתיב "וכפרוץ הדבר ... ".

(b)

Clarification #2: And from his Lashon there emerges an alternative explanation - That they instituted the obligation to separate Ma'aser from all the fruit of the tree (and not just from grapes and olives), like Chizkiyah did earlier, as we learn from the Pasuk in Divrei ha'Yamim.