1)

TEMPORARY GIFTS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 1 Daf 52b)

ר' הלל בר פזי בעא קומי ר' יוסי [דף נג עמוד א] מכר הוא ומתה היא

(a)

Question (R. Hillel bar Pazi, to R. Yosi): If he sold [his wife's property] and she died [what is the law]?

אמר לו (מכרה) [צ"ל מכרו - קרבן העדה] בטל לבן שמכר בחיי אביו ומת אביו

(b)

Answer (R. Yosi): His sale is Batel. This is like a son who sold [his father's property] in his father's lifetime, and then his father died. (One cannot sell what is not in his Reshus.)

מכרה היא ומת הוא

(c)

Question: If she sold [her property] and he died [what is the law]?

אמר ליה מכרה קיים לאב שמכר בחיי בנו ומת בנו

(d)

Answer (R. Yosi): Her sale is fulfilled. This is like a father who sold [his son's property] in his son's lifetime, and then his son died. (The case is, the son gave the property to his father for a gift, the Guf now and the Peros after death.)

(רבי חייה בר מרייה בעא קומי רבי יונה מכרה לבעלה מהו א"ל מדאמר חזקיה הלכה כרבי יודה הדא אמרה מכרה מכר - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו מכאן וגורסו לקמן) תני האומר יינתנו נכסיי לפלוני מת פלוני לפלוני [צ"ל מת פלוני לפלוני - קרבן העדה] מת הראשון יינתנו לשני מת השני יינתנו לשלישי

(e)

(Beraisa): If one said 'give my property to Ploni, and if Ploni dies to Ploni (i.e. a second person), and if Ploni dies to Ploni - if the first dies, it is given to the second. If the second dies, it is given to the third;

מת השני בחיי הראשון מכיון שלא זכה בהן השני לא זכה בהן השלישי

(f)

If the second died in the first's lifetime, since the second did not acquire, the third did not acquire.

אמר ליה כך פירש ר' הושעיה אבי המשנה אחריו לפלוני ואחריו לפלוני

(g)

(R. Yonah): So explained R. Hoshayah, the father (master) of the Mishnah - [if he said] 'after him (the first) to Ploni, and after him to Ploni' (the first acquired Guf and Peros, so if the second died before him, after the first dies, it goes to his heirs. However, if he said '[if Ploni] dies [to Ploni...]', the first acquired only Peros, so if the second died in the first's lifetime, after the first died, it returns to the givers heirs.)

אילו אמר מת השלישי בחיי שני מכיון שלא זכה בהן השני לא זכו היורשין יאות אשכחת אמר אחריו לפלוני אחריו לפלוני

(h)

Objection: Had it said 'if the third died in the second's lifetime, since the second did not acquire, the heirs (i.e. of the third) do not acquire', it would be proper to say [that it discusses] 'after him to Ploni, after him to Ploni.' (However, it did not teach this! Rather, he said 'if he dies'; he was Makneh only the Peros, so if the second died in the first's lifetime, after the first died, it returns to the giver's heirs. We explained this like SEDEI YEHOSHUA.)

תני הראשון מוכר קרקע ולוקח פירות דברי רבי

(i)

(Beraisa): The first [who received Peros] may sell the land and buy Peros. Rebbi says so;

ר"ש בן גמליאל אומר אין לו אלא אכילת פירות בלבד

(j)

R. Shimon ben Gamliel says, he has rights only to eat the Peros (he cannot sell the land).

חזקיה אמר הלכה כרבי

(k)

(Chizkiyah): The Halachah follows Rebbi (he may sell even the Guf in order to eat. We explained this like SEDEI YEHOSHUA.)

[צ"ל א"ר ינאי מודה ר' שאין נותנה במתנת שכיב מרע - קרבן העדה]

(l)

(R. Yanai): Rebbi agrees that he may not give it for a Matanas Shechiv Mera (for it acquires only after death, and the giver stipulated that the next recipient acquire after death).

[צ"ל רבי חייה בר מרייה בעא קומי רבי יונה מכרה לבעלה מהו - שערי תורת ארץ ישראל]

(m)

Question (R. Chiya bar Maryei, in front of R. Yonah): If [one gave gift to a woman, and said 'after you to Ploni', and] she sold it to her husband, what is the law?

(אמר רבי מנא) [צ"ל א"ל - שערי תורת ארץ ישראל] מן מה דאמר חזקיה הלכה כרבי הדא אמרה (שאין נותנין לו במתנת שכיב מרע הכא) [צ"ל מכרה מכר - שערי תורת ארץ ישראל]

(n)

Answer (R. Yonah): Since Chizkiyah said that the Halachah follows Rebbi, this teaches that her sale is a sale.

אמר רבי מנא קומי רבי יוסי והדא אשה מכיון שמזונותיה על בעלה לא כמתנת שכיב מרע היא

(o)

(R. Mana, in front of R. Yosi): And this woman [who sold to her husband], since her husband must feed her, [she did not sell it in order to receive money for it. Rather,] is it not like Matanas Shechiv Mera (so he will get it after her death, and not Ploni)?!' (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

אמר ליה מזונותיה על בעלה כראוי לה מאכל משח ומלח והיא בעייא מזבנה ומיכל תרנגולין

(p)

Rebuttal (R. Yosi): Her husband must feed her like is proper for her, i.e. [bread with] oil and salt. She wants to sell it and eat chickens.

[דף נג עמוד ב] הדא אמרה שאם ביקש הראשון מזבנה ומיכל תרנגולין יזבן

(q)

Inference: If the first wanted to sell it and eat chickens, he may sell. (One might have thought that he can sell only for an absolute need. R. Yosi teaches that he can sell even for extra food.)

אמר רבי יעקב בר אחא תני תמן קבורה כמזונותיה כמה דאת אמר תמן מוכר קרקע ולוקח מזונות אף הכא מוכר קרקע ולוקח קבורה

(r)

(R. Yakov bar Acha): It was taught there - burial is like her food. Just like you say there that he sells land and buys food, also here he sells land and buys [needs of] burial.

אמר ר' יוסי ואילין דכתבין אין מיתת דלא בנין יהא מדלה חזר לבית אביה תנאי ממון הוא ותנאו קיים:

(s)

(R. Yosi): These who write [to the woman in a document, before the Nisu'in] 'if you will die without children, all her [dowry] will return to her father's house', this is a monetary Tenai, and a monetary Tenai is fulfilled.

2)

WHO COLLECTS FROM A LOAN OR DEPOSIT? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 53b)

מתני' מי שמת והניח אשתו ובעל חוב ויורשין והיה לו פיקדון או מלוה ביד אחרים רבי טרפון אומר יינתנו לכושל שבהן

(a)

(Mishnah - R. Tarfon): If Levi died, leaving a widow, a creditor and heirs, and someone else had a deposit from Levi or owed a loan to him, it is given to the weakest of them (among the widow, creditor and heirs. The Gemara will discuss who is weakest. Normally, there is no lien on inherited Metaltelim to pay a Kesuvah or debt. Here is different, because they are not in the heir's Reshus.)

רבי עקיבה אומר אין מרחמין בדין אלא יינתנו ליורשין שכולן צריכין שבועה ואין היורשין צריכין שבועה:

(b)

R. Akiva says, we do not show mercy in judgment. Rather, the heirs get it, since a widow or creditor collects only with a Shevu'ah, but heirs do not need to swear.

גמ' רבי יוסי בר חנינה אמר לכושל שבראיותיו כגון מלוה בעדים ומלוה בשטר יינתנו למלוה בעדים

(c)

(Gemara - R. Yosi ben Chaninah): [It is given to the one who has] the weakest proof, e.g. [if there are two creditors, and one has a loan through witnesses, and one has a loan with a document, it is given to the loan with witnesses.

רבי יוחנן אמר לכושל בגופו

(d)

(R. Yochanan): [It is given to the one who has] the weaker body (the woman - it is harder for her to pursue buyers in Beis Din).

הגע עצמך הוה עתיר כגון אילין דבר אנדראי

(e)

Question: Exert yourself [and you will find the answer]! If [the one who has the weaker body] was rich, like these people of Bar Andrai (do they have precedence?! They have more clout to take from buyers than other people do!)

אמר רבי אחא לכושל בגופו ועני

(f)

Answer (R. Acha): [It is given to the one who has] the weaker body, and he is poor;

כהדא קריבתיה דרבי (שמואל) [צ"ל שמעון - שערי תורת ארץ ישראל] בר אבא יהבו לה משם כושל אייתי רבי שמעון בן לקיש עבדוי דרבי יודן נשייא ואפיק מינה

1.

This is like the relative of R. Shimon bar Aba. They gave to her due to weakness (like R. Tarfon). Reish Lakish brought the slaves of R. Yudan ha'Nasi and took from her (like R. Akiva).

רבי יוחנן הוה מיסתמיך על רבי שמעון בר אבא אמר ליה מה נעשה באותה הענייה

2.

R. Yochanan was going on the shoulders of R. Shimon bar Aba. [R. Yochanan] said, what happened to that poor [relative of yours]?

אמר ליה אייתי ר' שמעון בן לקיש עבדוי דרבי יודן נשייא ואפיק מינה

3.

R. Shimon bar Aba: Reish Lakish brought the slaves of R. Yudan ha'Nasi and took from her.

ויפה נעשה

4.

R. Yochanan: Did he do properly?! (Once they ruled, he should not have reversed the ruling!)

אמר רבי ירמיה קומי רבי זעירא אי נאמר רבי יוחנן כדעתיה ורבי שמעון כדעתיה

(g)

(R. Yirmeyah, in front of R. Ze'ira): Will we say that R. Yochanan holds like he taught elsewhere, and Reish Lakish holds like he taught elsewhere?

דאתפלגון הכל מודין שאם טעו בשיקול הדעת שאין מחזירין מדברי תורה מחזירין

1.

They argued [about retraction]. All agree that if [a judge] erred about Shikul ha'Da'as (there is not a clear ruling, but the Sugya favors one opinion, and the judge ruled like the other opinion), we do not retract the ruling. [If he erred about something explicit] in the Torah, [all agree that] we retract;

מה פליגין בטעות משנה שרבי יוחנן אמר בטעות משנה (שיקול) [צ"ל כשיקול - קרבן העדה] הדעת

2.

What do they argue about? A mistake of Mishnah (a clear ruling, but it is not explicit in the Torah). R. Yochanan holds that a mistake of Mishnah is like a mistake of Shikul ha'Da'as;

רבי שמעון בן לקיש אמר טעות משנה דבר תורה

3.

Reish Lakish holds that a mistake of Mishnah is [like] a mistake of Torah.

היא טעות משנה היא טעות זקינים

i.

A mistake of Mishnah is [like] a mistake of Chachamim (Amora'im).

הגע עצמך שפטורין מן השבועה

(h)

Question: Exert yourself [and you will find the answer! R. Akiva says that the heirs get it, for they are exempt from a Shevu'ah. What will he say in a case that also the widow or creditor] is exempt from a Shevu'ah (e.g. the loan was not due until after death, or the borrower admitted at the time of death, or he died in excommunication for refusal to pay)?

זו תורה וזו אינה תורה:

(i)

Answer: [The heirs get it, for] this (inheritance) is Torah law, and this (a widow or creditor collecting from heirs) is not Torah.

3)

WHO COLLECTS FROM DETACHED PEROS? (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 54a)

[דף נד עמוד א] מתני' הניח פירות התלושין מן הקרקע כל הקודם בהן זכה זכתה

(a)

(Mishnah): If he left detached Peiros, whoever seizes them first merited (to keep them);

האשה יותר על כתובתה ובעל חוב יותר על חובו המותר רבי טרפון אומר ייתנו לכושל שבהן

(b)

If the [widow seized] more than her Kesuvah, or the creditor [seized] more than his debt, the excess - R. Tarfon says, it is given to the weakest of them;

רבי עקיבה אומר אין מרחמין בדין אלא יינתנו ליורשין שכולן צריכין שבועה ואין היורשין צריכין שבועה:

(c)

R. Akiva says, we do not show mercy in judgment. Rather, the heirs get it, since all need a Shevu'ah [to collect], but heirs do not need a Shevu'ah.

גמ' רב ורבי שמעון בן לקיש תריהון אמרין בצבורין בסורקי אבל אם צברן בביתו זכה לו ביתו

(d)

(Gemara - Rav and Reish Lakish): We discuss Peiros gathered in Reshus ha'Rabim, but if they are gathered in one's house, his house acquired for him (the owner of the house).

רבי יוחנן אמר ואפילו צבורין בתוך ביתו לא זכה לו ביתו דהוה סבר דאינון דידיה ולית אינון דידיה

(e)

(R. Yochanan): Even if they are gathered in his house, his house did not acquire for him, for he thought that they are his, and they are not his. (We explained this like PNEI MOSHE.)

ואימתי בעל הבית זכה בפירותיו בשביעית

(f)

Question: When does a Ba'al ha'Bayis acquire his Peros in Shevi'is (that the Aniyim may no longer take them)?

רבי ירמיה סבר מימר משיתנם לתוך כליו

(g)

Answer #1 (R. Yirmeyah): It is from when he puts them in his Kelim.

אמר רבי יוסי אפילו נתנן לתוך כליו לא זכה בהן דהוה סבר מימר דאינון דידיה ולית אינון דידיה

(h)

Rebuttal (R. Yosi): Even if he put them in his Kelim, he did not acquire them, for he thought that they are his, and they are not his.