1)

MOTZI SHEM RA ON A CONVERT (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 25b)

מתני' הגיורת שנתגיירה בתה עמה וזינתה הרי זו בחנק ואין לה לא פתח בית אב ולא מאה סלע

(a)

(Mishnah): If a woman converted with her daughter and the daughter was Mezanah (while she was a Na'arah Me'orasah), she is strangled. There is no [execution at] her father's doorway, and there is no [fine for Motzi Shem Ra of] 100 Sela'im;

היתה הורתה שלא בקדושה ולידתה בקדושה הרי זו בסקילה ואין לה לא פתח בית אב ולא מאה סלע

(b)

If her conception was not in Kedushah, but her birth was in Kedushah (her mother converted in between), she is stoned (for such Zenus), but there is no father's doorway, and there is no 100 Sela'im;

היתה הורתה ולידתה בקדושה הרי היא כבת ישראל לכל דבריה

(c)

If her conception and her birth were in Kedushah, she is like a Bas Yisrael in all respects.

יש לה אב ואין לה פתח בית האב יש לה פתח בית האב ואין לה אב הרי זו בסקילה

(d)

If she has a father but no doorway of her father, or her father's house has a doorway but she has no father, [even so] she is stoned;

לא נאמר פתח בית האב אלא למצוה:

1.

Pesach Beis Aviha was said only for the Mitzvah (l'Chatchilah).

גמ' כתיב [דברים כב יט] כי הוציא שם רע על בתולת ישראל יצתה זו שאינה מישראל

(e)

(Gemara): It says "Ki Hotzi Shem Ra Al Besulas Yisrael" - this excludes [a convert], who is not from Yisrael.

כי הוציא שם רע על בתולה לרבות את הגיורת שהיתה הורתה שלא בקדושה ולידתה בקדושה תהא בסקילה

(f)

'Ki Hotzi Shem Ra Al Besulah' (i.e. it could have said 'Bas Yisrael.' Why did it say Besulah?) This includes a convert whose conception was not in Kedushah, but her birth was in Kedushah, for stoning.

ורבה אותה לקנס

(g)

Question: It should include her [even] for a fine!

לית יכיל

(h)

Answer: This cannot be;

ותני חזקיה כן ממשמע שנאמר [שם כא] וסקלוה אין אנו יודעין שהיא מתה מה תלמוד לומר מתה

1.

(Chizkiyah - Beraisa): Since it says "u'Skaluha", do we not know that she dies?! Why does it say "va'Mesah"?

אלא יש לך אחרת שהיא בסקילה והוא פטור ואי זו זו זו גיורת שהיתה הורתה שלא בקדושה ולידתה בקדושה שתהא בסקילה

2.

Answer: There is another, that she is stoned, and he is exempt [from a fine if he lied]. Who is this? It is a convert whose conception was not in Kedushah, but her birth was in Kedushah, that she is stoned.

2)

EXCLUSIONS FROM THE LAW OF MOTZI SHEM RA (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 25b)

כתיב [שם יג] כי יקח איש אשה ובא עליה ושנאה לעולם אינו חייב עד שיכנוס ויבעול ויטעון טענת בתולים

(a)

It says "Ki Yikach Ish Ishah u'Va Aleha u'Sne'ah" - he is liable only if he entered [Chupah with her], had Bi'ah and claimed [that she had no] Besulim;

[שם יד] ושם לה עלילות דברים יכול אפילו הקדיחה לו את התבשיל

(b)

Suggestion: "V'Sam Lah Alilos Devarim" - perhaps even if [he accuses her that] she burned the food!

נאמר כאן עלילות דברים ולמטן נאמר עלילות דברים מה עלילות דברים למטן זנות אף למעלן זנות

(c)

Rejection: It says here "Alilos Devarim", and it says Alilos Devarim below [in this Parshah]. Just like Alilos Devarim below is Zenus ("vLo Matzati Lah Besulim"), also above it is Zenus.

אי מה עלילות דברים שלמטן ממקום בתולין אף כאן מניין אפילו בא עליה ביאה אחרת

(d)

Question: Perhaps just like "Alilos Devarim" below is [a claim that she was Mezanah] in the place of Besulim, also here (it is only if her husband had Bi'ah with her k'Darkah)! What is the source [that Motzi Shem Ra applies] even if he had a different Bi'ah with her (Lo k'Darkah? R. MEIR SIMCHAH - such Bi'ah is not connected to Besulim at all. His claim is not based on his Bi'ah. This is like the opinion that the Parshah applies even if he did not have Bi'ah with her.)

ת"ל [שם יד] והוציא עליה שם רע מ"מ

(e)

Answer: "V'Hotzi Aleha Shem Ra" - in any case.

[שם יד] ואמר את האשה הזאת לקחתי ואקרב אליה פרט לייעודין

(f)

"V'Amar Es ha'Ishah ha'Zos Lakachti va'Ekrav Eleha" - this excludes Yi'ud (one who bought an Amah Ivriyah, and he or his son married her. Initially, she was not taken for a wife);

לקחתי [דף כו עמוד א] פרט לשומרת יבם לקחתי פרט לארוסה

(g)

"Lakachti" excludes a Shomeres Yavam (he did not choose to marry her). "Lakachti" excludes an Arusah (if he had Bi'ah with her and accused her during Eirusin).

לקחתי פרט ליעודין אמר רבי יונה אפילו כמאן דמר משעה ראשונה יתן כסף לייעודין

(h)

[We said that] "Lakachti" excludes Yi'ud. R. Yonah said, even according to the opinion that from the beginning, [the master] gives money for Yi'ud (if he will marry her later, the money was Kesef Kidushin. SEFER NIR - the one who holds that money was not given for Yi'ud, we already exclude Yi'ud from "Es Biti Nasati"; the father did not give her for marriage. He only sold her to be a slave.)

לקחתי פרט לשומרת יבם לא סוף דבר כמשנה הראשונה שמצות יבום קודמת למצות חליצה אלא אפילו כמשנה אחרונה שמצות חליצה קודמת למצות ייבום

(i)

"Lakachti" excludes a Shomeres Yavam. This is not only like Mishnah Rishonah, which says that the Mitzvah of Yibum has precedence over Mitzvas Chalitzah (so it is as if Shamayim decreed that he marry her). Rather, it is even like Mishnah Acharonah, which says that Mitzvas Chalitzah has precedence over Mitzvas Yibum [and he himself decided to marry her].

לקחתי פרט לארוסה ואקרב אליה

(j)

"Lakachti" excludes an Arusah. We learn from "va'Ekrav Eleha" (this hints that he already came close, i.e. through Nisu'in).

3)

WHEN WE PUNISH THE HUSBAND OR THE WITNESSES (Yerushalmi Perek 4 Halachah Daf)

ולא מצאתי לה בתולים וחש לומר שמא מצא ואיבד

(a)

Question: "V'Lo Matzati Lah Besulim" (why should he be believed)? We should be concerned lest he found, and got rid of [the Dam Besulim]!

שהביא הבעל עדים שזינת עודה בבית אביה

(b)

Answer: He brought witnesses that she was Mezanah while still in her father's house.

ואלה בתולי בתי וחש לומר שמא דם צפור הוא

(c)

"V'Eleh Besulei Viti" (why should he be believed)? We should be concerned lest it is blood of a bird (it resembles Dam Besulim)!

שהביא האב עדים להזים עידי הבעל

(d)

Answer: The father brought witnesses to be Mezim the husband's witnesses.

אמר רבי יוסי בי ר' בון הפרשה הזו יש בה עדים וזוממיהן וזוממי זוממיהן

(e)

(R. Yosi bei R. Bun): This Parshah has witnesses, and Zomemeihen (witnesses who testified that the witnesses were not where they claimed to see the testimony at the time) and Zomemin of Zomemeihen;

הבעל אומר הרי עדים שזנתה בבית אביה והביא האב עדים להזים עידי הבעל והביא הבעל עדים להזים עידי האב

1.

The husband says 'here are witnesses that she was Mezanah in her father's house.' The father brought witnesses to be Mezim the husband's witnesses, and the husband brought witnesses to be Mezim the father's witnesses. ("Im Emes Hayah ha'Davar" means that it was found like the husband initially claimed.)

אית תניי תני אם אמת היה הדבר הזה בשלא מצא האב עדים להזים עידי הבעל

2.

Some teach "Im Emes Hayah ha'Davar ha'Zeh" when the father did not find witnesses to be Mezim the husband's witnesses.

ופרשו השמלה הכל משל

(f)

(Beraisa - Sifri): "U'Farsu ha'Simlah" - it is all a parable (they will make the matter as clear as a sheet. It does not refer to the sheet on which they had Bi'ah.)

תני רבי ישמעאל זה אחד משלשה מקריות שנאמרו בתורה במשל

(g)

(Beraisa - R. Yishmael): This is one of three verses said in the Torah as a parable. (We now bring the other two);

[שמות כא יט] אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה וכי עלת על דעתך שיהא זה מהלך בשוק והלה נהרג על ידיו

1.

Question: "Im Yakum v'His'halech ba'Chutz Al Mish'anto v'Nikah ha'Makeh" - would you think that [the victim] is walking in the market, and this one is killed due to [striking] him?!

אלא מהו על משענתו על בוריו

2.

Answer: Rather, what is "Al Mish'anto"? In his health (like he walked before he was hit).

[שם כב ב] אם זרחה השמש עליו דמים לו וכי עליו לבדו החמה זורחת

3.

Question: "Im Zarchah ha'Shemesh Alav Damim Lo" - does the sun shine only on him?!

אלא מה זריחת השמש מיוחדת שהיא שלום לכל באי העולם אף זה בזמן שהוא יודע שהוא שלום ממנו והרגו הרי זה חייב

4.

Answer: Rather, just like shining of the sun is Shalom for everyone in the world, also this [thief tunneling into the house], when [the Ba'al ha'Bayis] knows that there is Shalom from him and he killed him, he is liable.

תני ר' אליעזר בן יעקב אומר ייאמרו הדברים ככתבן

(h)

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): The matters should be said like they are written. (They are not merely a parable. This is the continuation of the Beraisa in Sifri cited above; the Gemara digressed in the middle - HAGAHOS R. DINAR.)

מהו ייאמרו הדברים ככתבן

(i)

Question: What does 'the matters should be said like they are written' mean?

אמר רבי יוסי בי רבי בון לעולם אינו חייב עד שיכנוס ויבעול ויטעון טענת בתולים

(j)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): Really, he is not liable until he enters [Chupah with her], has Bi'ah and claims [that she had no] Besulim.

ופרשו השמלה לא סוף דבר ופרשו השמלה אלא עד שיתחוורו הדברים כשמלה

1.

"U'Farsu ha'Simlah" - it is not enough that they spread the sheet. Rather, it is until they make the matter as clear as a sheet. (R. Eliezer ben Yakov agrees that this is a parable for getting total clarity. He holds that the Torah used this parable due to the simple meaning, i.e. spreading the sheet on which they had Bi'ah, to teach that the Parshah applies only if he had Bi'ah with her. - DOROS RISHONIM, Tzedukim 15.)

(רבי אסי אמר ופרשו השמלה) [צ"ל אמר רב אסי - קרבן העדה] לעולם אין העדים נסקלין ולא הבעל לוקה ולא נותן מאה סלע עד שיאמרו עמנו (היה) [צ"ל היו - ספר ניר] במקום פלוני והבעל שכרן להעיד עדות שקר

(k)

(Rav Asi): The witnesses are not stoned, and the husband is not lashed and does not pay 100 Sela'im, until [the Mezimim] say 'they (the witnesses of Zenus) were with us in the place Ploni' (at the time that they claimed to see the Zenus elsewhere), and the husband hired them to give false testimony.

1.

Note: Surely, Hazamah suffices to stone the witnesses, even if they were not hired. Rather, the husband is lashed and pays only if there was Hazamah and he hired the witnesses. (PF)

אמרו עמנו (היה) [צ"ל היו - ספר ניר] במקום פלוני ולא אמרו הבעל שכרן להעיד עדות שקר

(l)

Question: If [the Mezimim] said 'you were with us in the place Ploni', but they did not say that the husband hired them to give false testimony [what is the law]?

רבי יוסי בי ר' בון רבי יוחנן בשם ר"ש בן לקיש נאמר כאן שומה ונאמר להלן שומה מה שומה שנאמר להלן ממון אף כאן ממון

(m)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing Reish Lakish): It says here Sumah ("v'Sam Lah Alilos Devarim"), and it says there Sumah ("Lo Sesimun Alav Neshech.") Just like Sumah there is money, also Sumah here is money (he hired them. If not, he is exempt.)

והתני לא אמר [דף כו עמוד ב] לעדים בואו והעידוני אלא הן באו מאיליהן הוא אינו לוקה ואינו נותן מאה סלע אלא או היא או זוממיה מקדימין לבית הסקילה

(n)

Question (Beraisa): If [the husband] did not say to the witnesses 'come and testify for me', rather, they came [and testified] by themselves, he is not lashed and he does not give 100 Sela'im. Rather, she or the witnesses who plotted against her (if they were Huzam) go promptly to the place of stoning;

מפני שלא אמר הא אם אמר אפילו לא שכרן כמי ששכרן

1.

Inference: [He is exempt] because he did not say - but if he said so, even if he did not hire them, it is as if he hired them (and he is liable)!

הביא האב שני כיתי עדים אחת אומרת עמנו הייתם במקום פלוני ואחת אומרת הבעל שכרן להעיד עדות שקר פשיטא אותן שאמרו עמנו היה במקום פלוני נסקלין ואותן שאמרו הבעל שכרן להעיד עדות שקר לוקין ונותנין מאה סלע

(o)

If the father brought two sets of witnesses - one says 'you were with us in the place Ploni', and one says 'the husband hired them to give false testimony' - obviously, the one that says 'you were with us in the place Ploni' are stoned (if they are Huzam), and the one that says 'the husband hired them to give false testimony' are lashed and give 100 Sela'im.

א"ר יוסי בי ר' בון ולא ע"י אילו (ולא ע"י אילו לוקין ונותנין) [צ"ל וע"י אילו לוקה ונותן - קרבן העדה] מאה סלע אלא לוקין משום לא תענה ברעך עד שקר

(p)

Rebuttal (R. Yosi bei R. Bun): Is it not through these [witnesses] and through these that [the husband] is lashed and give 100 Sela'im? (We cannot obligate the latter, for their testimony alone would not suffice!) Rather, [the latter] are lashed due to "Lo Sa'aneh v'Re'acha Ed Shaker" (but they do not pay due to Hazamah.

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' זעירא הביא האב עדים להזים עידי הבעל הוזמו עידי האב (לוקה ונותן) [צ"ל לוקין ונותנין - ספר ניר] מאה סלע בשלשה והעדים נסקלין בעשרים ושלשה

(q)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'ira): If the father brought witnesses to be Mezim the husband's witnesses, and the father's witnesses were Huzam - are they lashed and give 100 Sela'im [even if the Hazamah was] through three judges, but the witnesses are stoned [only] through 23?

אמר ליה אילו לא הוזמו עידי האב לא נמצא הבעל לוקה ונותן מאה סלע בשלשה ועדים נסקלין בעשרים ושלשה

(r)

Answer #1 (R. Ze'ira): (Yes!) If the father's witnesses were not Huzam, would not the husband be lashed and give 100 Sela'im through three, and the [husband's] witnesses are stoned through 23?

סבר רבי זעירא שני דינין הן

1.

R. Ze'ira holds that they are two [separate] judgments. (Therefore, three suffice for the lashes and money.)

ר' ירמיה בשם רבי אבהו כולו דין אחד הוא

(s)

Answer #2 (R. Yirmeyah citing R. Avahu): It is all one judgment. (We need 23 for the lashes and money.)