KESUVOS 53 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

כתובות דף נג. א

אשה שמכרה או מחלה כתובתה, האם יש לה כתובת בנין דכרין?

לבעלה לאחרים
מוכרת יש לה כתובת בנין דכרין יש לה כתובת בנין דכרין
מוחלת אין לה כתובת בנין דכרין -----

כתובות דף נג: א

האם הבנות ניזונות מנכסי האב מדין תנאי כתובה באופנים דלהלן?

כשלא בגרה עדיין כשבגרה
כשנתארסה לרב "עד דתלקחן" [1]: אינה ניזונת
ללוי "עד דתבגרן" [2]: היא ניזונת
אינה ניזונת
כשנשאת אינה ניזונת אינה ניזונת

ארוסה האם יש לה מזונות מאחיה?

לסברת רב יוסף לסברת רב חסדא
ללישנא קמא אין לה - דלא נח לארוסה דתתבייש [3] יש לה - דלא קים לה בגוה [4]
לאיכא דאמרי יש לה - דלא קים לה בגוה אין לה - דלא נח לארוסה דתתבייש

נשים דלהלן שחזרו לבית אביהן האם יש להן מזונות מהאחים שלה?

אלמנה גרושה או שומרת יבם מהאירוסין [5] ממאנת מהנשואין
לתנא קמא יש לה יש לה
לר' יהודה יש לה אין לה

-------------------------------------------------

[1] מדייקת הגמ' דמזה שתני רב "עד דתלקחן" הכוונה לקיחה של אירוסין, ולכך אם התארסה אף שלא התבגרה יוצאת מרשות אב ואינה ניזונת.

[2] ולכך בהתארסה אינה ניזונת, דבעינן שתצא מרשות האב דומיא דבגרות שמוציאה מרשות אב.

[3] וכיון שכן גם אם לא יזונו אותה אחים הוא יזון אותה בעצמו, וכיון שכל הטעם שיש לבת מזונות מהאחרים הוא משום שאין דרך הבנות לחזר על הפתחים - כאן דבין כה לא תחזר לא תיקנו לה מזונות מהאחים.

[4] וכיון שאין הארוס בקי בה ואולי יש לה מומין ומקחו בטל, לכן לא זן אותה עדיין, ושפיר איכא תקנתה לזון אותה כדי שלא תצטרך לחזר על הפתחים.

[5] כך פירש"י, אכן ר"ת מפרש שמיירי מהנישואין ושהיתה נשואה ונתאלמנה בחיי אביה, דהיינו שחזרה לביתו והיתה ניזונת מנכסיו. והסיקו התוס' שפירש"י ייקר, דכיון דנשאת שוב אין לה מזונות דאין לאב רשות בה.

עוד חומר לימוד על הדף