KESUVOS 46 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.
 


12th CYCLE DEDICATION
KESUVOS 46 (5 Cheshvan) - Dedicated in honor of the third Yahrzeit of Reb Naftali ben Reb Menachem Mendel (Tuli Bodner) Z"L, an Ish Chesed and Ish Ma'aseh who radiated joy and whose Ahavas Yisrael knew no bounds. Dedicated by his son, Mordechai Bodner, of Givat Mordechai, Yerushalayim.

כתובות דף מו. א

מה לומדים מהפסוקים דלהלן?

"לא תלך רכיל" "ונשמרת מכל דבר רע"
לר'
אלעזר
אזהרה למוציא שם רע [1] שלא יהרהר בעבירה ביום ויבוא
לטומאה בלילה
לר' נתן אזהרה לב"ד שלא יהיו רך לזה וקשה לזה אזהרה למוציא שם רע

נמצא שהיה שקר ולא זינתה, באופנים דלהלן האם הבעל לוקה ומשלם מאה כסף?

שכר עדי שקר אמר להם להעיד ולא שכר כשבאו והעידו מעצמם
לרבנן חייב חייב פטור
לר' יהודה חייב פטור [2] פטור

לר' אליעזר בן יעקב שאין חייב מוציא שם רע מלקות ומאה כסף עד שיבעול,
מה החילוק בין כדרכה ללא כדרכה?

בעילת הבעל כיצד ביאת ההוצאת שם רע כיצד
בהו"א אפי' בבעילה שלא כדרכה [3] דוקא על בעילה כדרכה [4]
למסקנא דוקא על בעילה כדרכה [5] דוקא על בעילה כדרכה

-------------------------------------------------

[1] דהנה עונש מלקות למדנו אותו מיסרו" ובגז"ש מבן סורר ומורה וכו'. אכן כלל הוא שלא ענש הכתוב אלא א"כ הזהיר, וא"כ צריך שיהיה פסוק שיזהיר שאסור להוציא שם רע.

[2] ויליף מגז"ש "שימה" "שימה" מריבית, דכמו שם הוא שימת ממון, כך כאן במוציא שם רע צריך שישים ממון - דהיינו שישכור אותם להעיד שקר.

[3] כי לא חילק הכתוב למכות ועונשים בין ביאה כדרכה לשלא כדרכה.

[4] דהרי מוציא עליה שם רע שלא מצא לה בתולים - ולכן צריך להיות דוקא הוצאת שם רע על ביאה שלא כדרכה. [אכן אם היה הדבר אמת שזינתה, אפי' שזינתה שלא כדרכה היא נסקלת].

[5] דהרי צריך לומר שלא מצא לה בתולים, וזה שייך רק כשבועל כדרכה.

עוד חומר לימוד על הדף