1)

A CHATZER THAT WAS NOT ME'AREV WITH BNEI MIRPESES (Yerushalmi Perek 8 Halachah 3 Daf 51b)

מתני' אנשי חצר ואנשי מרפסת ששכחו ולא עירבו

(a)

(Mishnah): If Bnei Chatzer forgot to be Me'arev [together] with Bnei Mirpeses (a ladder from the Chatzer leads to a balcony leading to their apartments; each group was Me'arev by itself):

כל שגבוה עשרה טפחים למרפסת פחות מיכן לחצר

1.

Anything (e.g. a mound at least four Tefachim wide and) 10 Tefachim tall is [permitted] to the Bnei Mirpeses (to transfer between it and their apartments); anything less than 10 is to the Bnei Chatzer.

חולית הבור והסלע גבוהים עשרה טפחים למרפסת פחות מיכן לחצר

(b)

If a rock or Chulyah of a pit is 10 Tefachim tall, it is to the Bnei Mirpeses. If it is less, it is to the Bnei Chatzer.

במה דברים אמורים בסמוכה אבל במופלגת אפילו היא גבוהה עשרה טפחים לחצר

(c)

This is if these are near the Mirpeses. If they are far away, even if they are 10 tall, they are to the Bnei Chatzer;

אי זו היא סמוכה כל שאינה רחוקה ארבעה טפחים:

1.

What is "near''? Anything not distanced four Tefachim [is near].

גמ' ולא של תחתונים הוא

(d)

(Gemara) Question: (Why is a big mound to the Bnei Mirpeses?) It is of the people below (Bnei Chatzer)!

א''ר יודן זאת אומרת חורבת ראובן בתוך חצר שמעון ושמעון משתמש בה כמי שהוא שלו.

(e)

Answer (R. Yudan): This teaches that if Reuven's ruin is in Shimon's Chatzer, and Shimon uses it, it is as if it is his.

פשיטא הדא מילתיה לזה בפתח ולזה בפתח שניהן אסורין מן הבית (שבו) [צ''ל שבין - קרבן העדה] שתי חצירות

(f)

The following is obvious. If [a Reshus is between two Chatzeros that were not Me'arev, and] this one has an opening to it and] this one has an opening to it, both are forbidden. We learn this from the case of a house between two Chatzeros (towards the end of Halachah 7:5 above, according to KORBAN HA'EDAH's text).

לזה בזריקה ולזה בשילשול. שמואל אמר שילשול מותר שהוא כדרכו וזריקה אסורה שאינה כדרכה

(g)

If this [Chatzer use the Reshus] via throwing, and this [Chatzer can use it] via lowering, Shmuel permits it to the one that lowers, for this is [more] normal. The one that throws is forbidden, for it is not [as] normal;

[דף נב עמוד א] רב אמר (לא עשה כלום) [צ''ל שניהן אסורין - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

Rav says, both of them are forbidden.

מתני' פליגא על רב [דף נה עמוד ב (עוז והדר)] כל שגבוה עשרה טפחים למרפסת פחות מיכן לחצר. לא לזה בזריקה (ולא לזה) [צ''ל ולזה - קרבן העדה] בשילשול היא מתניתא

(h)

Question: Our Mishnah argues with Rav! Anything 10 Tefachim tall is to the Mirpeses. Less than this is to the Chatzer. Does our Mishnah not discuss when this (the Chatzer uses it) via throwing, and this (the Mirpeses uses it) via lowering?!

בתוך שלשה טפחים לעליונה שהיא למעלה מעשרה טפחים לתחתונה.

(i)

Answer: (No.) It is within three Tefachim of the upper ones (Mirpeses, so it is convenient for them) and more than 10 Tefachim above the lower (Chatzer, so it is inconvenient for them. We explained this like PNEI MOSHE.)

מה פליגין רב ושמואל בשוה.

1.

When do Rav and Shmuel argue? When it is equal (the top must lower 10 Tefachim, and the bottom must throw 10 Tefachim).

היה שם חורבה רבי יוחנן אמר נותן חורבה לבעליה.

(j)

If there was a ruin there - R. Yochanan says, we give (permit) the ruin to its owner.

עד כדון במשתמש בחורבה דרך פתחו היה משתמש בחורבה דרך חלון

(k)

Question: [Perhaps] he said so only when one can use the ruin through its opening. If one use the ruin through a window, [what is the law?]

רבי אחא בשם רבי יונתן אפילו כן נותן חורבה לבעליה.

(l)

Answer (R. Acha citing R. Yochanan): Even so, we give (permit) the ruin to its owner.

רבי אלעזר (בי רבי שמעון - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו) בשם רב הושעיה היו שלש זה משתמש בחורבה דרך פתחו וזה משתמש בחורבה דרך פתחו והאמצעית אסורה

(m)

(R. Elazar citing R. Hoshayah): If there were three [ruins in a row between two Chatzeros] - this one uses the ruin [next to it] through its opening, and this one uses the ruin [next to it] through its opening, and the middle one is forbidden [to both].

אימתי בזמן שהאמצעית של שניהן אבל אם היתה אמצעית לאחד מן השוק זה משתמש באחת וזה משתמש באחת ובשנית.

(n)

When is this? It is when the middle is of both of them, but if it belongs to someone in the market (not from either Chatzer), this one uses one (the ruin next to it) and this one uses one [next to it] and the second [in the middle. Avodas ha'Kodesh (Beis Nesivos 3:288) - i.e. if the latter regularly uses it, it gets it. If both normally use it, why should we give it to one over the other?!]

אמר רבי יוחנן העומד והחלל מצטרפין לארבעה והוא שיהא העומד רבה על החלל.

(o)

(R. Yochanan): The Omed (Chulyas ha'Bor) and the cavity (pit) join [to a width of four to make Reshus ha'Yachid]. This is if the Omed exceeds the cavity.

רבי זעירא בעי עד שיהא עומד שכאן ועומד שכאן רבה.

(p)

Question (R. Ze'ira): Do we require that the Omed from this side [exceeds the cavity] and the Omed from this side [exceeds? Or, does it suffice if the total Omed on both sides exceeds the cavity?]

אמר רבי יוסה פשיטא לר' זעירא שאין העומד מצד האחד מצטרף פשיטא ליה שיהא העומד מצד אחד רבה. לא צריכה דלא אפילו עומד השני.

(q)

(R. Yosah): It was clear to R. Ze'ira that what is standing on one side does not join [with the other side to exceed the cavity]. It was clear to him that what is standing on one side must exceed (it is not enough to equal the cavity). He asked only if even the other side [must exceed the cavity by itself].

[דף נו עמוד א (עוז והדר)] רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק משלשה ועד ארבעה [דף נב עמוד ב] היא מתני'.

(r)

(R. Yirmeyah citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Our Mishnah discusses [when the width of the mound is] between three and four.

פחות משלשה אפילו יותר מעשר מותר ארבעה אפילו פחות מעשר אסור. אלא אנן קיימין משלשה ועד ארבעה

1.

If it is less than three, even if it is more than 10 it is permitted. If it is [at least] four, even less than 10 is forbidden. Rather, the case is, it is between three and four.

בשאין שם תקרה אבל יש שם תקרה אפילו גבוה כמה של תחתונים הוא.

(s)

This is when there is no roof. However, if there is a roof, even if it is very high, it is of the lower people.

אמר רבי בשאין שם נקב אבל אם יש שם נקב משתמש דרך הנקב:

(t)

(Rebbi): This is when there is no hole [in the roof - PNEI MOSHE]. However, if there is a hole [the upper people] use it through the hole.