1)

DOES PARTNERSHIP SUFFICE FOR ERUV? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 40b)

מתני' בעל הבית שהיה שותף לשכנים לזה ביין ולזה ביין אינן צריכין לערב

(a)

(Mishnah): If Reuven was a partner with each of Shimon and Levi (his neighbors in the Mavoy) in wine, they need not be Me'arev;

לזה ביין ולזה בשמן צריכין לערב

(b)

If he was a partner with one in wine and with one in oil, they must be Me'arev;

ר''ש אומר אחד זה ואחד זה אינן צריכין לערב:

(c)

R. Shimon says, in either case they need not be Me'arev.

גמ' ר' בא בשם רבי יהודה בדרך הארץ שנו. לזה ביין ולזה ביין הואיל ואינו מקפד על תערובתו אין צריך לערב

(d)

(Gemara - R. Ba citing R. Yehudah): Our Mishnah teaches a typical case. If he was a partner with this one in wine and with this one in wine, since he is not adamant if they get mixed, he need not be Me'arev;

לזה ביין ולזה בשמן הואיל והוא מקפיד על תערובתו צריך לערב.

1.

If he was a partner with this one in wine and with this one in oil, since he is adamant if they get mixed, he must be Me'arev.

ר' בא בר כהנא רב חייה בר אשי בשם רב בנתונין בכלי אחד היא מתניתא.

(e)

(R. Ba bar Kahana citing R. Chiya bar Ashi citing Rav): Our Mishnah discusses when they are put in one Kli. (If they are in two Kelim, even wine and wine, he must be Me'arev.)

א''ר זריקן טעמא דר' שמעון שכן דרכן לשתותן אניגרון.

(f)

(R. Zerikan): R. Shimon holds that it is normal to drink Anigron (wine and oil mixed with water in which beets were cooked. Therefore, they are proper to join, even if they are in two Kelim.)

תני ר' אלעזר בן תדאי אומר בין כך ובין כך אסורין עד שיערבו.

(g)

(Beraisa - R. Elazar ben Tadai): In both cases they are forbidden until they are Me'arev.

ר' אחא בשם רב הלכה כר''א בן תדאי

(h)

(R. Acha citing Rav): The Halachah follows R. Elazar ben Tadai.

[דף מד עמוד א (עוז והדר)] ר' יעקב בר אחא בשם ר' זעירא אתיא דר''א בן תדאי כר''מ

(i)

(R. Yakov bar Acha citing R. Ze'ira): R. Elazar ben Tadai holds like R. Meir.

[דף מא עמוד א] היידן ר' מאיר

(j)

Question: Like which teaching of R. Meir does he hold?

אמר רבי מנא רבי מאיר דו אמר על ידי עירוב על ידי שיתוף

(k)

Answer #1 (R. Mana): R. Meir said that [Chatzeros that open to a Mavuy must join] through Eruv [Chatzeros] and through Shituf [Mavo'os. He requires both, lest the law of Eruv be forgotten. Also here, one may not rely on partnership of wine for this reason.]

אמר רבי יוסה בי רבי בון רבי מאיר דו אמר שאין מערבין לאדם אלא לדעתו.

(l)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): R. Meir said that we are Me'arev for someone only with his knowledge. (The partners did not know that the wine will serve like an Eruv.)

על דעתיה דר' מנא כרבי זעירא על דעתיה דרב כרב מאיר.

(m)

According to R. Mana, according to R. Ze'ira (who said that R. Elazar ben Tadai holds like R. Meir), Rav (who rules like R. Elazar ben Tadai) holds like R. Meir [who requires Eruv Chatzeros and Shituf. We explained this like YERUSHALMI KI'PESHUTO.]

ר' זעירא בשם ר' יוחנן בעירובין ובתענית ציבור נהגו הכל כרב מאיר.

(n)

(R. Ze'ira citing R. Yochanan): Regarding Eruvin (when there is already Shituf) and Ta'anis Tzibur, everyone conducts like R. Meir (there is Birkas Kohanim at Minchah and Ne'ilah of Ta'anesim).

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן אף במגילת אסתר נהגו הכל כרבי מאיר:

(o)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yochanan): Also regarding Megilas Esther, everyone conducts like R. Meir [who obligates reading all of it].