דיונים על הדף - בבא מציעא נב

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

כמה הערות בענינים שונים במסכתא בבא מציעא, נא להשיב ואבקש מחילה עבור הטירחא אבל תורה היא וללמוד אני צריך.

א) בבא מציעא נב. מבואר בגמרא שאסור למכור מטבע שנפסלה לתגר או לחרם (אנס) או להרג.

וכתב רש"י שמרמין בני אדם "ומיראה" קבלוה כו'

ולכאורה טעם זה שייך רק אצל אנס והרג ולא לגבי תגר. ובאמת בכמה ראשונים לא גרסו תגר בגמרא (עיין רמב"ם הלכות גניבה ובאבן האזל שם) אולם עיין רש"י שמבואר להדיא שהיה בגירסתו וצ"ע

ב) בבא מציעא נב. יקבנה ויתלנה בצואר בנו או בתו כו' והנה בתוספתא הגירסא "יתלנה בצוארו"

וכתב החסדי דוד שצריך לומר בנו או בתו דאם לא כן יש איסור לא ילבש.

ויש לעיין אם כוונתו דאין איסור להלביש קטן בלבוש נקבה או"ד הוי בגד המיוחד לקטנים ולא שייך כלל לאיסור לא ילבש.

ובאמת עיין רמב"ם סוף הלכות עבודה זרה שכתב שבגד המיוחד לאיש ואשה אין בה משום לא ילבש ובקרית מלך (להגר"ח קניבסקי) שם ציין לגמרא ב"מ. נב. צואר בנו או בתו. ועיין ברמב"ם בהלכות גניבה שכתב "צואר בנו" ולא הזכיר בתו.

ועיין תוספות ב"מ מה: וברא"ש כאן ובטוש"ע חו"מ רכז שכתבו "צואר בתו" ולא כתבו בנו. ועיין משנה כלים י"ב ז' "לתלותו בצואר קטנה" ועיין ברמב"ם בפיה"מ שם שכתב שנהגו לתלות מטבע שנפסל בנערות קטנות (ולא כתב נערים קטנים), וברע"ב שם כתב בצואר "בנו" או בתו, והעיר עליו האמת ליעקב דמנ"ל זה , הרי קתני מתני' צואר "קטנה" ותירץ ש"קטנה" קאי אצואר ולא על הילד הלובשו. עיין שם. וצריך עיון בכל זה.

החותם בכבוד רב, ומצפה לתשובה,

דב"ש נ"י

הכולל משיב:

א) עי' שו"ת עין יצחק או"ח סי' יז סק"ה להגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור זצ"ל (הובא במתיבתא) שכתב דמיירי כאן בתגר דמוחזק לנו לרמות אחרים דומיא דלא לחרם ולא להרג, וכמו שאמרו שם להטעם מפני שמרמים בה אחרים, דמשמע דידוע לנו שהוא חשוד לרמות אחרים, עכ"ל.

אמנם מ"ש רש"י מיראה יקבלו מידם ביפה צ"ל דזה רק קאי על חרם והרג ולא על תגר.

[ וי"ל שיש מכאן קצת מקור למה שמוסרים כאן באה"ק בשם אחד מגדולי ראשי הישיבות שליט"א שיש להזהר לא לקחת סוחר להיות עד קידושין וד"ל]

ב) עי' שבת יב. להבחין בין בגדו לבגדי אשתו, ועיי"ש ביעב"ץ דכתב דמשמע דבאתרא דבגדי גברים ובגדי נשים שוים לית בה משום לא יהיה כלי גבר על אשה וגו'. מ"מ ודאי צריך שיהא היכר אחר להבחין בין זכר לנקבה כשהן ילדים לפחות עד שיצמח זקן לזכר ועד שיהיו שדים נכונו לנקבה, עכ"ד היעב"ץ.

ונראה שכן יש לפרש בגמ' דידן דמיירי באתרא שהמנהג שגם אנשים וגם נשים לובשים מטבע בצואר ולכן אין איסור לא ילבש. ומ"מ דעת היעב"ץ שצריך שיהיה היכר בין ילד קטן לילדה קטנה.

אמנם מאחר שיותר מצוי שהבת עונדת מטבע בצוארה ולא הבן לכן במקומות שציין כתר"ה שליט"א נזכר רק צואר בתו, משא"כ הברטנורה בכלים הנ"ל מיירי באתרא שגם בנים נוהגים ללבוש מטבע בצואר, כנלענ"ד.

כל טוב

דוד בלום