hebrew
1)

In what way was No'ach destined to make life easier ("No'ach" from "Yenachemeinu") for the world?

1.

Rashi 1 : a. He would invent the plow. b. Until now, when people planted produce, the land would grow thorns and thistles (as a result of the curse following Adam's sin). When No'ach arrived, the curse was lifted.

2.

Seforno: Lemech Davened that No'ach should bring them rest from their hard work (though it is not clear how).


1

Targum Yonasan explains in a similar fashion.

2)

Chazal refer to Eiver (grandson of Shem) as a great Navi, seeing as he called his son 'Peleg' (since in his time, the world would become scattered - 'Dor Haflagah'), Why did they not make a similar comment with regard to Lemech, who called his son No'ach)?

1.

Rashbam: Because, Lemech's statement was not a prophesy, it was a Tefilah (refer to 5:29:1:2).

2.

Rosh #1: His fingers were separated [from birth]. Those born before him had attached fingers, and plowed with their hands. He did not have strength for this, and invented the plow.

3.

Rosh #2: They had a tradition that the land was cursed until someone will be born circumcised.

3)

רש"י: קשה ש"ינח ממנו" מתייחס למעשים [-'יניח ממנו את המעשים'], ואילו "ממעשינו ומעצבון ידינו" מתייחס לבני האדם ולא למעשים [-'יניח לנו מהמעשים']?

1.

גור אריה: יש לפרש 'זה יניח ממנו עצבון ידינו שנהיה נחים ממעשינו ומעצבון ידינו'. 1

2.

גור אריה: במדרש משמע כפשוטו של מקרא (לא כרש"י) ש'נח' מלשון הנחה, ונקרא כך בגלל הנחמה שהייתה כשנולד- כי הנחמה היא הנחה, ועוד הוסיפו שם בדרך דרש ללמוד מכך שלא כתוב 'זה יניחנו ממעשינו' שבאה מנוחה לעולם והתלם והפרה נחו מקללתם והחלו להשמע לאדם. עיי"ש.


1

והוסיף הגור אריה ש'ינח ממנו מעשינו' יכול להתפרש על מעשים טובים, ולכן הוסיף "עצבון ידינו" שפרושו בודאי לרעה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars