hebrew
1)

What sort of book is the Torah referring to here?

1.

Rashi and Targum Yonasan: It is not a book at all to which the Torah is referring ('Sefer' in biblical times actually meant a scroll), but a list of Adam's offspring (from the word 'Sefirah' - counting or relating), (mentioned in the Parshah 1 ).

2.

Ramban: It means literally a book, and it refers to the entire Torah, which describes what happened to Adam's offspring. 2

3.

Seforno: He learns like Rashi, but 'Toldos' refers, not just to Adam's offspring (mankind), but what happened to them. 3

4.

Ramban 4 : Adam refers, not just to Adam ha'Rishon, but to the whole of mankind. 5

5.

Moshav Zekenim (from Avodah Zarah 5a): Hashem showed Adam the Chachamim and leaders of all generations.


1

According to the Ramban's understanding of Rashi.

2

Moshav Zekenim: It teaches that Torah should have been given through Adam, but since he was not able to guard one Mitzvah, surely he cannot guard 613!

3

See Rashi and Seforno in Bereishis 37:2.

4

In Pasuk 2.

5

Refer to 5:2:2:1.

2)

Why does the Torah see fit to mention here that He created Adam in the Divine image - a fact that it already mentioned earlier (in Bereishis 1:26)?

1.

Ramban: To teach us that not only was Adam created from nothing, but so was Chavah. 1

2.

Seforno: To teach us that He created him with the ability to choose, and that explains why, whenever he and his offspring sinned, they were punished.


1

Though this is unclear, seeing as Chavah was taken from Adam? (EC)

3)

בגמ' למדו מכאן שה' הראה לאדם הראשון דור דור ודורשיו, וצריך ביאור למה?

1.

מהר"ל (תפארת ישראל פמ"ז, עמ' קמה): אדם הראשון היה ההתחלה [והשורש] לכל בני האדם, ולכן כולם תלויים בו. עיי"ש.

4)

רש"י: שביום שנברא הוליד: מנין לדרוש כך, והרי לפי פשוטו הפסוק בא ללמד את המשך הדברים- "ביום ברא אלוקים אדם, בדמות אלוקים עשה אותו"?

1.

רא"ם: פשוטו של מקרא קשה- למה "ביום ברא...בדמות אלוקים עשה" והרי גם בשאר הימים הוא בדמות אלוקים? ולכן צ"ל ש"ביום ברא" מתייחס לראשית הפסוק- "זה ספר תודות אדם" היינו סיפור תולדותיו, "ביום ברא אלוקים אדם" כבר העמיד תולדות.

5)

רש"י: שביום שנברא הוליד: מנין לדרוש כך, והרי לפי פשוטו הפסוק בא ללמד את המשך הדברים- "זכר ונקבה בראם"?

1.

גור אריה: פשיטא שנבראו זכר ונקבה ביום שנבראו ולא לפני כן או אחרי כן, ולכן פירשו ש"ביום ברא אלוקים" מתייחס לתחילת הפסוק. 1


1

עיין מה שהובא לעיל מהרא"ם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars