hebrew
1)

Why did Kayin kill Hevel?

1.

Ramban #1: He hoped that the world would then descend from him.

2.

Ramban #2: Based on the fact that his brother's Korban was accepted and his wasn't, he was worried that the world would descend mainly from him.

3.

Targum Yonasan: He killed him following a major dispute 1 about reward and punishment.


1

Interestingly, the Seforno, commenting on the word "Vayakam", explains that he killed him without any prior argument.

2)

How did he kill him?

1.

Targum Yonasan: He killed him by striking him with a stone on his forehead.

3)

What did Kayin say to Hevel before the incident in the field?

1.

Rashi He entered into an argument with him, looking for an excuse to murder him. 1

2.

Ramban #1 (citing the Ibn Ezra): He told him over how Hashem had rebuked him. 2

3.

Ramban #2: He persuaded him to go into the field with him, so that he could kill him secretly (where his parents would not see).

4.

Redak: He told him how angry he was at him.

5.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim: Kayin told him that Hashem was no longer angry at him. After that, Hevel ceased worrying lest Kayin try to kill him, and did not refrain from going with him.

6.

Targum Yonason, Moshav Zekenim: Kayin said that there is no reward and punishment, and Hevel disagreed.

7.

Moshav Zekenim: They were arguing about who will marry the extra twin sister born with Hevel.


1

Hadar Zekenim: He said 'take the animals, and I will take the land." He then said "get off my land" and began quarreling.

2

Da'as Zekenim: Hevel was happy to hear Hashem's rebuke of Kayin, therefore he killed him.

4)

Why does it say "va'Yakam"?

1.

Hadar Zekenim : This connotes that he was down. Hevel knocked him down, and Kayin begged for brotherly mercy. Hevel agreed, and Kayin rose and killed him.

5)

רש"י: ויש בזה מדרשי אגדה: לפי המדרש קין אסר על הבל את השימוש בקרקע והבל אסר על קין את הלבוש, או שנחלקו בחלקו של מי יבנה המקדש, או שנחלקו על התאומה היתירה שנולדה עם הבל, וצריך ביאור למה דוקא בזה רבו?

1.

גור אריה: קין והבל הפכים זה לזה, וכשאין שיתוף בין ההפכים יש שלום ביניהם, אבל כאן נכנסו איש ברשות רעהו ולכן הייתה ביניהם מחלוקת. לדעה הראשונה הבל נזקק לאדמתו של קין וקין לצמרו של הבל (ונחלקו בענין הממון). לדעה השניה נחלקו על המקדש (וזו מחלוקת במה שנוגע לנפש) כי בבית המקדש מותר לחבר צמר ופשתים, נמצא שהוא משותף לשניהם. לדעה השלישית נחלקו על התאומה היתירה שהייתה כנגד יום השבת [עי' בפסוק א] והשבת היא שביתה לכל הימים, נמצא שביום זה מתחברים קין והבל (ונחלקו במה שנוגע לגוף שהרי אשתו כגופו). עיי"ש.

6)

למה נענש הבל ולא הגן עליו הקרבן המשובח?

1.

גור אריה (לעיל, פסוק ג): הבל הביא דוקא צאן כדי להרחיק את הברכה מקין (שהרי צמר ופשתן כלאים זה בזה) ולכן נענש.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars