hebrew
1)

רש"י: ראשון לרועי בהמות: למה רש"י לא פירש כפשוטו שהוא היה אביהם ממש?

1.

גור אריה: בכל העולם עושים מלאכה זו- גם מי שאינם מזרעו, אלא הוא היה הראשון שבהם.

2)

רש"י: חודש כאן וחודש כאן: למה רש"י נקט דוקא חודש?

1.

גור אריה: בפחות מחודש זה לא נקרא ישיבה.

3)

רש"י: סמל הקנאה המקנה: קשה שביחזקאל כתוב 'מקנא' במ"ם פתוחה ובאל"ף בסוף, וכאן המ"ם בחיריק והסוף בה"י?

1.

רא"ם: האל"ף שם נחשבת כה"י [עיי"ש הטעם]. ואפשר שבספריהם היה כתוב בה"י. 1 וכן בשינוי הניקוד אין קפידא.

2.

גור אריה: דרך אותיות אלו להתחלף. ולגבי שינוי הניקוד- כשכתוב המקנא (המ"ם בשוא) זהו שם תואר למקנא, וכשכתוב מִקנה (המ' בחיריק) זהו שם דבר של קנאה, כמו 'משפט'.

3.

גור אריה: בודאי פשט הכתוב כמשמעו, אלא שחז"ל דרשו מכך שלא כתוב 'אבי כל רועי צאן' אלא "אבי יושב אוהל ומקנה" שזהו לשון נופל על לשון שהמקנה שלו היה לעבודה זרה, ולכן כתוב "מִקנה" שהוא נופל על לשון 'מַקנא'.

4.

גור אריה: הוא היה אבי יושבי אהל לעבודה זרה, והע"ז נקראת מִקנה כי היא מקניאה כשם שהאבן נקראת מִכשול כי היא מכשילה.


1

בספרים שלפנינו אכן כתוב בה"י.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars