hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes "They saw that they were naked" (a fact that even a blind man knows)?

1.

Rashi: This does not mean that they saw, but that they became wise to the fact that there is something wrong with that.

2.

Seforno: They suddenly realized that some things are pleasant and enjoyable - and at the same time harmful, first and foremost the act of intimacy, which explains why they immediately made efforts to cover themselves 1 .

3.

Targum Yonasan: They saw that they had been stripped of the nail-covering with which they had been created, and they stitched themselves fig-leaves as a replacement.


1

Which explains why the Torah often describes intimacy as 'Da'as (knowing). Indeed, says the Seforno, that is why the Tree is called 'the Eitz ha'Da'as Tov va'Ra'.

2)

Why did they stitch themselves specifically fig-leaves?

1.

Rashi: Because the fruit that they ate was from a fig-tree (as if to say that the tree that caused the sin was the one to repair the damage). 1

2.

Rosh: Te'enah is like To'enah (it is blamed for bringing Aninus, i.e. mourning, to the world).


1

Rashi writes that the other trees in Gan Eden refused to let them take their leaves.

3)

Why does the Torah not publicize the name of the Tree?

1.

Rashi: Ha'Kadosh-Baruch-Hu declines to put any of His creations to shame; that nobody should point a finger and accuse it of bringing punishment upon the entire world.

4)

רש"י: לענין החכמה דבר הכתוב: על איזה חכמה מדובר כאן?

1.

רא"ם: מתחילה הייתה חכמה באדם (כמו שפירש רש"י בפ"ב פכ"ה), וכאן מדובר על החכמה שנפקחו עיניהם לגבי ידיעה זו שנתערטלו מהמצוה.

2.

גור אריה: קודם החטא הייתה בהם רק השגת הדברים הטובים ולא הדברים הרעים, ועכשיו נפקחו עיניהם לרעות דברים רעים, ולכן השיגו שהם ערומים מהמצוה ושהם ערומים ללא לבוש.

5)

רש"י: מהו וידעו כי עירומים הם: בפסוק יא פירש רש"י שאחר החטא נודע לאדם שיש בושת לעומד ערום, א"כ למה לא פירש כך כאן?

1.

רא"ם: אם נפרש כך נמצא שהמקרא קצר וכאילו כתוב 'ותפקחנה עיני שניהם לדעת שבושה היא להראות ערום', ולכן פירש רש"י כפשוטו.

2.

גור אריה: אם התביישו מפני שהיו ערומים, היה להם לכסות גופם מיד- (ולא רק לתפור חגורות מעלי תאנה)? אלא הבושה לעמוד ערום היא כאשר מדברים עם ה' וכאן התביישו שנתערטלו מהמצוה.

6)

רש"י: שאר העצים מנאום: למה דוקא התאנה לא מנעה מהם את עליה?

1.

גור אריה: התאנה צריכה לתקן אחר שבה נעשה הקלקול. 1


1

ע"ע בפסוק א שנחלקו מה היה עץ הדעת, ובמה שהובא שם מהמהר"ל מה שורש המחלוקת.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars