hebrew
1)

He should have called her Chayah, not Chavah!

1.

Moshav Zekenim : He called her Chavah because she followed the counsel of the snake; its Targum is Chiviya. He used Arame'ic, lest the angels know that she was named based on punishments.

2.

Moshav Zekenim : Yud and Vov can be interchanged.

2)

What is "Em Kol Chai"?

1.

Rosh: She was the mother of all with knowledge.

2.

Rosh: She supplied the needs of all animals, and Adam worked the land.

3)

רש"י: חזר הכתוב לענינו הראשון...שעל ידי קריאת שמות נזדווגה לו חוה...סמך לו פרשת הנחש וכו': קשה שקריאת השמות הייתה קודם שנבראה האשה, ואי אפשר לומר שחזר עתה לקריאת השמות? ולמה הוסיף רש"י את ענין הנחש לכאן?

1.

רא"ם: הכתוב היה מקדים את קריאת שמה לבריאתה ומסמיכה לקריאת השמות של החיות, אלא שאז לא היינו יודעים מה גרם לבריאת האשה. לכן נכתב סיפור בריאתה בין שמות הבהמות לשמה, ללמדינו שקריאת השמות גרמה שיאמר 'לי אין בן זוג'. עדין קשה למה נכתבה פרשת הנחש קודם קריאת שמה, ועל כך תירץ רש"י להודיעך שמתוך שערומים היו נתאוה לה. 1

2.

גור אריה: קושיית רש"י הייתה שיש לסמוך את קריאת שם האשה לבריאתה, ותירץ שבריאת האשה היא המשך לקריאת השמות (כי מתוך קריאת השמות הוא ביקש בת זוג) ומעשה הנחש הוא המשך לבריאת האשה, ועתה חוזר לקריאת השמות. ונצרך רש"י לפרש שבריאת האשה הייתה בעקבות קריאת השמות ולא אמר שהפרשיות נסמכו כדי לומר שגם לאשה קרא האדם שם כשנבראה, כי א"כ צריך היה לכתוב תחילה את בריאת האשה, ואח"כ את קריאת השמות יחד. 2


1

הגור אריה מקשה על הרא"ם שמעולם לא מצאנו קריאת שם קודם סיפור הבריאה?! נמצא מבואר ברש"י ש-4 דברים נסמכו כאן זה לזה: קריאת השמות לחיות, מתוך כך נבראה האשה, ומתוך כך נתאוה לה הנחש, ואח"כ חוזרים לקריאת שם האשה. לדעת הרא"ם חוזרים כאן לפרשת קריאת השמות (והיה מן הראוי לסמוך את קריאת שם האשה לשמות החיות), ולדעת הגור אריה חוזרים כאן לפרשת בריאת האשה כי שם היה צריך לכתוב את שמה.

2

הגור אריה מקשה על הרא"ם שמעולם לא מצאנו קריאת שם קודם סיפור הבריאה?! נמצא מבואר ברש"י ש-4 דברים נסמכו כאן זה לזה: קריאת השמות לחיות, מתוך כך נבראה האשה, ומתוך כך נתאוה לה הנחש, ואח"כ חוזרים לקריאת שם האשה. לדעת הרא"ם חוזרים כאן לפרשת קריאת השמות (והיה מן הראוי לסמוך את קריאת שם האשה לשמות החיות), ולדעת הגור אריה חוזרים כאן לפרשת בריאת האשה כי שם היה צריך לכתוב את שמה.

4)

רש"י: לשון חיה: מה הקשר בין 'חיה' ל'חוה'?

1.

גור אריה: אותיות אהו"י מתחלפות, [וכאילו כתוב 'חיה'].

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars