hebrew
1)

Why does the Pasuk repeat the creation of the animals and the birds?

1.

Rashi #1: Bearing in mind that in chapter 1 (Pasuk 20), the Torah recorded that Hashem created the birds out of water, from here we learn that they were actually created out of a combination of water and earth (i.e. mud). 1

2.

Rashi #2: To teach us that on the same day that Hashem created them Adam already named them.

3.

Rashi #3 (citing a Midrash): "Vayitzer Hashem" means that 'Hashem placed all the animals and birds under Adam's jurisdiction' (as in the Pasuk in Devarim 20:19 - "Ki Satzur el Ir"). 2


1

The question however, remains as to why the Torah repeats the creation of the animals?

2

But we already know this from the Pasuk in chapter 1, Pasuk 28 (Refer to 1:28:1.)

2)

What is the significance of Adam naming the animals? Why does the Torah interrupt the formation of Chavah with that?

1.

Seforno: To enable Adam to realize that none of the animals were fit to become his helpmate, and that it was therefore necessary to create Chavah. 1


1

Refer to 2:18:2:3 and to 2:19:3:2.

3)

What does the end of the Pasuk mean when it writes "And all that Adam names a living soul, that will be its name"?

1.

Rashi: Invert the words to read "And every living soul that Adam names, that will be its name (forever)".

2.

Ramban: Adam was given the animals to find a helpmate, that he could name 'a Nefesh Chayah' like himself (See above Bereishis 2:7). But he did not succeed in finding one, so Hashem proceeded to create Chavah (Refer to 2:19:2:1.)

4)

רש"י: ופירש שהעופות מן הרקק נבראו...ועוד למדך כאן...ובדברי אגדה וכו': כיצד למדו מכאן את שלושת הדברים?

1.

גור אריה: בפסוק כתוב "ויצר...מן האדמה" ללמדך שהעופות נבראו מהרקק. עדין קשה למה נכתבו הבהמות? אלא ללמדך שהאדם קרא להם שמות בשעת יצירתם. עוד קשה למה לעיל כתוב "ויעש אלוקים את חיית השדה" וכאן "ויצר"? ולכן כתב שזה מלשון רידוי וכיבוש.

5)

רש"י: ובדברי אגדה יצירה זו לשון רידוי וכבוש: קשה שפרוש זה נראה רחוק מפשוטו?

1.

גור אריה: פירוש הדרשה שכל 'צורה' היא לשון רידוי וכיבוש, כי הצורה נותנת גבול בדבר, והאדם נותן צורה לבהמות במה שהוא כובשם תחת ידו. 1


1

כלומר- הצורה מגבילה את החומר לתכלית מסויימת, והאדם הוא המושל בברואים ונותן בהם צורה ותכלית.

6)

רש"י: סרסהו ופרשהו וכו': למה הוציא את הפסוק מפשוטו?

1.

גור אריה: אין לפרש כפשוטו [שהאדם קרא לחיות 'נפש חיה'] כי גם בלא קריאת האדם זה היה שמם.

7)

רש"י: הוא שמו לעולם: מה חשיבות שמם של בעלי החיים?

1.

מהר"ל (באר הגולה, באר ה' עמ' קא ד"ה בפרק): שם מורה על מהות, ולכן קריאת השמות מורה על חכמתו של האדם.

2.

מהר"ל (תפארת ישראל פל"ג, עמ' צו ד"ה ובמדרש): האדם הוא זה שקורא שמות לנבראים באותו אופן שהנבראים מתייחסים אליו [-באופן שהם נתפסים ביחס איליו] וגם המלאכים משתמשים בשמות שנתן האדם, כי האדם הוא עיקר הנבראים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars