hebrew
1)

Why was it important to create Chavah? What was wrong with Adam remaining alone?

1.

Rashi: (citing Pirkei d'R. Eliezer): So that it should not be said that there are two Deities (Chas v'Shalom) - seeing as Hashem has no partner in Heaven and Adam has no partner on earth (bearing in mind that all other creatures were created male and female).

2.

Seforno: Unless Adam has a partner to see to his material needs, he will not be able to fulfill the spiritual goals for which he was created.

3.

Ramban #1 : Hashem created all living things male and female so that they should procreate (even the trees and the plants contain seeds for that purpose). It is not therefore befitting for Adam to remain single without a wife with whom to procreate. 1

4.

Ramban #2: The problem lay in the fact that Chavah (although she was not yet called by that name) was attached to Adam, and it was preferable that she should be an independent person, to join together if and when they wished. Consequently, the stress is on the words "Eizer ke'Negdo" - 'a helpmate opposite him'. 2


1

The Ramban is an extension of the Seforno, only according to him, 'It was not a question of creating a helpmate for Adam - since Chavah was already created as part of him, but of her being separated from him to become an independent person.

2

The Ramban cites this explanation according to the opinion (in Berachos, 61a), that Adam and Chavah were created together as one unit, and were capable of procreating internally.

2)

Why does the Torah add the word "Kenegdo":

1.

Rashi: In fact, "Kenegdo", (which can mean 'against him') clashes with "Eizer" (a helpmate)? Consequently, what the Torah is hinting here is that if man is worthy, his wife will be a helpmate; but if he is not, then she will be a hindrance. 1

2.

Ramban: Refer to 2:18:1:4.

3.

Seforno: In order for Chavah to serve as a helpmate, she had to be largely similar to him (like an object on a scale, that weighs the same as the weight at the other end).


1

Refer to 2:19:2:1.

3)

רש"י: שלא יאמרו שתי רשויות: לכאורה לא טוב היות האדם לבדו כי עליו לפרות ולרבות?

1.

גור אריה: חכמים הבינו שהפסוק עוסק בדבר שהוא בעצם האדם ולא בדבר מקרי, ופריה ורביה היא דבר מיקרי.

4)

רש"י: שלא יאמרו שתי רשויות: מה פרוש הדברים?

1.

גור אריה: ראוי היה האדם להיות יחיד בתחתונים כי הוא המשכיל היחיד, אלא שהיחידות שייכת רק לקב"ה. ועוד- "לא טוב" היינו רע, וה' יתברך הוא הטוב האמיתי ועבודה זרה היא הרע, ולכן פירשו ש"לא טוב היות האדם לבדו" כי תהיה בכך סתירה לאחדות ה'. עיי"ש.

2.

מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ, עמ' קכה ד"ה על כן): אי אפשר שימצא דבר שהוא יחידי ואינו חסר, כי רק הקב"ה הוא אחד שלם. לכן נברא האדם עם זיווגו, שלא יהיה אלוה בתחתונים. 1


1

עיין עוד בנצח ישראל (פ"ג, עמ' טז ד"ה ויש לדקדק).

5)

רש"י: זכה עזר, לא זכה כנגדו להלחם: מה פרוש הדברים?

1.

גור אריה: הפסוק מתפרש 'עזר שהוא כנגדו', כי האב והבן לעולם אינם מתגדים זה לזה, אבל האשה שקולה כאיש במה שהאיש מביא והאשה מתקנת, ולכן אם לא זכה היא כנגדו לגמרי. 1

2.

גור אריה: האיש והאשה הפכים זה לזה, ואם זכו אזי הקב"ה שעושה שלום בין ההפכים יעשה שלום ביניהם, ואם לא זכו אז היא כנגדו.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קו ד"ה אמנם, ב"ב דף עד.): האשה השלמת האדם לא במה שהיא עזרתו לעשות צרכיו או להעמיד תולדות, אלא שהאחד הוא חסר והוא נשלם בזיווגו, כי יש בזכר מה שאין בנקבה וכן להפך. עיי"ש. 2


1

נראה שהיה קשה לגור אריה שלפי פשוטו של מקרא "עזר כנגדו" הוא דבר אחד, ואילו לפי המדרש אלה שני דברים סותרים, ותירץ הגור אריה שה'עזר' וה'כנגדו' תלויים זה בזה.

2

נראה לי שלפי דבריו יתפרש הפסוק 'עזר במה שהיא כנגדו' כי היא משלימה אותו במה שהיא שונה ממנו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars