hebrew
1)

What is the significance of the four rivers that branched off the river that came out of Eden and watered it?

1.

Seforno: Although we know nothing about the Garden of Eden, the Torah tells us the praise of the river by mentioning the names of the four tributaries that branched off it - rivers that are known for their size and for the quality of their water and their fruit.

2.

Ramban (Chapter 3, Pasuk 22): The four rivers are symbolical of the four nations (Bavel, Madai, Yavan and Rome).

2)

Of what importance is it to know that gold was to be found in the Land of Chavilah?

1.

Ramban: It is to teach us that the land of Chavilah mentioned here is not the one close to Egypt (that is mentioned at the end of Chayei Sarah, and that is close to Egypt, but is the land in the far east called India (as Targum Yonasan explains). That is the area that contained high-quality gold, crystal and onyx-stones.

2.

Rashi (whom the Ramban quotes): Chavilah is synonymous with the Chavilah mentioned in Chayei Sarah. Indeed, one of the reasons the River was called 'Pishon' is flax (Pishtan), for which Egypt was famous, grew there. 1


1

Many other major commentaries subscribe to this explanation.

3)

רש"י: ועל שם שמימיו וכו': למה רש"י נותן טעם לשמות הנהרות?

1.

גור אריה: קשה היה לרש"י למה כתוב "שם האחד פישון...ושם הנהר השני גיחון" ולא כתוב 'האחד פישון והשני גיחון', לכן פירש שהם נכתבו לדרשה.

4)

רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: אולי זה לא נכתב על שם העתיד אלא שבשעה שכתבה משה כבר נקראו כוש ואשור?

1.

גור אריה: משה כתב את התורה כפי שהיה בשעת מעשה [ולא כסיפור דברים שארעו בעבר], שהרי התורה לא פותחת ב'אלה דברי משה, בראשית ברא', ועל כרחך שהמקרא נכתב על שם העתיד.

5)

רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: אולי המחוז נקרא 'אשור' מתחילת בריאתו ועל שם זה קראו לאדם שנולד שם 'אשור'?

1.

גור אריה: אין טעם לקרוא אדם על שם המדינה, שהרי אנשים רבים יש שם, אלא המדינה נקראת על שם מי שבנה אותה.

6)

רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: למה רש"י לא מפרש כך גם על חוילה?

1.

גור אריה: על אשור וכוש יש הוכחות שהם נקראו על שם אשור וכוש הידועים לנו (עיי"ש), אבל חוילה- אולי אין זה על שם האדם הידוע לנו ששמו חוילה.

7)

רש"י: למזרחה של אשור: מה כוונת רש"י?

1.

רא"ם: רש"י פירש את הת' של 'קדמת' שהיא ת' הסמיכות והיא כמו ה' בסוף תיבה הבאה במקום ל' בתחילתה. 1

2.

גור אריה: כוונת רש"י שלא תפרש את הפסוק 'ממזרח לאשור' [והפסוק בא לציין את מקום הנהר ביחס לאשור] שהרי לא כתוב 'ההולך מקדם אשור', אלא הנהר הולך ב'קדמת אשור' דהיינו במזרחו של אשור. 2


1

כביכול כתוב 'מזרחה של אשור' שפרושו 'למזרח של אשור'.

2

הגור אריה מקשה על הרא"ם שלא מצאנו ת' הסמיכות שבאה במקום ה'. לכן מפרש הגור אריה שפסוק מציין שהנהר עובר במקום שהוא מזרחית לאשור, אבל לא מציין את הנהר עצמו ביחס לאשור.

8)

רש"י: החשוב על כולם: מנין שהוא החשוב ולא הגדול?

1.

גור אריה: אם הוא היה הגדול שבנהרות, צריך היה לכותבו ראשון, ולכן צ"ל שהוא החשוב.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars