hebrew
1)

If the Heaven was already created on the first day, why does the Torah see fit to add here (on the second day) "And Hashem made the sky"? (See Bereishis 6:1)

1.

Rashi: The Torah is not referring here to the initial creation of the sky, but to its completion - i.e. its establishment in its correct location in the universe.

2.

Seforno: What Hashem now did was to divide the water into two and to order the lower water to descend into what is not the ocean. The space between the water that was now formed would have been filled by the lower part of the upper water (which had become vaporized 1 , only Hashem filled it with the sky. Meanwhile the sky prevented the vapor from descending to the earth, and as the top part of the upper water presses upon the vapor, it causes rain snow and hail to form, and when the pressure increases, the rain, snow or hail falls 2 .


1

It is not clear from where the Seforno derives his theory of the vapor.

2

He also speaks of a heated vapor that causes thunder and lightning.

2)

Why does the Torah write "me'Al la'Raki'a" (with an extra 'Mem')?

1.

Rashi: To teach us that the upper water was hanging in space (by the command of Hashem) and did not rest on the sky.

3)

Why does the Torah not mention "Ki Tov" on the second day?

1.

Rashi: Because the Torah only inserts it in connection with the aspects of the creation that have been completed, whereas the water will not completed until the third day (which also explains why the Torah writes it twice there, once for the new creation and once for the completion of the water).

2.

Hadar Zekeinim (8) #1: Because Hashem would use the water to destroy the world (in the generation of the flood).

3.

Hadar Zekeinim (8) #2: Because Gehinom was created on that day.

4.

Hadar Zekeinim (8) #3: Because already then, the lower water entered into a lengthy Machlokes with the upper water. And principally, Machlokes has bad connotations.

4)

רש"י: תקנו על עמדו: למה לא פירש כפשוטו?

1.

גור אריה: הרקיע כבר נעשה ביום הראשון, [ולכן הפרוש שעכשיו תקנו].

5)

רש"י: מעל לרקיע...שהן תלויים באויר: לכאורה כבר למדנו זאת בפסוק הקודם שהרקיע היה באמצע בין המים העליונים לתחתונים?

1.

גור אריה (לעיל,ו): רש"י לעיל פירש שהרקיע היה באמצע ולא בתוך המים על סמך מה שכתוב כאן.

2.

גור אריה (לעיל,ו): מלשון הפסוק אפשר להבין שהמים היו על הרקיע ממש, ומזה בא רש"י להוציא.

6)

רש"י: ומפני מה לא נאמר כי טוב וכו': מלשון רש"י משמע שאלמלא תלה ביום השני את המים מעל לרקיע היה מובן למה לא נאמר "כי טוב" בשני, וצריך ביאור- מדוע?

1.

גור אריה: אם רק היה מחזק את הרקיע אין כאן בריאה חדשה לומר עליה "כי טוב", אבל על תליית המים מעל לרקיע שייך לומר "כי טוב" אלא שלא נגמרה מלאכתם.

7)

למה לא נאמר "כי טוב" ביום השני?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב השלום סוף פ"ב עמ' רכד): במדרש נחלקו האם לא נאמר בו 'כי טוב' מפני שנברא בו הגיהנום, או שנברא בו המחלוקת או שלא נגמרה מלאכת המים, והטעם מפני ש"כי טוב" נאמר רק על [מה שראוי לו] המציאות [והקיום], והגיהנום זהו מקום של העדר. גם במחלוקת אחד מבטל את השני ואין לו קיום, וכן מה שלא נגמרה מלאכתו יש בו חסרון ואין ראוי לומר עליו 'כי טוב'. 1

2.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מ"ב עמ' כד ד"ה אמנם): "כי טוב" נאמר רק על דבר הראוי להתקיים, והמחלוקת אין סופה להתקיים. אע"פ שמחלוקת לשם שמים סופה להתקיים, אין זה קיום מצד עצמו אלא מצד הקב"ה ולכן לא נאמר בו "כי טוב". 2


1

עיין עוד במהר"ל בדרך חיים (פ"ה מי"ז עמ' רס ד"ה אמנם).

2

פירוש הדברים לכאורה שגם אם תכליתה ראויה אבל המחלוקת בעצמותה איננה ראויה ולכן אין לה קיום.

8)

כמה ההבדל בין המים העליונים לתחתונים?

1.

מהר"ל (באר הגולה באר ו עמ' קל ד"ה עוד): בתרגום יונתן כתוב שיש 3 אצבעות בין השמים לאוקינוס, ואין הכוונה שזהו ההבדל המוחשי בין מים עליונים לתחתונים [אלא זהו ההבדל המושכל- הרוחני], והכוונה שהרקיע הוא המבדיל בין העליונים לתחתונים, והבדלה היא במספר שלוש, כי לדבר המבדיל יש חיבור אל מה שמעליו ואל מה שמתחתיו, ויש לו את הבחינה המיוחדת לו שאינה שייכת לעליונים או לתחתונים. 1


1

וע"ע במהר"ל שם (עמ' קטו ד"ה אמר) לגבי המרחק שאמרו חז"ל שיש בין רקיע לרקיע שאין זה מרחק גשמי, ועיי"ש בביאור הענין.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars