hebrew
1)

What is the difference between the food that Hashem designated for man and that which He designated for the animals (seeing as the Torah divides them into two Pesukim (29 and 30)?

1.

Rashi: Even though the Torah divides them into two Pesukim (29 and 30), whatever is mentioned in either Pasuk, was designated for both as their staple diet.

2.

Ramban 1 and Seforno: What the Torah specifies in Pasuk 29 (seeds and fruit that grows on a tree) was given to man, and whatever appears in Pasuk 30 (vegetables), to the animals.


1

Targum Yonasan seems to support the Ramban, only he adds that the non fruit-bearing trees (in Pasuk 29) were given to Adam for building. Refer to Ramban above 11:2:1.

2)

Why does the Torah not include the animals in the list of things that Adam was permitted to eat?

1.

Rashi, Ramban and Rashbam (Pasuk 30): Because Adam was not permitted to kill animals 1 and to eat their flesh. 2


1

This suggests that they were permitted to eat animals that they had not killed, Also Moshav Zekenim (Bereishis 2:16) says so. (See Sifsei Chachamim). The Ramban however, seems to say that they were neither permitted to kill an animal nor to eat its flesh.

2

This would only become permitted to No'ach after the Flood (Rashbam, Pasuk 30, and Ramban Pasuk 29). Refer to 9:3:1: and 2:

3)

This is the 10th utterance (va'Yomer) of creation. What new matter was created?

1.

Peninim mi'Shulchan ha'Gra: Until now, vegetation would not sustain man and animals. This utterance gave it a nature to nourish and satiate them - "Lo Al ha'Lechem Levado Yichyeh ha'Adam Ki Al Kol Motza Fi Hashem..." (Devarim 8:3).

4)

רש"י: השוה להם הכתוב בהמות וחיות למאכל: מנין לרש"י לדרוש כך?

1.

גור אריה: לכאורה "לכם יהיה לאכלה" מיותר שהרי כבר כתיב "הנה נתתי לכם"? לכן פירש רש"י ש"לכם יהיה" מחובר לפסוק הבא- לכם ולכל חיית הארץ, להשוות את מאכל האדם לבהמה.

5)

רש"י: השוה להם הכתוב בהמות וחיות למאכל: אם האדם והבהמה שווים, למה לגבי האדם כתוב "עשב זורע זרע...פרי עץ זורע זרע" ואילו לגבי החיות כתוב "כל ירק עשב"?

1.

גור אריה: ירק עשב כולל גם עשב זורע זרע וגם את פרי העץ והפסוק בא לכלול שכל הצומח מותר באכילה. עיי"ש.

6)

רש"י: ולא הרשה לאדם...להמית בריה: לכאורה יש ללמוד זאת בלי היקש- מגוף הפסוק, שרק הצומח הותר לו לאכול?

1.

גור אריה: הייתי חושב שאסור יהיה באכילת בשר תדיר אבל כשיתאוה הותר, לכן הוקש לבהמה. 1

2.

גור אריה: גוף הפסוק לא בא ללמד איסור מן החי אלא לומר שהקב"ה נותן להם פרנסתם מהצומח (כפי שלבהמה לא נאמר כאן איסור לאכול מהחי אלא שהצומח הוא מזונה) [ורק מהיתור למדנו איסור לאדם לאכול מן החי].


1

שהרי בבהמה לא שייך לחלק בין מאכל קבוע לעראי.

7)

רש"י: ולא הרשה לאדם...להמית בריה...אך כל ירק: אם האיסור הוא להמית בריה, למה רק ירק הותר ואילו בהמה שמתה אסורה?

1.

גור אריה: אחר שנאסר להמית בהמה, גם אם מתה מעצמה אין לאוכלה, כדי שלא ימנע האדם מלפרנס את הבהמה שמזונותיה עליו בשביל שתמות ויאכלנה.

2.

גור אריה: הותר לאדם לאכול רק את עיקר מזונו ומכיון שאסור לו להמית בהמה אין היא עיקר מזונו ולכן היא אסורה לגמרי.

8)

רש"י: ולא הרשה לאדם...להמית בריה...אך כל ירק: כיון שלרש"י אסור לאכול בהמה שמתה מעצמה, למה כתב שנאסר עליו להמית בריה?

1.

גור אריה: רש"י בא להשמיע את טעם האיסור, שעדין לא נתברכו הבהמות עד ימות נח (כי לא רצה הקב"ה לברך את הנחש), והיה חשש שיאכלו את כל הבהמות.

9)

רש"י: ולא הרשה לאדם...להמית בריה: מה טעם האיסור?

1.

מהר"ל, (חידושי אגדות ח"ג עמ' קסד ד"ה לא היה, סנהדרין דף נט ב): יש אומרים שכיון שטרם נתברכו בעלי החיים, יש חשש שהם יכלו אם יאכלו מהם. 1

2.

מהר"ל, (חידושי אגדות ח"ג עמ' קסד ד"ה לא היה, סנהדרין דף נט ב): האדם היה חומרי- עפר מן האדמה, ולכן לא הותר לו לאכול את הבהמה החומרית. נח היה 'איש האדמה'- שולט באדמה, ומכיון שכן הותרו לו בעלי החיים.


1

כך כתב גם הגו"א כאן, אך המהר"ל שם מקשה לפי"ז למה לא הותרו הדגים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars