hebrew
1)

What does the Torah mean when, prior to stating that "Hashem created Adam in Tzelem Elokim", the Torah rites that Hashem "created Adam in his image"?

1.

Rashi: The Torah means that He created him in his own individual form - in that all the other creations came into being via a command, whereas Adam was created with His Hands. 1

2.

Lev Eliyahu (Bereishis p.11): Tzelem is potential. Tzelem Elokim is what is actualized. Man was created to attain Elokus, i.e. connection and clinging to Hashem - "v'Atem ha'Devakim... Chayim Kulchem ha'Yom." Also in this world, the corridor to the world to come, to some extent one can delight in the radiance of the Shechinah.


1

The Ramban too, explains that the Torah is demonstrating here the superiority of Adam's creation. See also Targum Yonasan.

2)

What does Tzelem Elokim" mean?

1.

Rashi: It is a semblance of his Creator. 1

2.

Rashbam: It is the semblance of angels. 2

3.

Ohr Yechezkel Midos p.199: It means that his actions are amidst understanding and intelligence. Mere imitation is the level of animals.

4.

Refer to 1:27:1:2.


1

Do not say that just like man has eyes, ears, hands... also Hashem. Rather, because Hashem has Midos called eyes, ears, hands..., He created man with limbs that parallel these Midos of Hashem. (Heard in the name of Rav Gifter.)

2

Seforno: 'Elokim' is a term that is used to describe what is not physical and therefore Eternal, which is why, not only does the Torah refers to Hashem Himself and the angels by that name, but also judges, due to their superior knowledge. Refer to 1:26:3:3.

3)

Since the Torah will later (in chapter 2) describe the creation of woman, why does it mention here that Hashem created man and woman?

1.

Rashi: It is the way of the Torah to first present the general principle and then to go into detail. Hence it informs us here that on the sixth day Hashem created Adam and Chavah, and later it describes how He formed woman from man 1 .

2.

Rashi (citing the Midrash) and Rashbam: Hashem initially created man and woman together, and separated them only later.


1

See Eruvin 18a.

4)

What is the significance of the additional Berachah "and rule over the fish of the sea ... "?

1.

Ramban: That Hashem is placing the entire animal world into Adam's hands,, to do with as he sees fit - as well as the land itself, to uproot, to demolish, to dig and to mine copper and iron.

2.

Ramban and Rashi (in Pasuk The word "u'Redu" (as it appears in the earlier Pasuk) has connotations of having jurisdiction and of descending. If Adam is deserving, he will rule over the animals, but if he is not, then they will rule over him.

5)

רש"י: בדפוס העשוי לו: למה פירש כך?

1.

גור אריה: לא פירש שהכוונה לצלם אלוקים מפני שזהו המשך הפסוק.

6)

רש"י: בדפוס העשוי לו: למה לא פירש 'בדפוס שלו'?

1.

גור אריה (בפסוק הקודם): הכל של ה' [ואין לומר דוקא כלפי הדפוס- בדפוס שלו] אלא 'בדפוס העשוי לו'.

7)

רש"י: והוא נברא בידים: למה כך נברא האדם?

1.

גור אריה: מפני שנברא בידים הוא קרוב יותר אל הקב"ה.

2.

גור אריה: יש אומרים שהשמים נקראים ידי הקב"ה, והמכוון שהבהמה נבראה בכח הטבע וזהו 'מאמר', ואילו האדם נברא בידים דהיינו שהוא מחובר לי"ב המזלות שבשמים [ואיבריו מכוונים כנגד המזלות], כמו שאמרו (ב"ק ב:) "אדם אית ליה מזלא", עיי"ש. 1


1

עי' בחידושי אגדות למהר"ל ח"ד עמ' נט, ד"ה אין מושחין, הוריות דף יב. בביאור הענין.

8)

רש"י: תתהפך כחומר חותם: מה הוכיח רש"י מפסוק זה?

1.

גור אריה: מהפסוק מוכח שבני האדם נקראים 'חותם' מפני שלא נבראו במאמר אלא בחותם, ואעפ"כ בני האדם שונים זה מזה ולכן הוא נקרא 'חומר' המשתנה לצורות שונות.

9)

רש"י: צלם המתוקן לו- צלם דיוקן יוצרו הוא: האדם צלם אלוקים, ומנין לרש"י שגם הדפוס כך?

1.

גור אריה: האדם נברא בצלם אלוקים ומשום כך גם הדפוס העשוי לו הוא צלם דיוקן יוצרו.

10)

רש"י: צלם דיוקן יוצרו הוא: קשה שבגמרא כתוב שיעקב הוא 'דמות דיוקנו' של הקב"ה ואילו אדם הראשון הוא 'הדיוקן' עצמו?

1.

גור אריה: אמנם אדם הראשון יש לו את הצלם לגמרי ולכן אמרו בגמרא שהוא ה'דיוקן' של הקב"ה, אבל מצד שני צלם האדם אינו הדיוקן של הקב"ה ממש, ולכן כתב כאן רש"י שהוא 'צלם דיוקן יוצרו'.

11)

רש"י: שבראו שני פרצופין: קשה שאמנם כך כתוב במדרש, אבל בגמרא למדו שמתחילה עלה במחשבה לבוראם שנים ולבסוף נבראו אחד?

1.

גור אריה: רש"י הבין שקושיית הגמ' הייתה על מה שפעם כתוב "אותם" ופעם כתוב "עשה את האדם", ועל כך תירצה הגמ' שכתוב "אותם" על שם המחשבה, אבל עדין קשה למה כתוב "זכר ונקבה" ובזה אין לומר שנכתב כן מפני שכך עלו במחשבה. לכן תירץ רש"י שמתחילה נבראו בשני פרצופין. עיי"ש.

12)

רש"י: שבראו שני פרצופין: למה רק האדם נברא בשני פרצופין?

1.

גור אריה: האדם הוא יחיד בתחתונים ולכן יצירתו צריכה להעשות באחדות. 1


1

עיי"ש עוד למה עלה במחשבה לבראותם שנים ונבראו אחד.

13)

רש"י: ופירש לך במקום אחר: משמעות הפסוק שעכשיו היו זכר ונקבה?

1.

גור אריה: לדברי רש"י פרוש הפסוק "זכר ונקבה ברא אותם" אחר שלקח אחת מצלעותיו (להלן, פ"ב פכ"א).

14)

מהו צלם אלוקים, והרי הקב"ה אין לו צורה ודמות הגוף?

1.

מהר"ל, (דרך חיים פ"ג מי"ד, עמ' קמב ד"ה ויש): המכוון הוא שצורתו הגשמית של האדם מורה על מה שנמצא בקב"ה באופן נבדל מגשם (כשם שע"י הבגד ניתן לתאר את צורת הלובש אף שאין זה אמיתת הלובש), ולכן נברא האדם בקומה זקופה כי זקיפות הקומה מורה על מלכות, והאדם מלך בתחתונים כשם שהקב"ה מלך על הכל, וזהו צלם אלוקים שבו. וכן יש בו שתי עיניים משום שהקב"ה רואה את האדם לטובה ולרעה. 1

2.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מי"ד, עמ' קמג ד"ה והנה): הצלם מורה על הזיו והאור שבפני האדם, והקב"ה נקרא אור כי האור מורה על דבר רוחני שנבדל מהגשם, ולכן זהו צלם אלוקים שבאדם. 2

3.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מי"ד, עמ' קמד ד"ה ועוד): האור הוא המציאות והחושך הוא ההעדר, והאדם יש לו מציאות יותר משאר הנמצאים, כי כל הברואים הם תחת רשות אחרת, ורק האדם מלך בתחתונים כשם שהקב"ה מלך בעליונים. והקב"ה הוא מחוייב המציאות והאדם יש לו את מעלת המציאות [כלומר שהוא כמלך שאינו תלוי באחרים], ולכן אמרו (ברכות דף ו:) שהנזקק לבריות זיו פניו משתנה, כי בכך הוא מאבד את ה'צלם' שלו.

4.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מט"ו עמ' קמז ד"ה הכל): לאדם יש בחירה כי מצד צלם אלוקים שבו הוא איננו מוכרח במעשיו- בשונה מהמלאכים. 3


1

ע"ע במהר"ל בתפארת ישראל פ"ד עמ' עז שרמ"ח האיברים הם צלם האלוקים שבאדם, והאריך בזה עוד בדרוש לשבת תשובה עמ' עז. ובתחילה מביא המהר"ל את הרמב"ם (פ"ד מיסודי התורה ה"ח) שדעתו של האדם היא צורתו ועל זה נאמר "נעשה אדם בצלמינו" ולא מדובר כאן על צורת האיברים. (ע"ע במורה נבוכים ח"א פ"א וברד"ק בספר השורשים שורש ספק.) והקשה המהר"ל על דבריו ש"חביב אדם שנברא בצלם" והכוונה שהוא חביב אפי' מהמלאכים שהרי פשיטא שהוא חביב יותר מהבהמות, ואם הצלם הוא השכל, גם המלאכים הם בעלי שכל?

2

עיי"ש שאפילו המלאכים חומריים יותר מהאדם. ועוד הוסיף (עמ' קמה) שעיקר מעלת ה'צלם' לעוה"ב- שם האדם עדיף מהמלאכים, ולכן המלבין פני חברו ומבזה את ה'צלם' אין לו חלק לעוה"ב.

3

אפשר שזה גם פרוש דבריו הקודמים של המהר"ל שמחמת שהוא בוחר בטוב הוא זוכה במציאותו בדין ולא רק בחסד ולכן יש לו בחינה של מציאות מוכרחת כעין מה שהקב"ה מציאותו מוכרחת, עי' דרך ה' ח"א פ"ב.

15)

היכן נמצא ה'צלם אלוקים' של האדם?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מי"ד עמ' קמה): עיקר ה'צלם' בפנים של האדם כי הצלם מורה על צורת הדבר שבו הוא ניכר [ונבדל מאחרים], והאדם יחיד [ונבדל] בתחתונים כשם שעל הקב"ה נאמר שהוא אות בצבא שלו, דהיינו שהוא ניכר ונבדל בעליונים.

16)

האם גם לגויים יש צלם אלוקים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פס"ז עמ' שיא): על העכו"ם נאמר שאינם קרואים אדם כי הם חומריים והצורה שלהם טבועה בחומר. 1


1

כלומר- ה'צלם' שלהם משמש את החלק החומרי שבהם תחת אשר היה לו לשלוט בחומר ולרומם אותו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars