hebrew
1)

What is the definition of "Tohu va'Vohu"?

1.

Rashi: 'Bohu' means total desolation; 'Tohu', the utter state of bewilderment that one feels upon witnessing it.

2.

Ramban: Refer to 2:1:4:2.

3.

Targum Yonasan: "Tohu" means empty of man, "Bohu" is empty of animals.

4.

Hadar Zekenim: It was naked.

2)

What is the significance of the "Ru'ach Elokim hovering over the surface of the water"?

1.

Rashi: The Ru'ach Elokim was actually the 'breath of Hashem's Mouth' which held the Divine Throne of Glory which was hovering above the water. 1

2.

Targum Yonasan: It was a merciful wind (though it is unclear what purpose it served, See Perush Yonasan).

3.

Rashbam: Refer to 1:4:3.

4.

Ramban: The Pasuk is describing the creation of the four elements which formed the initial basis of 'Eretz' (Refer to 1:1:2) - "Aretz" (earth); "Choshech" (fire); "Ru'ach" (wind); "Mayim" (water). 2

5.

Seforno: follows the same basic line of thought as the Ramban, only according to him, the "Ru'ach Elokim" is the power that moves the entire planetary system. The Pasuk here is explaining how it moved the darkness that surrounded the water, the upper section of which was heated up by the 'Ru'ach', thereby creating the fire (that was basically black, as the Ramban explains [Refer to note]).


1

Rashi explained so, for the Kisei ha'Kavod is one of the things that preceded the world.

2

In fact, the Ramban explains, "veha'Aretz" incorporates all four elements, and at the time of creation, the water surrounded the earth, the wind, the water and the fire (which is basically black).

3)

רש"י: על פני המים שעל הארץ: למה רש"י לא פירש 'תהום' כפשוטו?

1.

גור אריה: התהום עצמו חשוך גם עתה, ועוד שלתהום אין פנים, לכן פירש רש"י שהכוונה למים שהיו על הארץ.

4)

רש"י: כסא הכבוד עומד...ברוח פיו: מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: אין דרך לסמוך מילת רוח לאלוקים, וגם אין לומר שרוח מרחפת אלא נושבת, לכן פירש רש"י שהכוונה לכסא הכבוד העומד ברוחו של הקב"ה.

5)

רש"י: כסא הכבוד עומד...ברוח פיו: למה לא כתוב במפורש 'וכסא כבודו מרחף'?

1.

גור אריה: כתוב כך להשמיע שהקב"ה נושא את כסאו ולא כסאו אותו.

6)

פסוקים אלו רומזים לגלויות, "ורוח אלוקים מרחפת" זה רוחו של מלך המשיח, וקשה שלכאורה הגלות היא תוצאה של חטא ולא חלק מסדר הבריאה?

1.

מהר"ל (נר מצוה בתחילתו): בעצם הבריאה יש חסרון הנותן מקום למלכויות שממעטות כבוד שמים [ולכן אם ישראל יקלקלו מעשיהם יצאו המלכויות מהכח לפועל], ואין זה מצד הבורא אלא מצד הנבראים יש חסרון בעצמותם במה שהם עלולים. 1


1

כלומר- הם נבראים ותלויים במי שבראם וזהו חסרונם כאשר אינם דבקים כראוי בעילתם- בקב"ה, (ועי' בספר גבורות ה' סוף פ"ה שביאר ענין זה) ולכן נרמזו המלכויות בלשונות של תוהו ובוהו וכו' המורים על חסרון.

7)

מ"והארץ הייתה תהו...ויהי אור" דרשו את בנין בית המקדש וחורבנו, וצריך ביאור למה זה נרמז כאן?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פכ"ו עמ' קלא ד"ה ובמדרש): בית המקדש נרמז בתחילת הבריאה כי ביהמ"ק הוא עיקר הבריאה והשלמתה, ולכן תחילתו [ושורשו] של ביהמ"ק קיים כבר בראשית הבריאה. ומה שהוא יוצא לפועל בשלמות רק לבסוף, זהו משום ששלמותו של דבר בסופו. ונרמז כאן בפסוקים שהחושך של החורבן קודם לאור של בנין ביהמ"ק כי הויה חדשה אינה יכולה לבא אלא אחר העדר של ההויה הקודמת.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars