hebrew
1)

The Pasuk seems to contradict itself when it writes that "Hashem made the two great luminaries" (implying that they were equal); and continues "The large luminary to rule over the day and the small luminary to rule over the night" (which indicates that they were different sizes?

1.

Rashi: Initially, Hashem made them equal, However, the moon 'prosecuted' the sun, claiming that 'Two kings cannot share one crown', Hashem minimized its light (and made it dependent on the sun for its light). 1 And to compensate it for its loss, He gave it the stars to assist it. 2

2.

Rashbam, Riva, Da'as Zekenim: What the Torah means is that Hashem created two relatively large (though not equal) luminaries 3 ; the larger of the two to rule by day...


1

Peninim mi'Shulchan ha'Gra: Even an adult who is fed from his father's table is called a Katan.

2

Da'as Zekenim, Rosh: One who is shamed and does not retaliate, just like the sun was quiet when the moon prosecuted, will be "k'Tzeis ha'Shemesh bi'Gvuraso" (Gitin 36b). Some say in Kel Adon 'Ra'ah v'Hiktin Tzuras ha'Levanah' (He diminished it). Some say 'Ra'ah v'Hiskin...' - Hashem saw that people will err to consider the sun a deity, so He made the moon equal to it (DZ). The stars came from sparks that fell from the moon (Rosh).

3

See also Ibn Ezra. Kol Eliyahu, Divrei Eliyahu reject this, for "Shnei" teaches that they were equal (like Yuma 62a expounds "Shnei Se'irim").

2)

רש"י: שווים נבראו: אולי הם לא נבראו שווים אלא כתוב "המאורות הגדולים" כי הירח גדול משאר הכוכבים והשמש גדולה מהירח?

1.

גור אריה: מלשון הכתוב "ויעש אלוקים את המאורות הגדולים" משמע שהם נבראו יחד, ולא נבראו יחד ברואים שחלוקים זה מזה (-הפוכים זה מזה, שזה גדול וזה קטן). 1


1

עיין עוד בזה במהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' יא ד"ה ואולי). ובביאור טענות הירח והתיקון לטענתה, עי' במהר"ל בגור אריה במדבר כח, טו, ובבאר הגולה (עמ' נד, ב"ד פ"ד ד"ה בפר"ק), ובחידושי אגדות (ח"ד עמ' י, שבועות דף ט ב)

3)

רש"י: שישתמשו בכתר אחד: מה משמעות הדברים?

1.

גור אריה: סימן המלכות הוא כתר, ואם הם מושלים יחד בעולם נחשב שב' מלכים משתמשים באותו כתר. 1


1

ומלך צריך לאחד את הכל לדבר אחד וכשיש ב' מלכים אין אחדות, עי' גו"א במדבר כח,טו ד"ה ומדרש.

4)

רש"י: שישתמשו בכתר אחד: קשה שגם אחרי המיעוט יש ממשלה ללבנה ושניהם משמשים בכתר אחד?

1.

גור אריה: נחשב שהחמה מושלת לבדה כיון שאור הירח הולך ומתמעט עד שהוא נעלם ורק החמה קבועה.

2.

גור אריה (במדבר כח,טו ד"ה ומדרש): כיון שאינם שווים, אין כאן טענת 'שני מלכים בכתר אחד'. 1


1

עיין עוד בגור אריה שם שהאריך בביאור ענין זה.

5)

רש"י: שישתמשו בכתר אחד: אם צודקת טענתה, למה כך עשה ה' מתחילה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' י' ד"ה ואולי, שבועות דף ט.): בתחילה נבראו שווים ולא היה בזה חסרון של שני מלכים בכתר אחד עד שטענה הלבנה, כי מצד הבורא הם אינם מלכים אלא מצד הנבראים.

6)

רש"י: הרבה צבאיה להפיס דעתה: מהיכן דרשו זאת?

1.

גור אריה: לא כתוב בתחילה 'ויעש המאורות הגדולים והכוכבים', ולכן למדו שהכוכבים נבראו כדי להפיס דעת הלבנה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars