hebrew
1)

What is the difference between 'Deshe' and 'Esev'? Why does the Torah not write "Ta'asiv ha'Aretz Deshe ... "?

1.

Rashi and Rashbam: 'Deshe' means vegetation and 'Esev' an individual species or blade of grass.

2.

Ramban: Whereas 'Deshe ' refers to grass or trees when they are still small and growing, 'Esev ' refers to grass that is fully grown and can be transplanted.

3.

Seforno: "Deshe" refers to grasses that serve as animal fodder, whereas "Esev" refers to vegetables etc. that are eaten by humans.

2)

Why does the Torah not mention non fruit-bearing trees?

1.

Ramban: This question is the source of the Midrash which states that all the trees initially bore fruit, and it was only after Adam and Chavah sinned and the land was cursed, that the 'Ilanei Serak' stopped bearing fruit (refer to 1:11:3:1). He adds however, that "Tadshei ha'Aretz Deshe, Eisev Mazri'a Zera" incorporates all non fruit-bearing plants (including trees). 1


1

However, this is not the opinion of Targum Yonasan in Pasuk 29.

3)

What does the Torah mean when it writes "Etz Pri,,,"?

1.

Rashi: Hashem is actually commanding the earth to produce trees whose wood would bear the same taste as its fruit. But it did not do so 1 , which is why, after Adam and Chavah sinned, they were cursed on account of their sin and the land, on account of its sin (refer to 1:11:2:1).

2.

Targum Yonasan and Rashbam: The Pasuk means that each species of fruit-tree shall produce fruit according to its species (e.g. an apple-tree shall produce apples), and not other kinds of fruit.

3.

Seforno: Each kind of fruit-tree shall grow its specific kind of fruit; but a mixture of two fruits (if a tree has been grafted), its fruit can no longer produce fruit.


1

Riva: It says "va'Yhi Chen"! This is why Rashi said that the grass and trees were not yet in the ground. Before they came out, the wood did taste like the fruit.

4)

רש"י: שלשון דשא הוא לבישת הארץ וכו': קשה שמצאנו גם 'דשאים' בלשון רבים, ואם 'דשא' מורה על עטיפת הארץ כיצד שייך בו לשון רבים?

1.

גור אריה: י"ל שכאשר הם נפרדים זה מזה [-והם במקומות שונים] נכון לקוראם דשאים.

2.

גור אריה: יש לפרש (לא כרש"י) שעשב הוא אחר שניכר [איזה מין הוא], וקודם לכן כאשר רק ניכר שהוא ירוק, יש לקוראו דשא.

5)

רש"י: שיגדל בו זרעו: מה חידש רש"י?

1.

גור אריה: אפשר לטעות ש"מזריע זרע" פרושו שהעשב הוא זה שמזריע, לכן פירש רש"י שהעשב יגדל זרע הראוי להזריע.

6)

רש"י: והיא לא עשתה כן: וכי לאדמה יש בחירה?

1.

גור אריה: אין באדמה יצר הרע ולא עברה במזיד על ציווי ה', אלא הפירוש שהארץ [מעצם בריאתה] יש בה חסרון כי היא מן התחתונים [-היא חומרית ומרוחקת מהקב"ה] ולכן היא חסרה מהשלמות.

7)

רש"י: עץ עושה פרי, ולא העץ פרי: למה דוקא בזה שינתה האדמה מחמת פחיתותה?

1.

גור אריה: הארץ היא הפרי של העליונים כי משם היא מקבלת את השפע, ולכן היא נתנה כח לפרי שהוא דוגמתה, ולא לעץ [שהוא המשפיע- דוגמת העליונים], ולכן היא לא נתנה טעם בעץ. 1


1

נראה לי לפרש שהשמים הם ה'משפיע' והארץ היא ה'מקבל', ומקבילים לזה העץ והפרי. לכן, אם הארץ הייתה מתעלה והיה חיבור גמור בין המשפיע למקבל- אז גם המשפיע היה מתעלה בכך שהרי תפקידו לרומם את המקבל- ואז גם במשפיע היה טעם של פרי, כי הוא היה מגיע לתכליתו. כיון שהארץ לא התרוממה ויש פירוד בין המשפיע למקבל, נותר המשפיע כעץ חסר טעם- כי הוא לא הגיע לתכליתו.

8)

רש"י: כשנתקלל אדם על עונו נפקדה גם היא: מה הקשר בין חטא האדם לחטא האדמה?

1.

גור אריה: אדם הראשון נברא מהאדמה והוא חסר כמותה, ולכן הוא התאוה לפרי של עץ הדעת, ובכך הוא עשה את המקבל החסר- עיקר. 1


1

עי' מה שפרשתי בהערה הקודמת שהאדמה היא ה'מקבל' וכך האדם שנברא ממנה, ולכן הוא נמשך אל הפרי ה'מקבל' ולא אל ה'עץ' המשפיע, ובזה יש פירוד בין ה'משפיע' ל'מקבל'.

9)

רש"י: כשנתקלל אדם על עונו נפקדה גם היא: קשה שלקמן (ג,יז) כתב רש"י שהאדמה התקללה כי האדם יצא מהאדמה ולא מחמת החטא שלה?

1.

גור אריה: נחלקו בכך במדרש ובכל מקום נקט רש"י כשיטה אחרת, לדבריו כאן חטאה האדמה עצמה, ולפרושו שם האדמה היא הסיבה לחטא [כי האדם יצא ממנה].

10)

רש"י: הן גרעני כל פרי: מה חידש רש"י?

1.

גור אריה: בפרי כתוב "אשר זרעו בו" ואילו לגבי העשבים לא כתוב כך, כי בפירות הגרעינים הם בתוך הפרי והם חלק ממנו, ובעשב זרעו הוא מבחוץ, ובא רש"י להשמיע שאעפ"כ נקרא גרעין הפרי זרע.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars