1)

BIUR OF BRANCHES (Yerushalmi Sheviis Perek 7 Halachah 2 Daf 19b)

משנה לולבי זרדין והחרובי' יש להן שביעית ולדמיהן שביעית יש להן ביעור ולדמיהן ביעור לולבי האלה והבוטנים והאטדים יש להן שביעית ולדמיהן שביעית אין להן ביעור ולא לדמיהן ביעור אבל לעלין יש להן שביעית מפני שהן נושרין מאביהן

(a)

(Mishnah): Branches of a sorb tree or carob tree - they and their money have the sanctity of Sheviis and Biur must be done to them and their money. Branches of the Elah (terebinth), the pistachio and the whitethorn trees - they and their money have the sanctity of Sheviis but they and their money do not require Biur. However, their leaves have the sanctity of Sheviis because they have fallen from their stem.

הוורד והכופר והקטף והלוטם יש להן שביעית ולדמיהן שביעית

(b)

The rose, the cyprus, the balsam and the lotus - they and their money have the sanctity of Sheviis.

ר"ש אומר אין לקטף שביעית שאינו פרי

(c)

(R. Shimon): Balsam doesn't have the sanctity of Sheviis because it is not a fruit.

ורד חדש שכבשו בשמן ישן ילקט את הורד וישן בחדש חייב בביעור

(d)

New (7th year) rose preserved in old (6th year) oil - he may pick out the rose. Old rose in new oil requires Biur.

חרובי' חדשים שכבשו ביין ישן וישינים בחדש חייב בביעור

(e)

New carobs preserved in old wine or old carobs in new wine require Biur.

זה הכלל כל שהוא בנ"ט חייב לבער מין בשאינו מינו. ומין במינו כל שהוא.

(f)

The general rule is - If two different varieties mixed, if it imparts flavor, it requires Biur. If two of the same variety mixed, any amount requires Biur for the whole mixture.

שביעית אוסרת בכ"ש במינה ושלא במינה בנ"ט:

(g)

Sheviis produce prohibits with any amount. If it mixed with another variety, it requires Biur if it imparts flavor.

גמרא בראשה דפירקא את אמרת אין אוכלין על העיקר וכא את אמר אוכלין על העיקר

(h)

(Gemara) Question: (Comparing the two cases of the Mishnah of branches of a sorb tree and branches of the Elah and the pistachio) - in the first case you said that one may not eat them when the time of Biur comes, even when they are still on the tree; then in the second case you said that Biur doesn't apply (assumedly because since they are still on the tree they will continue to exist and are part of the tree)?

אמר רבי פינחס תמן אין סופן להקשות ברם הכא סופן להקשות מכיון שהקשו נעשו כאביהן

(i)

Answer (R. Pinchas): There (first case), the branches won't become hard (as they will fall off, so Biur applies); but here (second case) they will become hard (as they will remain on the tree and are part of it).

תני וכולן שנכנסו מששית לשביעית ששית [דף כ עמוד א] חוץ מן העדל מפני שהוא כירק

(j)

Baraisa: In all cases of the Mishnah, if they grew in the 6th year and were cut in Sheviis, they are like 6th year produce, aside from the Adel as it's like a vegetable (and follows the year of its picking).

רבי אבהו בשם רבי יוחנן לית כאן מששית לשביעית ששית אלא שביעית

(k)

(R. Abahu citing R. Yochanan): The text of the Baraisa shouldn't say that 'they are like 6th year produce'; it should say that 'they are like 7th year produce'.

והתני הסיאה והאיזוב והקורנס שהובילו לחצר אבל אם היתה שניי' נכנסת לשלישית שלישית מששית לשביעית ששית

(l)

Question (Baraisa): Siah (savory), Eizov (hyssop) and Kurnus (thyme) (which are usually exempt from Maaser as they are Hefker) that were brought to a person's courtyard (become obligated in Maaser). But if it was the 2nd year going into the 3rd year, it's considered 3rd year produce (and Maaser Ani is given rather than Maaser Sheni). If it was the 6th year going into the 7th year, it's considered 6th year (and it must be tithed).

הכא את מני לחוריה וכא את מני לקומיה

1.

Conclusion of question: This seems contradictory - it just taught that 6th year going into the 7th is considered 6th, but beforehand it taught that 2nd year going into 3rd is considered 3rd year?

אמר רבי יוסי שלישית וששית אע"פ שאין בהן מע"ש יש בהן מעשרות שביעית אין בה מעשר כלל

(m)

Answer (R. Yosi): Althought the 3rd and 6th years don't require Maaser Sheni, there are other Maaseros; but Sheviis doesn't require Maaseros at all.

לא כן אמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן לית כאן מששית לשביעית ששית אלא שביעית

(n)

Question: Didn't R. Abahu say (citing R. Yochanan) that the text of the Baraisa shouldn't say that 'they are like 6th year produce'; it should say that 'they are like 7th year produce'...? (He should have said it they are like 6th year produce to obligate them in Maaser Rishon and Maaser Ani.)

תמן ברשות בעלים ברם הכא ברשות עני הן מוטב ליתן ליה אחד בודאי ולא שנים בספק

(o)

Answer: In Sheviis they are in the possession of the owner; here (in the 3rd) year they are in the possession of the poor -one certain is better than two doubtful. (Sheviis produce is permitted for all, including the poor, so the poor man can certainly come and take it; but 6th year produce is more of a doubt for the poor man, as the owner might choose to give the Maaser Ani to a different poor man.)

עלין שכבשו עם לולבין אית תניי תני בין אלו ובין אלו יש להן ביעור ואית תניי תני בין אלו בין אלו אין להן ביעור ואית תניי תני עלין יש להן ביעור לולבין אין להן ביעור

(p)

(The Mishnah taught that leaves require Biur but branches do not, as they remain attached.) If leaves were pickled with branches (what is the primary item to establish the requirement of Biur) - some taught that they all now require Biur; some taught that neither require Biur and some taught that the leaves require but the branches don't require Biur.

מ"ד אין להן ביעור רבי יהושע מ"ד עלין יש להן ביעור לולבין אין להן ביעור רבן גמליאל

(q)

R. Yehoshua is of the opinion that neither require Biur. Rabban Gamliel is of the opinion that the leaves require but the branches don't require Biur. (The opinions of these two Tannaim appear in a Mishnah in Perek 9 Halachah 4.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF