1)

REQUIRED INTENT IN TEVILAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 6 Daf 13b)

מתני' הטובל לחולין והוחזק לחולין אסור במעשר

(a)

(Mishnah): One who immerses for Chulin, and he intended to eat Chulin, he is forbidden to [eat] Ma'aser.

הטובל למעשר והוחזק למעשר אסור לתרומה

(b)

One who immerses for Ma'aser, and he intended to eat Ma'aser, he is forbidden to [eat] Terumah;

הטובל לתרומה והוחזק לתרומה אסור לקודש

(c)

One who immerses for Terumah, and he intended to eat Terumah, he is forbidden to [eat] Kodesh;

הטובל לקודש והוחזק לקודש אסור לחטאת

(d)

One who immerses for Kodesh, and he intended to eat Kodesh, he is forbidden to [engage in] Chatas.

הטובל לחמור הותר לקל טבל ולא הוחזק כאילו לא טבל:

(e)

One who immerses for something stringent, he is permitted to something lenient. One who immerses and did not intend, it is as if he did not immerse.

גמ' וחולין צריכין כוונה

(f)

(Gemara) Question: Does Chulin need intent?!

דרובא אתא מימור לך אפילו טובל לחולין והוחזק לחולין אסור במעשר

(g)

Answer: [Our Mishnah] comes to teach a bigger Chidush. Even if one immerses for Chulin, and he intended to eat Chulin, he is forbidden to Ma'aser.

לא כן א''ר אלעזר כמיניין החולין כן מיניין המעשר

(h)

Question: Didn't R. Elazar teach that like the count of [levels of Tum'ah for] Chulin, so is the count of Ma'aser?!

כאן לאכילה וכאן למגע

(i)

Answer: Here (our Mishnah discusses) eating. Here (R. Elazar discusses) touching.

הטובל סתם מותר בכולם

(j)

One who immerses Stam is permitted all of them.

א''ר יוחנן במזוקק לכולן

(k)

(R. Yochanan): This is when he needed [to eat] all of them [and he intended for all of them, just he never said so.]

2)

WHEN LIQUIDS ARE CONSIDERED CONNECTED (Yerushalmi Perek 2 Halachah 6 Daf 13b)

עודיהו רגליו משוקעות במים מחזיק עצמו לכל טהרה שירצה

(a)

(Tosefta): When his feet are still submerged in the water, he may intend for any Taharah that he wants.

תמן תנינן מקל שהיא מליאה משקין טמאים כיון שהשיקה למקוה טהרה דברי ר' יהושע

(b)

(Mishnah): If a staff is full of Tamei liquids, once he touched it to a Mikveh, it became Tahor (A liquid on an incline is considered connected. It is as if all the liquid touches the Mikveh). R. Yehoshua says so;

וחכ''א עד שיטביל את כולה

(c)

Chachamim say, [it is not Tahor] until he immerses all of it.

ר''ש בן לקיש אומר מה פליגין בטומאה קלה אבל בטומאה חמורה אף ר' יהושע מודה

(d)

(Reish Lakish): They argue about a light (mid'Rabanan) Tum'ah, but a severe (mid'Oraisa) Tum'ah, even R. Yehoshua agrees.

ר' יוחנן אמר אף בטומאה החמורה פליגין

(e)

(R. Yochanan): They argue even about a severe Tum'ah.

מתניתא פליגא על רשב''ל עודיהו רגליו משוקעות במים מחזיק עצמו בכל טהרה שירצה

(f)

Question (against Reish Lakish - Tosefta): When his feet are still submerged in the water, he may intend for any Taharah that he wants.

פתר לה באוכל אוכלין טמאין ושותה משקין טמאין

(g)

Answer: He establishes it to discuss one who ate Tamei food or drank Tamei liquids (a light Tum'ah).

לא כן א''ר יעקב בר זבדי ר' אבהו בשם רשב''ל האוכל אוכלין [דף יד עמוד א] טמאין ושותה משקין טמאין גופו טהור בלא כוונה

(h)

Question: R. Yakov bar Zavdi cited R. Avahu citing Reish Lakish to say that one who ate Tamei food or drank Tamei liquids, his body becomes Tahor without intent! (The Tosefta requires intent!)

מכיון שנתן דעתו לטהרה מעולה ממנה (אינו - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) צריך כוונה

(i)

Answer: (Reish Lakish discusses for Chulin.) Here (the Tosefta), since he intended for a greater Taharah, he needs intent.

מתניתא פליגא על רשב''ל מקוה שיש בו ארבעים סאה מכוונות וירדו שנים וטבלו שניהן טהורין זה אחר זה הראשון טהור והשני טמא

(j)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): If a Mikveh has exactly 40 Sa'im, and two people descended and immersed, both of them are Tahor. If they immersed one after the other, the first is Tahor and the second is Tamei (for some of the water is on the first, and less than 40 Sa'im remain).

רבי יהודה אומר אם היו רגליו של ראשון נוגעות במים אף השני טהור

1.

R. Yehudah says, if the first's feet were touching the water [when the latter immersed], even the second is Tahor. (It is all considered connected. He did not specify. This implies even for a severe Tum'ah!)

ועוד היא באוכל אוכלין טמאין ובשותה משקין טמאין

(k)

Answer: Also this discusses one who ate Tamei food or drank Tamei liquids.

מתניתא פליגא על רשב''ל צנון שבמערה אשה נידה מדיחתו והוא טהור העלתו כל שהוא מן המים טמא

(l)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): A radish in a cave - a Nidah may rinse it, and it is Tahor. (Attached water is not Machshir to receive Tum'ah.) If she raised it any amount from the water, it is Tamei;

ותני עלה ר' יהודה מטהר משם ר' יהושע

1.

It was taught about this that R. Yehudah is Metaher in the name of R. Yehoshua [because the water is still considered attached].

ונידה לא טומאה חמורה היא

2.

Is Nidah not a severe Tum'ah [and even so, he considers the water connected]?!

הדא פליגא על רשב''ל ולית לה קיום:

(m)

Conclusion: This argues with Reish Lakish. It cannot be resolved.