CHAGIGAH 9 (17 Adar I 5782) - Dedicated in honor of the Yahrzeit of Liza Marianne bat Zeev, by her son, David (Gidon) and Rivka Japha.

1)

WHEN ONE MAY OFFER CHAGIGAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 6 Daf 5b)

מתני' מי שלא חג ביום טוב הראשון של חג חוגג והולך את כל הרגל וי''ט האחרון

(a)

(Mishnah): If one was not Chag (bring his Chagigah) on Yom Tov Rishon, he may be Chag at any time during the Regel, including Yom Tov Acharon;

עבר הרגל ולא חג אינו חייב באחריותו על זה נאמר [קהלת א טו] מעוות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להמנות:

(b)

If the Regel passed and he was not Chag, he has no Achrayus (obligation to bring it afterwards). About this it says "Me'uvas Lo Yuchal Liskon v'Chesron Lo Yuchal Lehimanos.''

[דף ו עמוד א] גמ' ר''י בשם ר' ישמעאל נאמר ט''ו בפסח ונאמר ט''ו בחג מה ט''ו שנאמר בפסח י''ט האחרון תשלומין לראשון אף חמשה עשר שנאמר בחג י''ט האחרון תשלומין לראשון

(c)

(Gemara - R. Yochanan citing R. Yishmael): It says "Chamishah Asar'' regarding Pesach, and it says "Chamishah Asar'' regarding Sukos. Just like "Chamishah Asar'' said about Pesach, Yom Tov Acharon is Tashlumin for [Yom Tov] Rishon, also "Chamishah Asar'' said about Sukos, Yom Tov Acharon is Tashlumin for the Rishon.

יהודה בר ספרא בשם ר' הושעיה [ויקרא כג מא] וחגותם אותו חג לה' שבעת ימים וכי שבעה הם והלא שמונה הם

(d)

(Yehudah bar Safra citing R. Hoshayah) Question: "V'Chagosem Osoh Chag la'Shem Shiv'as Yamim'' - are there only seven days [of Sukos]? There are eight days!

אלא צא שבת מהם הרי שבעה

(e)

Answer: We exclude Shabbos from them (for Chagigah does not override Shabbos), and there are seven.

א''ר יוסי וכי מיכן למדנו שאין חגיגה דוחה את השבת לא ממקום אחר

(f)

Question (R. Yosi): Do we learn from here that Chagigah does not override Shabbos? Do we do not learn from elsewhere?! (No Korban Yachid is Docheh Shabbos!)

התיב ר''י אחוי דרב ספרא והא תני אף בפסח כן מעתה צא שבת מהן הרי ששה

(g)

Question (R. Yochanan, the brother of Rav Safra): It was taught also so about Pesach ("Chag ha'Matzos la'Shem Shiv'as Yamim'' (Vayikra 23:6. The Sifra expounds this to teach about Chagigah, according to the Gra's text.) Exclude Shabbos from them, and there are six! (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)

הגע עצמך שחל י''ט הראשון ויום טוב האחרון להיות בשבת מעתה צא מהם שני ימים הרי ששה

(h)

Question: Exert yourself [and you will find the answer]! If Yom Tov Rishon and Yom Tov Acharon [of Sukos] are on Shabbos, exclude two days from them, and there are six!

אתא ר' חנניה יהודה בר ספרא בשם ר' הושעיה

(i)

Answer: R. Chananyah came [with a different version of] Yehudah bar Safra's teaching in the name of R. Hoshayah;

וחגותם אותו חג לה' שבעת ימים וכי שבעה הם והלא שמונה הם אלא צא שבת מהם שכבר למדנו שאין חגיגה דוחה שבת

1.

"V'Chagosem Osoh Chag la'Shem Shiv'as Yamim'' - are there only seven days [of Sukos]? There are eight days! Rather, exclude Shabbos from them for already we learned from elsewhere that Chagigah does not override Shabbos;

מה תלמוד לומר (תחגוהו) [צ''ל תחגו אותו - קרבן העדה] אלא מלמד שיום טוב האחרון תשלומין לראשון

2.

What do we learn from [the end of the verse] "Tachogu Oso''? This teaches that Yom Tov Acharon is Tashlumin for the Rishon. (This is unlike R. Yochanan, who learned this above from "Chamishah Asar-Chamishah Asar.'' We explained this like RIDVAZ.)

א''ר יוחנן ותני כן שמיני רגל בפני עצמו פייס בפני עצמו ברכה בפני עצמה קרבן בפני עצמו

(j)

(R. Yochanan - Beraisa): Shemini Atzeres is a Regel unto itself, it has its own lottery, its own Brachah, and its own Korban (all this will be explained);

רגל דא''ר אבון בשם ר' אחא בכולהם כתיב וביום וכאן כתיב ביום ללמדך שהוא רגל בפני עצמו

1.

[It is an independent] Regel - R. Avun taught in the name of R. Acha, that regarding all [days of Sukos] it says "uva'Yom'', and here it says "b'Yom'', to teach that it is a Regel unto itself.

פייס אמר רבי יוסי מתניתא אמרה כן בשמיני חזרו לפייס כרגלים

2.

[It has its own] lottery - R. Yosi says, a Mishnah (Sukah 5:6) says so. (During Sukos, the lotteries were based on a rotation, so the Mishmaros will alternate offering the 70 bulls.) On Shemini Atzeres, they returned to cast a lottery like [other] Regalim (every Mishmar has a chance to offer the bull of Musaf).

ברכה אמר רבי לא זמן

3.

[Its own] Brachah - R. La said, this is she'Hecheyanu.

קרבן פר אחד איל אחד:

4.

[Its own] Korban - [the Musaf has only] one bull and one ram (whereas on Sukos, every day the Musaf is at least seven bulls and two rams).

2)

WHEN TORAH HAS PRIORITY OVER OTHER MITZVOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 7 Daf 6a)

מתני' ר''ש בן מנסיא אומר אי זהו מעוות שאינו יכול לתקון זה שבא על הערוה והוליד ממזר

(a)

(Mishnah - R. Shimon ben Menasiya): What is Me'uvas (crooked) that cannot be fixed? It is one who had Bi'ah with an Ervah, and fathered a Mamzer;

אם תאמר בגנב וגזלן יכול הוא לחזור ולתקן

1.

If you will say that it is a thief or robber - he can return it and fix [his Aveirah]!

ר''ש בן מנסיא אומר אין קורין מעוות אלא למי שהוא מתוקן מתחילה ונתעוות ואיזה זה זה תלמיד חכם שפורש מן התורה:

(b)

R. Shimon ben Menasiya says, we call Me'uvas only something that was initially fixed and became crooked. What is this? It is a Talmid Chacham who separated from the Torah.

גמ' תני ר''ש בן יוחי אם ראית עיירות שנתלשו ממקומן בארץ ישראל דע שלא החזיקו בשכר סופרים ומשנים

(c)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon ben Yochai): If you see cities that were uprooted from their places in Eretz Yisrael, know that they did not support wages of people who teach Mikra and Mishnah [to children];

מה טעמא [ירמי' ט יא] על מה אבדה הארץ נצתה כמדבר מבלי עבר ויאמר ה' על עזבם את תורתי

1.

What is the source? "Al Mah Avdah ha'Aretz Nitzesah ka'Midbar mi'Bli Over; va'Yomer Hash-m Al Azvam Es Torasi.''

רבי יודן נשייא שלח לרבי חייה ולר' אסי ולר' אמי למיעבור בקירייתא דארעא דישראל למתקנה לון ספרין ומתניינין

(d)

R. Yehudah ha'Nasi sent to R. Chiyah, R. Asi and R. Ami to establish in the cities in Eretz Yisrael teachers of Mikra and Mishnah;

עלין לחד אתר ולא אשכחון לא ספר ולא מתניין אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא אייתון לון סנטורי [דף ו עמוד ב] קרתא

1.

They came to one place and did not find teachers of Mikra and Mishnah. They said to [the residents] "bring to us the guards of the city.'' They brought to them those who guard in the gates of the city.

אמרון לון אילין אינון נטורי קרתא לית אילין אלא חרובי קרתא

2.

Chachamim (R. Chiyah, R. Asi and R. Ami): These are not the guards of the city - they are the destroyers of the city!

אמרין לין ומאן אינון נטורי קרתא

3.

The residents: Who are the guards of the city?

אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'

4.

Chachamim: It is teachers of Mikra and Mishnah - "Im Hash-m Lo Yivneh Vayis... [if Hash-m will not guard a city, the guards watch over it in vain.'' Hash-m guards it in the merit of Torah,]

רבי חונה ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר רב יצחק מצאנו שוויתר הקדוש ברוך הוא לישראל על עכו''ם ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים על מאסם בתורה לא וויתר

(e)

(R. Chunah citing R. Yirmeyah citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): We find that Hash-m overlooked Yisrael's Aveiros of idolatry, Arayos and murder, but He did not overlook that they despised Torah;

מה טעמא ויאמר ה' על אשר עשו עכו''ם וגילוי עריות ושפיכות דמים אין כתוב כאן אלא ויאמר ה' על עזבם את תורתי

1.

What is the source? It is not written 'Al Asher Asu Avodas Kochavim v'Giluy Arayos u'Shefichas Damim'', rather, "va'Yomer Hash-m Al Azvam Es Torasi.''

א''ר חייה בר בא אותי עזבו אוותרה שמא את תורתי שמרו שאילו אותי עזבו ותורתי שמרו (השאור) [צ''ל שהאור - תיקוני נוסחאות בירושלמי] שבה היה מקרבן אצלי

(f)

(R. Chiya bar Ba): [If it were only] "Osi Azvu'', I (Hash-m) would have pardoned them, for perhaps 'Es Torasi Shamaru.' Had they abandoned Me and guarded My Torah, the light in it would have brought them close to Me.

רב חונה אמר למד תורה שלא לשמה שמתוך שלא לשמה את בא לשמה

(g)

(Rav Huna): Learn Torah Lo Lishmah, for amidst Lo Lishmah, you will come to Lishmah.

ר' יהודה כשהיה רואה את המת ואת הכלה מתקלסין היה נותן עיניו בתלמידים ואומר המעשה קודם לתלמוד

(h)

R. Yehudah, when he would see people aggrandizing (following) a Mes or Kalah, he would put his eyes on Talmidim, and say "action comes before learning'' (go take part in the Mitzvah)!

נמנו בעליית בית ארים התלמוד קודם למעשה

(i)

They voted in the Aliyah of Beis Arim [and concluded] that learning comes before action.

ר' אבהו הוה בקיסרין שלח לר' חנינה בריה מזכי בטיבריה שלחון ואמרון ליה גמל הוא חסד

(j)

R. Avahu was in Kisarin. He sent to his son R. Chaninah "merit (learn Torah) in Tiverya.'' They came and told him "he bestows Chesed'';

שלח כתב ליה המבלי אין קברים בקיסרין שלחתיך לטיבריא וכבר נמנו בעליית בית ארים בלוד התלמוד קודם למעשה

1.

[R. Avahu] sent to him "are there no people to bury in Kisarin, that I sent you to Tiverya [to do Chesed?! I sent you to learn!] They already voted in the Aliyah of Beis Arim in Lud, that learning comes before action!

רבנן דקיסרין אמרין הדא דאת אמר בשיש שם מי שיעשה אבל אם אין שם מי שיעשה המעשה קודם לתלמוד

(k)

(Rabanan of Kisarin): We say so (learning comes before action) when there are others who will do [the Mitzvah], but if there is no one who will do it, action comes before learning.

דלמא ר' חייה ר' יסא ר' אמי ענין מיתי לגבי ר' לעזר אמר לון אן הויתון יומא דין אמרון ליה גמל חסד

(l)

A case occurred in which R. Chiyah, R. Yosa and R. Ami were late to come to R. Lazar [to learn from him]. He said to them "where were you?'' They said, we bestowed Chesed;

אמר לון ולא הוה תמן חורנין א''ל מגיר הוה:

1.

He said to them "were there no others [to do it]?'' They said, he was a foreigner [with no relatives here to help him].