1)

TOSFOS DH v'Tanya Nami Gabei Mekach u'Memkar Ki Hai Gavna (pertains to 118b, according to Maharshal's text)

תוספות ד"ה ותניא נמי גבי מקח וממכר כה"ג (שייך לעמוד ב, לפי גירסת מהרש"ל)

(SUMMARY: Tosfos discusses how the Beraisa is like the Mishnah.)

תניא גרסינן דאינה משנה בשום מקום ולא הוי כה"ג ממש

(a)

Explanation: The text says "Tanya", for this is not a Mishnah anywhere, and [the Beraisa] is not exactly like [our Mishnah];

דאפילו אמר ר"י היוצא מן הגזע של בעל הקרקע לא יקשה כלום שהרי עומד באוירו של בעל הקרקע וגם יונק מן הקרקע

1.

Even if R. Yehudah said that what comes out of the trunk belongs to the owner of the land, this would not be difficult at all [against our Mishnah], for it stands in the airspace of the owner of the land, and also nurtures from the ground.

ועוד שלא היה בדעת המוכר למכור אלא זה האילן שהיה בעת (הגהת הרש"ש) שמכר אבל לא אילן חדש שעתיד לצאת מן הגזע

2.

Also, the owner intended to sell only this tree, which was at the time he sold, but not a new tree that will come out of the trunk;

דלא חשיב כאילן עצמו כהענפים (הגהת הרש"ש) המתחדשים אלא נחשב כאילן אחר

i.

It is not considered like the tree itself, like new branches [are]. Rather, it is considered like a different tree.

וכן ר' מאיר אם היה אומר כאן של בעל האילן לא היה קשה על משנתנו

(b)

Explanation (cont.): Similarly, if R. Meir would say here that it belongs to the owner of the tree, this would not be difficult for our Mishnah;

שכמו שהענפים המתחדשים בכל שנה הם של בעל האילן ה"נ היוצא מן הגזע יהיו שלו

1.

Just like new branches that grow every year belong to the owner of the tree, similarly, what comes out of the trunk is his.

והא דקאמר כה"ג

(c)

Implied question: Why does it say "Ki Hai Gavna" (like this, since it is different)?

היינו שמיפה ר"מ כאן כחו של בעל הקרקע טפי מרבי יהודה כמו במתני'

(d)

Answer: It is because R. Meir gives to the owner of the land greater rights than R. Yehudah does, like in our Mishnah.

ולהכי לא עביד צריכותא בסמוך אלא אערלה ואמקח וממכר ולא אמתניתין

(e)

Support (of Explanation): This is why below we make a Tzerichusa (show why both needed to be taught) only for [the Beraisos of] Orlah and a sale, but not with our Mishnah. (Surely we could not derive our Mishnah from them, or vice-versa.)

2)

TOSFOS DH Shevor Malka

תוספות ד"ה שבור מלכא

(SUMMARY: Tosfos explains that he was knowledgeable about Halachah.)

נראה לפרש כפי' הקונטרס דשבור מלכא היה בקי בהלכות כדאמרינן בסוף מסכת ע"ז (דף עו:) שנעץ הסכין עשר פעמים בקרקע קשה כשחתך האתרוג בסכין לרב יהודה

(a)

Explanation: It seems that Rashi is correct, that Shevor Malka was proficient in Halachos, like we say in Avodah Zarah (76b) that he inserted a knife in hard ground [before] he used it to cut an Esrog for Rav Yehudah.