1)

PEOPLE EXEMPT FROM CERTAIN MITZVOS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 25a)

מתני' נשים ועבדים וקטנים פטורין מק"ש ומן התפילין וחייבין בתפלה ובמזוזה ובבה"מ:

(a)

(Mishnah): Women, [Kena'ani] slaves and minors are exempt from Keri'as Shma and Tefilin. They are obligated in Tefilah, Mezuzah and Birkas ha'Mazon.

גמ' נשים מניין

(b)

(Gemara) Question: What is the source that women [are exempt]?

[דברים יא יט] ולמדתם אותם את בניכם את בניכם ולא את בנותיכם.

(c)

Answer: "V'Limadtem Osam Es Beneichem" - your sons, and not your daughters. (R. SHLOMO SIRILIYO - this teaches that they are exempt from Talmud Torah. Tefilin and Keri'as Shma are equated to Torah.)

עבדים מניין

(d)

Question: What is the source that slaves [are exempt]?

שנאמר [שם ו ד] שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד את שאין לו אדון אלא הקדוש ברוך הוא יצא העבד שיש לו אדון אחר.

(e)

Answer: "Shma Yisrael Hash-m Elokeinu Hash-m Echad" - one whose only Master is Hash-m. This excludes a slave, who has another master.

קטנים מניין

(f)

(Gemara) Question: What is the source that minors [are exempt]?

[שמות יג ט] למען תהיה תורת ה' בפיך בשעה שהוא תדיר בה.

(g)

Answer: "L'Ma'an Tihyeh Toras Hash-m b'Ficha" - when it is constant in it. (I.e. Tefilin applies to one whose mouth is constantly saying Divrei Torah (PF). We equated Talmud Torah to Keri'as Shma and to Tefilin - MAHARA FULDA.)

וחייבין בתפילה כדי שיהא כל אחד ואחד מבקש רחמים על עצמו.

(h)

[Women] are obligated in Tefilah, in order that everyone request mercy for himself.

ובמזוזה דכתיב [דברים ו ט] וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך.

(i)

[They are obligated] in Mezuzah, for it says "u'Chsavtam Al Mezuzas Beisecha uvi'Sh'arecha" (it is obligatory on whoever lives in the house - MAHARA FULDA).

וברכת המזון דכתיב [שם ח י] ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלהיך.

(j)

[They are obligated] in Birkas ha'Mazon, for it says "v'Achalta v'Savata u'Verachta Es Hash-m Elokecha." (Anyone who ate, he must bless.)

תמן תנינן כל מצות עשה שהזמן גרמא אנשים חייבים והנשים פטורות וכל מ"ע שלא הזמן גרמא אחד אנשים ואחד נשים חייבין

(k)

(Mishnah): Every Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama, men are obligated and women are exempt. Every Mitzvas Aseh she'Lo ha'Zman Gerama, both men and women are obligated.

אי זהו מצות עשה שהזמן גרמא כגון סוכה לולב שופר ותפילין ואי זו היא מצות עשה שאין הזמן גרמא כגון אבידה ושילוח הקן מעקה וציצית

(l)

What is Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama? It is like Sukah, Lulav, Shofar and Tefilin. What is Mitzvas Aseh she'Lo ha'Zman Gerama? It is like [Hashavas] Aveidah, Shilu'ach ha'Kan , Ma'akah, and Tzitzis.

ר' שמעון פוטר את הנשים ממצות ציצית שהיא מצות עשה שהזמן גרמא [דף כה עמוד ב] שהרי כסות לילה פטור מן הציצית

(m)

R. Shimon exempts women from Tzitzis, for it is Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama, for a night garment is exempt from Tzitzis.

א"ר לייא טעמון דרבנן שכן אם היתה מיוחדת לו ליום וללילה שהיא חייבת בציצית.

(n)

(R. Liya): The reason for Rabanan [to say that it is not Zman Gerama] is because if it was special for day and night, it is obligated in Tzitzis.

2)

WHEN CAN ONE BE MOTZI ANOTHER IN A MITZVAH? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 25b)

תני כל מצות שאדם פטור אדם מוציא את הרבים ידי חובתן חוץ מברכת המזון

(a)

(Beraisa): All Mitzvos that one is exempt from (i.e. he already fulfilled) them, he can exempt the Rabim from their obligation, except for Birkas ha'Mazon.

והא דתנינן כל שאינו חייב בדבר אין מוציא את הרבים ידי חובתן

(b)

Question (Mishnah): Anyone who is not obligated in a matter, he cannot exempt the Rabim from their obligation;

הא אם היה חייב אפי' אם יצא מוציא

1.

Inference: If he was obligated, even if he fulfilled it, he can exempt [others, even for Birkas ha'Mazon]!

א"ר לייא שנייא היא ברכת המזון דכתיב בה [דברים ח י] ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלהיך מי שאכל הוא יברך.

(c)

Answer (R. Liya): Birkas ha'Mazon is different, for it says "v'Achalta v'Savata u'Verachta Es Hash-m Elokecha" - one who ate, he blesses. (If he already blessed, it is as if he did not eat.)

[דף לז עמוד ב (עוז והדר)] ר' יוסי ור' יודא בן פזי הוו מתיבין אמרו לא מסתברא בק"ש שיהא כל אחד ואחד משנן בפיו לא מסתברא בתפילה שיהא כל אחד ואחד מבקש רחמים על עצמו

(d)

R. Yosi and R. Yudah were sitting. They said, is it not reasonable that for Keri'as Shma, everyone say it with his mouth? Is it not reasonable that for Tefilah, everyone request mercy for himself?

מה בין סוכה ומה בין לולב סוכה אינה טעונה ברכה אלא לילי י"ט הראשון בלבד לולב טעון ברכה כל שבעה

(e)

Question: What is the difference between Sukah and Lulav? Sukah needs a Brachah only on the first night of Yom Tov, and Lulav needs a Brachah each of the seven days!

ר' יוסי ור' אחא הוו יתבין אמרין מה בין סוכה ומה בין לולב סוכה נוהגת בלילות ובימים לולב אינו נוהג אלא ביום

(f)

Answer: R. Yosi and R. Acha were sitting, and said 'what is the difference between Sukah and Lulav? Sukah applies at night and during the day (the Mitzvah never ceased), and Lulav applies only during the day.

התיב רבי יעקב דרומיא הרי תלמוד תורה נוהג בלילות כבימים מיי כדון

(g)

Question (R. Yakov of the south): Talmud Torah applies at night and during the day (and we bless on it every day)! What can we answer [why it is unlike Sukah]?

סוכה איפשר (לה ליבטל ת"ת) [צ"ל לו שלא ליבטל ת"ת אי - ר"ש סיריליו] איפשר לו שלא ליבטל.

(h)

Answer: Sukah, it is possible for him not to Batel [from the Mitzvah; he can stay in the Sukah the entire festival]. Talmud Torah, it is impossible that he will not be Batel (he must sleep! We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.)

תני אבל אמרו אשה מברכת לבעלה ועבד מברך לרבו וקטן לאביו

(i)

(Beraisa): However, they said that a woman can bless [Birkas ha'Mazon] for her husband, and a slave can bless for his master, and a minor for his father...

לא כן א"ר אחא בשם ר' יוסי בי ר' נהוראי כל שאמרו בקטן כדי לחנכו

1.

Interjection: Didn't R. Acha say in the name of R. Yosi bei Rebbi Nehurai, all [places] that they said that a minor [is obligated in Mitzvos] is [only] in order to train him! (It is not a Torah Mitzvah for him. How can he exempt his father?!)

תיפתר בעונה אחריהן אמן

2.

Answer: The case is, [his father] answers Amen after him;

[דף לח עמוד א (עוז והדר)] כיי דתנינן תמן מי שהיה עבד או אשה או קטן מקרין אותו [דף כו עמוד א] עונה אחריהן מה שהן אומרין ותהא לו מאירה

i.

This is like a Mishnah teaches, if a slave, woman or minor was reciting [Hallel] for him [for he does not know it], he answers after them, what they say, and he will be cursed [for needing them to help him say Hallel].

אבל אמרו תבוא מאירה לבן עשרים שצריך לבן עשר:

(j)

Continuation of (Beraisa): However, they said that a curse will come upon a man of 20 who needs a 10-year old [to say Birkas ha'Mazon for him. We explained this based on CHAREDIM.]