1)

TOSFOS DH ME'IKARA GAVRA LO CHAZI

תוספות ד"ה מעיקרא גברא לא חזי

(SUMMARY: Tosfos explains this ruling in spite of the fact that a Tamei person is basically not forbidden to recite B'rachos.)

תימה, והלא טמא אינו אסור לברך?

(a)

Question: But a Tamei person is not forbidden to recite a B'rachah?

ובקונטרס פירש דבעלי קריין אסורים בדברי תורה.

(b)

Answer #1: Rashi therefore explains that this Halachah is connected to the decree forbidding Ba'alei Keryin to learn Torah.

וי"ל, דמיירי בטבילת גרים, ומפני אותה טבילה הצריכו לכל שאר טבילות לברך לאחר טבילה.

(c)

Answer #2: It is speaking with regard to the Tevilah of Geirim, and on account to that Tevilah, they required all Tevilos to recite the B'rachah after the Tevilah.

וכן בנט"י

1.

Answer #2 (cont.): And the same applies to Netilas Yadayim ...

... שפעמים אדם בא מבית הכסא, ואין ראוי לברך עד לאחר הנטילה, נהגו העם לברך כל שאר ברכת ידים לאחר נטילה.

2.

Answer #2 (cont.): Since it sometimes happens that one comes from the bathroom, and one is therefore not fit to recite the B'rachah until one has washed one's hands, so the people adopted the custom of reciting all B'rachos after washing (even when washing before a meal).

2)

TOSFOS DH EIN LANU ELA ARBA'AH DEVARIM

תוספות ד"ה אין לנו אלא ארבעה דברים

(SUMMARY: Tosfos elaborates on Rebbi Yochanan's opinion and cites the current Minhag.)

ומיהו לא משמע (כן) דפליג ר' יוחנן א'ההיא ד'נותנו לימינו' ...

(a)

Clarification: It does not seem that Rebbi Yochanan argues on the Din of placing the Kos into one's right hand ...

כדאמרי' לקמן 'א"ר יוחנן, ראשונים שאלו מהו שתסייע שמאל לימין?' משמע שכן היו נוהגים.

(b)

Source: As the Gemara says leater 'Rebbi Yochanan cited the earlier Chachamim, who asked whether the left hand may assist the right one (to hold the Kos)', implying that it was customary to hold the Kos in the right hand.

ומיהו מדהאמוראים היו עושים עיטור ועיטוף, משמע שהיו מחמירים על עצמן והיו נזהרים בכולן.

(c)

Halachah: However seeing as the Amora'im used to make 'Itur' and 'Ituf', it seems that they they took upon themselves to be sttringent in all ten things.

ולפיכך יש להחמיר בכוס של ברכה.

1.

Conclusion: One should therefore be stringent with regard to the Kos shel B'rachah.

3)

TOSFOS DH SHETIFAH CHAI U'MALEI

תוספות ד"ה שטיפה חי ומלא

(SUMMARY: Tosfos cites the Yerushalmi's opinion in this matter.)

ירושלמי דסוף פירקין: 'א"ר אחא "שלשה דברים נאמרו בכוס של ברכה - מלא עיטור ומודח,

(a)

Yerushalmi: The Yerushalmi at the end of the Perek, quoting Rebbi Acha, states 'Three things were said with regard to Kos shel B'rachah - Malei, Itur and Ituf ...

ושלשתן מקרא - "נפתלי שבע רצון ומלא ברכת ה' ". "שבע" = עיטור; "רצון" = מודח, "ומלא" - כמשמעו'.

(b)

Yerushalmi (cont.): And all three are hinted in the Pasuk - "Naftali S'va Ratzon u'Malei Birchas Hash-m": "S'va" = Itur; "Rztzon" = Mudach, and "u'Malei" - literally.

4)

TOSFOS DH SH'TIFAH MI'BA'CHUTZ VE'HADACHAH MI'BIFENIM

תוספות ד"ה שטיפה מבחוץ והדחה מבפנים

(SUMMARY: Tosfos restricts the Halachah to a Kos which is dirty.)

ופי' ר"י דוקא שאין הכוס יפה שיש בו שיורי כוסות. אבל אם הוא יפה בלאו הכי, שפיר דמי, דלא בעינן אלא שיהא כוס של ברכה יפה.

(a)

Clarification: The Ri confines this to where the Kos is not clean, where there are still remains in it from its previous use. But if the Kos is clean, it is unnecessary, since one only needs it to be clean.

5)

TOSFOS DH ZOCHEH LI'SHENEI OLAMOS

תוספות ד"ה זוכה לשני עולמות

(SUMMARY: Tosfos explains the meaning of 'the two worlds'.)

פי' הרב רבי יוסף ממרשיליי"א - מדהוה ליה למכתב 'ים ודרום רש', וכתב "ירשה" - הרי יו"ד ה"א יתירה, וביו"ד ה"א נבראו שני עולמות ...

(a)

Clarification: Rav Yosef from Marseilles explains that this because it ought to have written 'Yam ve'Darom Rash", and it wrote "Yerashah", adding an extra 'Yud' 'Hey', the two letters with which Hash-m created the two worlds ...

כדאמרינן בהתכלת (מנחות ד' כט:) "כי ביה ה' צור עולמים", (אל תקרי צור אלא צר ... ').

(b)

Source: As we say in Perek ha'Techeiles (Menachos Daf 29:) ' "ki be'Kah Hash-m Tzur Olamim" - 'Don't read "Tzur" (the rock) but rather "Tzor" (formed) ... '.

6)

TOSFOS DH SEMOL MAHU SHE'TESAYE'A LI'YEMIN

תוספות ד"ה שמאל מהו שתסייע לימין

(SUMMARY: Tosfos explains why someone might need to support his a Kos with his left hand.)

בכוסות גדולות מיירי, או בראש חדש טבת שחל להיות בשבת שהוא בחנוכה או בנישואין, וצריך להאריך בברכת המזון.

(a)

Clarification: The Gemara is speaking about large cups, or on Rosh Chodesh Teives that falls on Shabbos or at a wedding, where Birchas ha'Mazon is long.

51b----------------------------------------51b

7)

TOSFOS DH EIN MASICHIN AL KOS SHEL BERACHAH

תוספות ד"ה אין מסיחין על כוס של ברכה

(SUMMARY: Tosfos explains this ruling in detail.)

פירש"י שלא יסיח (דעת) המברך משנתנו לו כוס של ברכה.

(a)

Clarification: Rashi explains that the Mevarech is not permitted to speak from the moment they hand him the Kos shel B'rachah.

וה"ה המסובין, שאין רשאין להסיח, דבעינן שיתכוין שומע ומשמיע.

1.

Clarification (cont.): And the same applies to the participants, who are not permitted to speak, since both the one who listens and the one who recites are obligated to concentrate.

וגם אין להפסיק השומעים בשיחת חולין כמו שאין המברך רשאי להסיח.

(b)

Continuation: Similarly, the participants are not permitted to indulge in idle chatter just like the Mevarech.

ואע"פ שאמר התם (פרק בתרא דר"ה ד' לד:) 'שמע תשע תקיעות בתשע שעות ביום, יצא', משמע שהשומע סח בינתים ואפילו הכי, יצא.

(c)

Implied Question: Even though we learned in the last Perek of Rosh ha'Shanah (Daf 34:) that 'If one heard the nine notes (of Teki'as Shofar) in nine hours, one is Yotzei', implying that the listener is Yotzei even if he spoke in the middle.

אך לכתחלה אין לעשות כן.

(d)

Answer: Lechatchilah one should do so.

ומיהו נראה דהיינו דוקא בשעה שהמברך שותק מעט בין ברכה לברכה. אבל בשעה שהוא מברך אם היה מדבר אפילו בדיעבד לא יצא.

(e)

Conclusion: It would seem however, that this speaks specifically where the Mevarech was silent for a few moments between one B'rachah and the next. But somebody who speaks at the time that he is actually reciting the B'rachos is not Yotzei even Bedi'eved.

8)

TOSFOS DH VEHILCHISA B'CHULHU YOSHEV U'MEVARECH

תוספות ד"ה והלכתא בכולהו יושב ומברך

(SUMMARY: Tosfos explains why the Chachamim were more stringent regarding Birchas ha'Mazon in this regard than by other B'rachos.)

לפי שברכת המזון דאורייתא, החמירו בה להיות יושב ומברך ...

(a)

Reason: Because Birchas ha'Mazon is min ha'Torah, the Chachamim were strict regarding it and required that one be seated whilst reciting it ...

שהרי עשרה דברים נאמרו בו, מה שאין כן בשאר ברכות.

(b)

Reason (cont.): Since we find that then things were said with regrd to it., which is not the case by other B'rachos.

והוא נוטריקון "ואכלת ושבעת" - 'שב עת וברכת לברכת המזון. מפי רבי משה אלברט.

(c)

Acronym: And this is the acronym of "Ve'achalta Ve'ssava'ta" - 'Shev Eis u'Veirachta le'Birchas ha'Mazon' (Sit at the time that you recite Birchas ha'Mazon.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF