BERACHOS 27 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

ברכות דף כז. א

היו לפניו ב' תפלות מוסף ומנחה איזו מתפלל ראשונה ומדוע?

איזו מתפלל ראשונה? ומדוע?
לרבנן מתפלל של מנחה תדיר ואינו תדיר - תדיר קודם
לר' יהודה מתפלל של מוסף שמוסף תפלה עוברת [1]

כתיב "וחם השמש ונמס" - בד' שעות [2], משמע שבוקר שהוא זמן לקיטה הוא בג' שעות, כמאן?

כיצד יתכן דבוקר בג' שעות?
לרבנן - דבוקר הוא עד ו' שעות הכא גזה"כ דכתיב "בבקר בבקר"
לר' יהודה - דבוקר הוא עד ד' שעות "בבקר" יתירה - להקדים לו שעה אחת

ברכות דף כז: א

המתפלל/ים שבת בערב שבת באופנים דלהלן, מה הדין?

לענין תפלה לענין עשיית מלאכה
כשהתפלל/ו כן בכוונה אין חוזרים ומתפללים אסורים בעשיית מלאכה
כשהתפלל/ו בטעות ביחיד חוזר, בציבור לא חוזרים מותרים בעשיית מלאכה [3]

המתפלל/ים של מוצאי שבת בשבת באופנים דלהלן, מה הדין?

לענין תפלה לענין עשיית מלאכה
כשהתפלל/ו כן בכוונה אין חוזרים ומתפללים אסורים בעשיית מלאכה
כשהתפלל/ו בטעות ביחיד חוזר, בציבור לא חוזרים אסורים בעשיית מלאכה
-------------------------------------------------

[1] דר' יהודה לשיטתו דס"ל שמוסף מתפללים רק עד שבע שעות, ומזה הוכיחה הגמ' דס"ל לר' יהודה ד"עד ועד בכלל" - דהיינו שגם שעה שביעית עצמה מותר להתפלל בה מוסף, דאי לאו בכלל, לא יתכן שיפגשו ב' תפלות מוסף ומנחה יחד, דתפלת מוסף היא עד תחלת שבע ואילו מנחה מתחלת רק בחצי שבע - שהיא שעה שש וחצי.

[2] דקודם ד' שעות גם מקום שיש בו שמש הוא קר, ורק בשעה הרביעית יש מציאות שמקום השמש הוא חם ומקום הצל עדיין קר.

[3] כן כתבו הרא"ש והרשב"א והרבינו יונה. ולכאורה ברש"י ד"ה הואיל והתפללו התפללו, משמע דס"ל שאסורים במלאכה דהואיל ואמר תפלה - קבלה היא. ובתוס' (ד"ה שאני) יש מחלוקת המהרש"ל והמהרש"א, דהמהרש"ל ס"ל שהם אסורים במלאכה, ואילו המהרש"א ס"ל שאינם אסורים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף