BERACHOS 13 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

ברכות דף יג. א

האם שואל ומשיב שלום במקומות דלהלן?

בין פרק לפרק באמצע הפרק
שואל משיב שואל משיב
לר' מאיר גם מפני הכבוד רק מפני היראה
לר' יהודה גם מפני הכבוד אפי' לכל אדם רק מפני היראה גם מפני הכבוד

האם ברכות ק"ש או סדר הברכות מעכבות? [תוד"ה היה].

בציבור ביחיד
הברכות עצמן מעכבות אין מעכבות
סדר הברכות אינו מעכב

מה דורשים מהפסוקים דלהלן?

"שמע" "והיו" "ה"דברים
לרבי השמע לאזנך וכו' [1] ק"ש דוקא בלשון הקודש שלא יקרא למפרע
לרבנן אומר ק"ש בכל לשון שלא יקרא למפרע לא דרשי

ברכות דף יג: א

עד היכן צריך כוונת הלב בק"ש

עד היכן?
לר' אליעזר לרש"י בג' פסוקים ראשונים עד "על לבבך"
לתוס' בב' פסוקים ראשונים עד "בכל מאדך"
לר' עקיבא, לר' יהודה, לר' זוטרא, לר' יוחנן כל פרשה ראשונה
לת"ק דר' יהודה [2], לר' יאשיה שתי הפרשיות הראשונות
לר' מאיר פסוק ראשון בלבד
לרב נתן בשם רב יהודה בג' פסוקים ראשונים עד "על לבבך"

לתנאים דלהלן באיזה פרקים יש מצות קריאה ובאיזה מצות כוונה?

פרק ראשון פרק שני
לר' זוטרא קריאה וכוונה קריאה בלא כוונה
לר' אושעיא קריאה וכוונה כוונה בלא קריאה
-------------------------------------------------

[1] ורבנן חולקים וסוברים שגם אם לא השמיע לאזניו מה שקרא בפיו יצא.

[2] דהנה ת"ק אמר בסתם "הקורא את שמע צריך שיכוון את לבו", ובא ר' יהודה למעט רק פרק ראשון, משמע דהוא ס"ל דבכל ק"ש צריך לכוון לבו.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף