1)

ERUV TAVSHILIN (Cont'd) (Yerushalmi Halachah 1 Daf 10a)

לא עירב ולא עירבו לו אחרים ר' יצחק אומר צולה לו דגה

(a)

If neither he nor anyone else made an Eiruv for him -

1.

R. Yitzchak - they should roast for him a small fish.

רב חונה אמר מחמם לו חמין

2.

Rav Chuna - they may even heat up water for him for Shabbos that follows Yom Tov.

שמואל אמר מדליק לו את הנר

3.

Shmuel: They may light for him a candle.

תני ר' חייה ממלא לו חבית של מים ומדליק לו את הנר

4.

Beraisa (R. Chiya): They may fill for him a barrel of water and light for him a candle.

מעשה באחד שהדיר את בנו לת''ת ובא מעשה לפני רבי יוסי בן חלפתא והתיר לו למלאות לו חבית של מים ולהדליק לו את הנר

(b)

There was once a man who vowed against accepting any type of labor from his son. He did this in order to provide his son with more time to learn Torah. The case was presented to R. Yosi ben Chalafta and he ruled that it is permitted for the son to fill a barrel of water and light a candle for his father (as these are not considered labor).

רבי חייה רבה עלה לביתו אמרין ליה אנשינן מערבה

(c)

R. Chiya Rabbah went to his house. The people of his household told him that they had forgotten to make an Eiruv.

אמר לון אית הכא טלופחין מן איתמל

(d)

He asked them: Are there perhaps some lentils still remaining from before Yom Tov (that we can rely on as the Eiruv)?

אמרין ליה אין

(e)

They replied that they did have such a dish.

הדא אמרה אפילו מין א'

(f)

Question: Surely this shows that even one type of food suffices for an Eiruv (unlike R. Shimon ben Elazar's ruling)?

אית הוה בהון תרדין

(g)

Answer: There were beets in the lentils (so there were two dishes).

הדא אמרה אע''פ שאין בהן כזית

(h)

Question: Surely this shows that there need not be a K'zayis of food in an Eiruv (as he asked if there are some lentils still remaining - implying even less than a K'zayis)?

אית הוה בהון שיעורה

(i)

Answer: There was a K'zayis of lentils (and when he said 'some', he was asking if a K'zayis of lentils remained).

הדא אמרה אינו צריך להתנות

(j)

Question: Surely this shows that before Yom Tov, one need not designate which food will be used?

[דף כא עמוד א (עוז והדר)] אמר רב חסדא תניי היה לו לרבי חייה הגדול

(k)

Answer (Rav Chisda): Before Yom Tov, R. Chiya had the intention to use any cooked food that was in his home.

תני אמר ר''ש בן אלעזר מודין ב''ש לבית הלל שהן שני תבשילין

(l)

Beraisa (R. Shimon ben Elazar): Beis Shamai agrees with Beis Hillel that two dishes are needed.

על מה נחלקו על הדגה ועל הביצה שיש עליה שבית שמאי אומרים תבשיל אחד ובית הלל אומרים שני תבשילין

1.

They disagree over whether an egg spread on fish is considered to be two dishes. Beis Shamai say that it is only considered to be one dish (as the egg is attached to the fish); Beis Hillel say that it is two dishes.

הכל מודין שאם פירפר ביצה על בי המליח או שחיתך קפלוט תחת הדג או שבישל שני מינין בקדירה שהן שני תבשילין

2.

All agree that if he crumbled a boiled egg into salted fish, he cut a leek into a fish, or he cooked two foods in the same pot, that they are all considered to be two dishes.

והלכה כדברי התלמיד

(m)

The Halachah follows R. Shimon ben Elazar (who was a student of the Tana Kama).

רב אמר אומר אני אין פחות מכזית

(n)

Rav: One cannot make an Eiruv with less than a K'zayis of food.

לית הדא פליגא על רבי יוחנן דרבי יוחנן אמר עלי ועל מי שלא עירב

(o)

Question: Surely this disagrees with R. Yochanan who said that one may make an Eiruv that includes others who did not make an Eiruv (even though there is not enough for a K'zayis for each of the many people who might be included)? (We can therefore conclude that R. Yochanan does not require a K'zayis.)

מתני' מסייעא לרבי יוחנן עירוב תחילתו וספו אין לו שיעור

(p)

Proof for R. Yochanan (Beraisa): R. Meir says - an Eiruv does not have a minimum quantity, neither when making it, nor in a situation where some of it was lost.

י''ט שחל להיות בע''ש אין מערבין לו בחצירות ולא בתחומין דברי ר''מ

(q)

On Yom Tov that occurs on a Friday, one may not make an Eiruv Chatzeiros (to be able to carry on Shabbos), nor an Eiruv Techumin (to extend the distance outside of the city that he may walk) - as both of these look as if he is fixing on Yom Tov.

וחכ''א מערבין בחצירות ואין מערבין בתחומין [דף כא עמוד ב (עוז והדר)] מערבין בחצירות שכן את מתיר לו דבר שהוא מותר לו ואין מערבין בתחומין שכן את מתיר לו דבר שהוא אסור לו

1.

Chachamim: One may make an Eiruv Chatzeiros but not an Eiruv Techumin - he may make an Eiruv Chatzeiros because you are permitting to him something that is permitted for him today (on Yom Tov). He may not make an Eiruv Techumin because you are permitting to him something that is prohibited for him today (as there is also prohibition of Techum on Yom Tov).

אית תניי תני ומחלף

(r)

There is a Beraisa that reverses the opinions of the Chachamim with R. Meir.

א''ר לעזר הואיל והן תנייא ומחלף צריכין אנן מיחוש

(s)

R. Elazar: Since the Beraisa reverses the opinions, we must be concerned and even prohibit Eiruv Chatzeiros.

רבי ירמיה בשם רבי זעירה [דף י עמוד ב] מאן דעבד טבאות מערב מן איתמל

(t)

R. Yirmiyah quoting R. Zeira: One who wishes to behave correctly will also make his Eiruv Chatzeiros before Yom Tov.

א''ר יודן הדא דאת אמר בשלא עשה לו עירובי תבשילין אבל אם עשה לו עירובי תבשילין מותר

(u)

R. Yudan: This applies only when he did not make an Eiruv Tavshilin, but if he did, it is permitted.

רבי יוסה בי רבי בון בעי ועירובי תבשילין מתירין את המחיצות

(v)

Question (R. Yosa bei R. Bun against R. Yudan): Can an Eiruv Tavshilin be considered to be walls to permit carrying on Yom Tov?!