1)

STONES WITH A MARKULIS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 25b)

וחכמים אומרים את שהוא נראה עמו אסור ואת שאינו נראה עמו מותר.

(a)

The Mishnah (above daf 50-1(b)) taught - the Chachamim said - whatever can be seen with (the Markulis) is prohibited; whatever cannot be seen with it is permitted.

את שהוא נראה עמו גופו (אסור ואת שאינו נראה עמו מותר את שהוא נראה עמו גופו) ואת שאינו נראה עמו אינו גופו.

(b)

The Chachamim reason that whatever can be seen with it is considered to be part of it.

את שהוא נראה עמו אסור לית הדא פליגא על ריש לקיש דריש לקיש אמר ע"ז שנשתברה מותרת

(c)

Question: "Whatever can be seen with it is prohibited" - doesn't this disprove Reish Lakish, who said earlier (daf 41-4(f)) that one may gain benefit from a broken idol...so why are stones that had been thrown at the Markulis and had fallen down prohibited?

לא כן סברנן מימר אם בעתיד להחזירן לכליין דברי הכל (מותר)[אסור].

(d)

Answer: We said there (daf 41-4(g)) that if it is known that the idol will be rebuilt, all agree that it is prohibited.

ולית היא פליגא על רבי יוחנן דרבי יוחנן אמר ע"ז שנשתברה אסורה

(e)

Question: Doesn't this disprove R. Yochanan there, who said that one may not gain benefit from a broken idol (and the Chachamim say here that whatever cannot been seen with it is permitted)?

ולא כן סברנן מימר אם בשאינו עתיד להחזירן לכליין דברי הכל מותר.

(f)

Answer: Even R. Yochanan reasons that if the idol will not be rebuilt, it is permitted.

ומר רבי יודן אבוי דרבי מתנייה אם היו מונחין במקומן כמי שהוא עתיד להחזירן

(g)

Question (In the name of R. Yudan, the father of R. Matanyah): If they placed them in their correct places, it is considered as if it will be rebuilt and they are prohibited; this should apply to the stones that can been seen with the Markulis?

[דף כו עמוד א] ואילו במקומן.

(h)

Answer: Are they in their correct place? (They cannot be seen with the Markulis!)

רבי בא בשם רב זמנין דאת אמר שיברי ע"ז אין לה ביטול וזמנין דאת אמר משמשי ע"ז אין להן ביטול מ"ד משמשין כ"ש ע"ז מאן דמר ע"ז הא משמשין לא.

(i)

(R. Ba): Sometimes Rav said that broken pieces of an idol cannot be annulled (as they still worship them) and sometimes Rav said that items that serve an idol that broke cannot be annulled. If you say that items that serve cannot be annulled, certainly an idol itself cannot; if you say that an idol cannot be annulled, but items that serve can be annulled.

רבי שמואל רבי אבהו בשם רב אין להן ביטול לעולם משום עבודת ע"ז.

(j)

(R. Shmuel/ R. Abahu citing Rav): Stones that were thrown at a Markulis are considered a gift to an idol and can never be annulled.

שמע רבי יוחנן ומר יפה לימדנו רבי שכן המשתחוה לע"ז של אכלים אין להן ביטול לעולם

(k)

R. Yochanan heard this teaching of Rav and praised it, because it is similar to one who presents food before an idol, that it can never be annulled.

כיצד הוא מבטלה

(l)

Question: How does one annul the stones of a Markulis?

רבי חייה בר אדא אמר ברוק

(m)

Answer (R. Chiya bar Ada): By spitting on them.

והתני רבי חייה אבני מרקוליס שנתפזרו אין להן ביטול

(n)

Question: But R. Chiya's Baraisa taught that if stones of a Markulis were scattered, they can never be annulled?

אמר רבי פינחס כאן בנזרקות לה וכאן בשאין נזרקות לה

(o)

Answer (R. Pinchos): If they were thrown at the idol, they may be annulled; if they were actually pieces of the idol that fell off, they may not be annulled.

כהדא רבי שמעון ברבי הוה ליה מרקוליס גו חקלא אתא גביה בורגנרה אמר ליה בגין דשמעית דארכונא בעי מיעבור הכא למחר אלא בחייך דאת מריס אילין כיפייא מן דרימון אזל בעו מיסבינון אמר ליה דידי אינון שמע רבי חייה (בר ווה)[רבה] ומר ואית לאימיה בר.

1.

It is like the case of R. Shimon son of Rebbi, who had a Markulis idol in his forest (that was made by gentiles for themselves). One of his forest workers came and R. Shimon said to him, "Since I've heard that the city mayor wants to pass through the forest tomorrow, I ask of you to remove the Markulis cover from there." After they did so and disassembled the Markulis, the worker wanted to take the stones. R. Shimon said that they were now his (since the gentile had annulled them). When R. Chiya the Great heard of R. Shimon's plan, he praised him, saying, "Does his mother have a son as great as this?"

ולא רבי חייה רבה תניתה

(p)

Question: Why did R. Chiya praise him when R. Chiya had already taught that actual Markulis stones can be annulled?

אלא מן דשמעה מיניה חזק וקבעה:

(q)

Answer: He praised R. Shimon for taking the teaching and establishing it as the Halachah.

2)

GIFTS ON A MARKULIS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 26a)

משנה מצא בראשו מעות כסות או כלים הרי אילו מותרין פרכילי ענבים עטרות של שבלים ויינות שמנים וסלתות וכל דבר שכיוצא בו קרב על גבי המזבח אסור:

(a)

(Mishnah): If he found on top of a Markulis, money, a garment or utensils, they are permitted. If he found clusters of grapes, wreaths of stalks, wines, oils or fine flour or anything else that is brought on the altar, it is prohibited.

גמרא אמר ר' יונתן לא סוף דבר עטרות שיבולים אלא אפי' עטרות של וורד

(b)

(Gemara) (R. Yonasan): Not only are wreaths of stalks prohibited but even wreaths of roses.

אמר רבי יוסי לא סוף דבר מרקוליס ובראשו מעות אלא אפילו עבודה זרה שאין לה קנקלין מצא בתוכה כסות או כלים הרי אילו מותרין:

(c)

(R. Yosi): Not only is a Markulis with money on top permitted, but any idol without a curtain spread out in front of it is permitted. If he found within the curtain a garment or utensils, they are permitted.

3)

AN IDOL WITH A GARDEN OR BATHHOUSE (Yerushalmi Halachah 3 Daf 26b)

משנה ע"ז שיש בה גינה ומרחץ נהנין מהן שלא בטובה ואין נהנין מהן בטובה

(a)

(Mishnah): If an idol has a garden or bathhouse, one may only use them without payment (so that he does not give money to its priests).

היה שלה ושל אחרים נהנין מהן בטובה ושלא בטובה:

(b)

If they belonged to the idol but also to others, one may use them even with payment.

גמרא כיני מתניתא בטובת הכומרין ושלא בטובת הכומרין.

(c)

(Gemara): When the Mishnah does not allow using the garden/bathhouse for payment, it refers to the payment that benefits and supports the priests.

חלילין של ע"ז אסור (למוכרן)[לשוכרן] אם היו מעלין שכר למדינה אע"פ שעושין בהן צורך לע"ז מותר למוכרן חנות של ע"ז אסור לשוכרה אם היתה מעלה שכר למדינה אע"פ שעושין (בה)[בהן] צורך לע"ז מותר (לשוכרה)[לשוכרן].

(d)

One may not rent flutes of idolatry when the proceeds go to supporting the priests. But if the payment goes to the government, it is permitted, even if the government gives a portion of the income to the priests. One may not rent a store of idolatry, when the proceeds go to supporting the priests. But if the payment goes to the government, it is permitted, even if the government gives a portion of the income to the priests.

הגובה לשם ע"ז אסור ליתן לו אם היה מעלה שכר למדינה אע"פ שהוא גובה לשם ע"ז מותר ליתן לו

(e)

If a collector is collecting taxes to support the priests, one may not give him money. But if the payment goes to the government, it is permitted, even if the government gives a portion of the income to the priests.

ומתניתא אמרה כן היה שלה ושל אחרים נהנין מהן בטובה ושלא בטובה:

(f)

Our Mishnah (above (b)) supports this - If (the garden or bathhouse) belonged to the idol but also to others, one may use them even with payment.

4)

BUILDING AND ANNULING AN IDOL (Yerushalmi Halachah 4 Daf 26b)

משנה ע"ז של נכרי אסורה מיד ושל ישראל משתיעבד

(a)

(Mishnah): An idol of an idolater becomes prohibited immediately, but an idol of a Jew only becomes prohibited when it is actually worshipped.

נכרי מבטל ע"ז שלו ושל ישראל וישראל אינו מבטל ע"ז של נכרי

(b)

An idolater can annul his idol and the idol of a Jew, but a Jew cannot annul the idol of an idolater.

המבטל ע"ז ביטל משמשיה ביטל משמשיה משמשיה מבוטלין והיא אסורה:

(c)

If one annulled an idol, he thereby also annulled its accessories. But if he only annulled its accessories, the idol itself remains prohibited.

גמרא רשב"ל אמר באומן שעושה למכור לשוק היא מתניתא שכיון שגמרה דבר ברי שהשתחוה לה.

(d)

(Gemara) (R. Shimon ben Lakish): When the Mishnah taught that an idolater's idol becomes prohibited immediately, it is referring to when a craftsman built it for sale, as he bows down to it immediately in the hope that this will cause the idol to bring about its sale (but if made by a private person, it is only prohibited when he actually worships it).

רבי יוסי בעי אם דבר ברי שהשתחוה לה בדא תנינן ע"ז של נכרי אסורה מיד ושל ישראל עד שתיעבד.

(e)

Question (R. Yosi): Is it in the case of a craftsman (who is assumed to bow down to it immediately) that the Mishnah taught that 'an idol of an idolater becomes prohibited immediately (as soon as it is made) but an idol of a Jew only becomes prohibited when it is actually worshipped'? If so, there is no actual difference between an idolater and a Jew, as they both only become prohibited when they are actually worshipped?!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF